کد خبر: 1117268
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:در اردبیل ۹ هزار تن تولید عسل را شاهد هستیم که 85 درصد آن در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، نادر تقی‌زاده در جریان بازدید از روند تولید و فرآوری عسل در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با داشتن شرایط جوی مناسب، مراتع و تنوع گیاهان دارویی از مناطق بالقوه و قطب تولید عسل کشور است که سالانه بخش عظیمی از این محصول را در بسته‌بندی مناسب به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

وی ظرفیت تولید این استان را ۹ هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان تولید ۹ برابر مصرف داخل استان است که تنها یک‌هزار تن آن به مصرف داخل استان رسیده است و ۸ هزار تن از این محصولات به سایر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه به ویژه حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: ما در جریان مشکلات زنبورداران به ویژه بالا بودن هزینه‌های کارگری و حمل و نقل هستیم ولی تلاش ما بر این است تا با راهکارهای مناسب بتوانیم به افزایش ثروت و تولید منابع درآمدی زنبورداران بیافزاییم.

تقی‌زاده افزود: در کنار تولید عسل، به راحتی می‌توان از طریق سایر فرآورده‌های کندو نظیر زهر، پرورش ملکه، ژن رویال و حتی گرده‌افشانی منابع درآمدی خوبی را برای فعالان این عرصه فراهم کرد.

وی وجود ۵۲۲ هزار کلنی عسل را در استان با فعالیت زنبورداران سخت‌کوش دامنه‌های سبلان یادآور شد و خاطرنشان کرد: در کنار ایجاد امکانات و مواد اولیه، آموزش زنبورداران یکی از راهکارهای مؤثر در ارتقای توانمندی صنعت کندو و تولید عسل است که امیدواریم با برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی در این زمینه بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

تقی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ۸۵ درصد عسل تولید شده استان به سایر مناطق و حتی خارج از کشور صادر می‌شود که با بسته‌بندی و فرآوری مناسب بیشتر و بهتر از وضعیت موجود می‌توان به تولید ثروت زنبورداران کمک کرد.

وی به تأمین مواد اولیه و خرید تضمینی محصولات با همکاری اتحادیه زنبورداران و تولیدکنندگان عسل اشاره کرد و ادامه داد: در استان اردبیل بیش از ۲۰ نوع بسته‌بندی عسل با مرغوبیت و کیفیت بالا انجام شده است و اکثر این محصولات نیز با برند عسل سبلان به سایر مناطق کشور صادر می‌شود.

تقی‌زاده بیان کرد: در کنار تقویت زنجیره تولید عسل و عرضه با کیفیت محصولات، تلاش ما بر این است تا مشکلات و دغدغه‌های فعالان صنعت کندو برطرف شده و امکان حمایت و پشتیبانی‌های همه‌جانبه در این حوزه فراهم آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۷۰ درصد زنبورداران استان برای زمستان‌گذرانی به مناطق گرمسیر کوچ می‌کنند که در فصل بهار و تابستان نیز از مواهب خدادادی این استان برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل استفاده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر