کد خبر: 1117043
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
نشست هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوق‌دانان کشور با عنوان رفع موانع حقوقی و قضایی تولید با حضور علی جمادی معاون قضائی دادستان کل کشور برگزار شد.

نشست هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوق‌دانان کشور با عنوان رفع موانع حقوقی و قضایی تولید با حضور علی جمادی معاون قضائی دادستان کل کشور برگزار شد.

تولد مجدد بیش از ۱۷۰ واحد تولیدی

در ابتدای این نشست سهراب انبارکی، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان ضمن گرامیداشت هفته بسیج، شهدای حرم، مدافع سلامت و امنیت اظهار کرد: در دیدار روز گذشت مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اصفهان در خصوص مسائل اقتصادی نکات مهمی را مطرح کردند. ایشان فرموند طی سال های اخیر مباحث اقتصادی که به آن اشاره می شد، عمل می شد، بدون شک وضعیت اقتصادی مردم خیلی بهتر می‌بود.

جنگ اقتصادی علیه ایران و هشدارها و راهکارهای رهبری

وی ادامه داد: امروز شاهد جنگ ترکیبی علیه کشور هستیم‌ اما طی از چند سال گذشته دشمن جنگ اقتصادی را علیه ما شروع کرده است. ستاد جنگ ایالات متحده امریکا، ستاد خزانه داری آمریکا بود و این هشدار را مقام معظم رهبری داده بودند و چندین سال است شعارهای سال را مرتبط با اقتصاد کشور انتخاب می‌کردند. البته این شعارهای سال راهبردهای اقتصادی بود‌.

انبارکی با بیان اینکه قرارگاه رفع موانع تولید در سطح ملی راه اندازی کرده‌ایم، ادامه داد: البته استان‌ها چندین گام از ما جلو تر بودند. روحیه جهادی و انقلابی در استان ها پیش رو بود و همچنین تعامل خوبی بین بسیج حقوق دانان و بسیج مهندسین صنعت شکل گرفت.

وی با اشاره به قرارگاه صنعت یاران خاطرنشان کرد: ان شالله بتوانیم در مقام کنشگری در حوزه‌های مختلف اثرگذار باشیم، بیش از ۱۷۰ واحد تولیدی که در آستانه تعطیلی و یا تعطیل شده بودند، توسط قرارگاه صنعت یاران دوباره شروع به کار کردند.

انبارکی با اشاره به شعار سال جاری، سال تولید، اشتغال و دانش بیان اظهار کرد: نشست امروز با هدف بررسی رفع موانع تولید از ابعاد حقوقی و قضایی برگزار شده است.

برای رفع موانع تولید، نگاهمان علمی است

در ادامه این نشست علی توشه، سازمان بسیج مهندسین صنعت کشور ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: معمار کبیر انقلاب اسلامی دستور تاسیس بسیج را چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دادند‌. عامه مردم عزیزی که جزو بسیج ده‌ها میلیون بسیجی هستند باید از دستاوردهای بسیج و انقلاب اسلامی ایرانی حفاظت کنند.

وی ادامه داد: نگاه ما نسبت به رفع موانع تولید، نگاه مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان است‌. کار ما علمی است و باید موانع تولید یا یک نگاه علمی و با تحقیق برطرف شود‌ که اشتغال مستمر ایجاد کنیم و برای تولیدکنندگان امنیت را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مسائل اداره کشور، مشکلات نظام مالی، مالیاتی، موانع تولید یک راهکار علمی دارد. ما با استفاده از ظرفیت ۶۰ هزار نفر بسیجی تحصیل کرده مرتبط با صنایع این مشکلات را برطرف کنیم‌. این افراد سازمان‌دهی شدند و ظرفیت لازم را فراخوان دادیم و درصورت لزوم آموزش های لازم به این افراد داده شد و در قالب یک قرارگاه صنعتی ایفای نقش خواهند کرد. در این قرارگاه موانع تولید شناسایی و برطرف خواهند شد.

طرح صنعت یار و معدن یار

توشه با بیان اینکه طرح صنعت یار و معدن یار با موافقت فرمانده کل سپاه و فرمانده سازمان بسیج به کل کشور ابلاغ شد، ادامه داد: این طرح با هدف عوارض صنایع و معادن، جلوگیری از بیکاری و شکل گیری آسیب های اجتماعی و... راه اندازی شد. همچنین در این طرح به دنبال رفع موانع تولید نیز بودیم.

بررسی و بازدید از 15 هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل

وی اظهار کرد: نزدیک ۱۵هزار واحد تولیدی مورد مطالعه قرار دادیم و این واحدهای تولیدی مورد بازبینی قرار گرفتند. عمده مانع واحدهای تولیدی نبود بازار مصرف است. از همین رو بازار مصرف را مورد بررسی قرار گرفت، از همین رو بازار مصرف داخلی و خارجی نزدیک (۱۵ کشوری که مرز مشترک داریم و بازارچه های مرزی که تقریبا تمامی آن‌ها تعطیل هستند) و دور را مورد بررسی قرار دادیم. در همین رابطه طرحی نیز تهیه شد که دولت قبل آن را قبول نکرد و کارهای سطح پایینی را به بسیج پیشنهاد دادند که ما گفتیم قرار است کار تخصصی انجام دهیم و مشکل واحدهای تولیدی که بازار مصرف است را رفع کنیم و صادرات کنیم. تولیدات داخلی را به دیگر کشورها صادر کنیم.

دسته بندی مشکلات تولید و تشکیل چهار کارگروه برای رفع آن

توشه اظهار کرد: مشکلات احصا شده از ۱۵هزار واحد تولیدی در ۵۶ گروه اصلی مشکلات و موانع دسته بندی شدند که این ۵۶ گروه در چهار کارگروه تخصصی در حال پیگیری است‌. این کارگروه ها در قرارگاه صنعتی خاتم الانبیا فعال هستند.

توشه گفت: این چهار کارگروه اصلی از ۹۰ هزار واحد تولیدی در نواحی صنعتی داریم، نزدیک ۴۰ هزار واحد تولیدی از در مرحله زیرساخت متوقف شدند. این چه سرمایه عظیمی در واحدهای تولیدی در استان ها داریم، یعنی این ۴۰ هزار واحد تولیدی فقط آغاز به کار نکرده اند!

قوانین دست و پاگیر تولید

وی با اشاره به قوانین و مقررات افزود: در برخی استان ها قوانین و مقرارت نیز جز موانع تولید ما است. تعطیلی یک واحد تولیدی و یا افزایش آسیب اجتماعی نگرانی همه جامعه را در پی دارد.
توشه با بیان اینکه در قوانین و مقررات با چالش های زیادی مواجه هستیم، گفت: برخی تخلفات به صورت قانونی انجام می شود. در برخی استان ها بیشترین چالش واحدهای تولیدی تعطیل شده در خصوص مباحث مالی و بانکی است.

تولد دوباره 2هزار و 431 واحد تولیدی و راه اندازی 97 هزار شغل ثابت

وی با بیان اینکه این آمار سخت گیرانه تهیه شده و با ریزش پنجاه درصدی همراه بوده، افزود: تا به امروز نزدیک به ۲ هزار و ۹۳ واحد تولیدی و صنعتی و ۳۴۱ واحد معدنی در مجموع هزار ۴۳۱ واحد تولیدی که نیمه تعطیلی و یا به صورت کامل تعطیل شده بودند، راه‌اندازی کردیم و حدود ۹۷ هزار شغل ایجاد شده است. جامعه هدف ما واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل است.

توشه تصریح کرد: تمرکز ما به استان هایی است که دچار بیشترین آسیب‌های اجتماعی هستند و همچنین ما به دنبال تثبیت شغل هستیم.

قانونی در وزارت صمت تخلف کنید!

وی با اشاره به بحث معدن اظهار کرد: عوارض و موانع این حوزه شناسایی شده است‌. در سنوات گذشته برخی از تخلفات در وزارتخانه تبدیل به قانون شده است، مثال مصداقی عرض می کنم، طی یکسال ۱۱۴ معدن یک استان به یک نفر واگذار شده است. زمانی که به این موضوع اعتراض می‌کنیم، می گویند قانونی بوده!

20 میلیون معدن خرید و 300 میلیارد برای فروش گذاشت

توشه در ادامه تشریح کرد: این فرد نمی تواند این ۱۱۴ معدن را احیا کند، از همین رو این ۱۱۴ را بررسی کرد و چند معدن که بیشترین سود را خواهد داشت را احیا می‌کند و مابقی معادن را با واسطه برای اجازه و یا فروش گذاشته است. امروز به صورت قانونی تخلف انجام می شود.

وی افزود: فردی با ۲۰ میلیون تومان خریداری کرده و امروز همان معدن را با قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان برای فروش گذاشته است! موارد این چنینی در حوزه معدن بسیار زیاد است‌‌ و هر معدن داستان خاص خود را دارد.

جلوی خام فروشی یاقوت را بگیرید

توشه اظهار کرد: برخی استان ها که در عرصه معدن غنی هستند و سنگ‌های گران قیمت دارند، به اعضای افراد بومی همان استان واگذار شود. به طور مثال ما شاهد این موضوع هستیم سنگ های گران بهایی همانند یاقوت به‌صورت خام به خارج از کشور صادر می شود. اکنون رژیم صهیونیستی که سرزمین ندارند حجم تجارت آن‌ها رتبه اول دنیا را دارد!

وی در پایان سخنانش گفت: برای افزایش عملکرد خود نیاز به توافق‌نامه مشترک با دستگاه قضایی داشته باشیم.

تلاش ها در حوزه پیشگیری، سرمایه گذاری است

در ادامه این نشست جمادی ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: در دستگاه قضائی، ستاد اقتصاد مقاومتی فعال است که دبیرخانه این ستاد در حوزه معاونت قضائی دادستانی کل کشور است.

وی تصریح کرد: تکلیف تمامی متصدیان در خصوص رفع موانع تولید بسیار مهم است‌. این تکالیف مربوط به یک یا چند دستگاه نیست و همه باید تلاش کنیم که وضعیت را ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: روز گذشته مقام معظم رهبری بیان کردند که اگر خوب یا بهتر عمل می شد، شاید خیلی از مشکلات فعلی را نداشتیم. همزمان باید در دو بعد تقنینی و اجرایی به صورت مجزا به دنبال رفع موانع تولید باشیم. همچنین باید در یک بازده زمانی مشخص مشکلات سر راه به حداقل برسانیم‌.

آمادگی قوه قضائیه برای حل موانع تولید

معاون قضائی دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه تلاش ها در حوزه پیشگیری، سرمایه گذاری است، بیان کرد: پیش از راه اندازی واحد تولیدی شروع به کار کند، باید فعالیت خود در دستگاه قضا را آغاز کنیم‌‌.

وی افزود: باید اقدامات ما بر اساس علم در آن حوزه باشد. بسیاری از کارخانه هایی که امروز تعطیل شده اند، اگر با مطالعه و علم کار خود را آغاز می کردند، اصلا نباید در آن منطقه شروع به کار می‌کردند.

جمادی گفت: باید از ایجاد مشکلات پیش رو جلوگیری شود. اکنون بسیج به موضوع اشتغال و تولید توجه ویژه ای دارد، اعلام آمادگی می کنیم در خصوص طرح هایی که وجود دارد، حضور فعال خواهیم داشت. اگر دولت قرار است لایحه ای را تهیه کند، با هم افزایی لایحه بهتری به مجلس تقدیم شود.

وی افزود: در یک تعامل خوب می توانیم با نمایندگان مجلس زمینه قانون گذاری در خصوص رفع موانع تولید داشته باشیم‌.

جمادی در خصوص موارد و موانع تولید وجود دارد، بیان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی در استان ها راه اندازی شده است ‌که معمولا دادستان های استان ها به عنوان دبیر ستاد هستند. در مرکز پرونده هایی که وجود دارد و یا نیاز به طرح در ستاد اقتصاد محول می کنیم و به صورت نتیجه محور پیگیر آن هستیم‌.

این مقام قضائی اظهار کرد: بسیاری از شرکت های تولیدی و کارخانه ها که با موانع مواجه بودند با همکاری ستادهای استانی حل و فصل شده‌اند و به چرخه تولید بازگشتند.

وی در خصوص پرونده های قضائی برای واحدهای تولیدی بیان کرد: این پرونده ها به صورت ویژه در دستور کار دبیرخانه اقتصاد مقاومتی قرار دارد‌ و تلاش بر این است که در کوتاه ترین زمان رای نهایی و قطعی با رعایت تمامی جوانب برای آن ها صادر شود‌. این رای ها به نحوی صادر می شود که برای کارکنان این واحدهای تولیدی خللی ایجاد نشود‌.

جمادی اظهار کرد: همچنین پرونده های معوق در دبیر خانه ستاد اقتصاد مقاومتی در یک پروسه زمانی پیگیری می شود، بدین معنا اگر در مدت زمانی مشخصی برای یک پرونده رای صادر نشود آن پرونده به عنوان پرونده معوق در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی گفت: بسیاری از پرونده ها به صورت سازشی پیگیری می شود و با توافقات واحد تولیدی با بانک دیگر نیازی به صدور حکم قضائی نخواهد بود‌. ما دست کمک خود را به سوی متخصصان دراز می کنیم.

این مقام مسئول قضائی تاکید کرد: راهکار عملی برای موانع تولید در کشور وجود دارد‌، از راهکارهای عزیزان برای رفع موانع تولید و هم رسیدگی به پرونده های در این حوزه استقبال می کنیم. سازمان بسیج حقوقدانان ظرفیت خوبی دارد، ان شالله با استفاده از این ظرفیت شاهد اتفاق های خوبی در آینده باشیم‌.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار