کد خبر: 1116831
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از سامان‌دهی عایق رطوبتی بام حجره‌های عمارت بادگیر این مجموعه جهانی خبر داد و گفت: مرمت کاشی‌کاری و ستون سنگی ایوان خلوت کریمخانی نیز به پایان رسید.

آفرین امامی گفت: مجموعه حجره‌های اطراف حیاط اختصاصی عمارت بادگیر، بخشی از فضا‌های با ارزش به حساب می‌آیند که به لحاظ معماری، نیمه پوشیده محسوب می‌شود. همچنین به لحاظ زیبایی در تزئینات به‌کار رفته در آن‌ها (کاربندی و گچبری) مورد توجه هستند.

مدیر کاخ گلستان ادامه داد: براین اساس به دلیل نقص و آسیب جدی در پوشش بام این حجره‌ها، در معرض رطوبت و بارش قرار گرفتن تزئینات داخلی این فضا‌ها و قدیمی بودن ساختار و لایه‌بندی بام و علاوه بر آن عایق‌بندی نامناسب، عملیات مرمتی شامل برچیدن اندود‌های آسیب دیده، عایق‌بندی و آجر فرش بام با روش سنتی در این بخش از کاخ گلستان طراحی و اجرا شد.

او تصریح کرد: این عملیات مرمتی به‌منظور رفع این آسیب‌ها برای بام انبار‌هایی که در جنوب غربی این محوطه قرار دارد، انجام شده است.

امامی ادامه داد: مرمت و استحکام‌بخشی تزئینات کاشی‌کاری در نمای دیوار، بنا و طاق نما‌های محوطه کاخ گلستان و جبهه شرقی بنای عمارت خلوت کریمخانی که فضای نیمه باز به شمار می‌آید، نیز انجام شده است. این تزئینات و ستون‌های سنگی بنای خلوت کریمخانی، به واسطه آن که عمدتاً در فضای باز یا نیمه باز و در معرض آسیب‌های جوی و بارشی هستند، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هرساله اداره فنی کاخ گلستان را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: وسعت آسیب‌های مطرح شده باعث قرارگیری مرمت بخشی از این سطوح در برنامه هرساله کاخ گلستان است. در مرمت‌های انجام شده طیف متنوعی از راهکار‌ها و تجربیات مرمتی شامل تثبیت یا برچیدن کاشی‌ها به نسبت میزان آسیبی که در زمینه قرارگیری کاشی‌ها رخ داده، برطرف کردن طبله شدگی، زیرسازی و مقاوم‌سازی زمینه کاشی‌ها، انتقال کاشی‌ها به محیط کارگاهی برای مرمت، پاکسازی و تثبیت نقش و لعاب و نصب مجدد آن‌ها، موزون‌سازی، مرمت و تثبیت ستون سنگی در نمای شرقی عمارت خلوت خانه کریمخانی بدون تعویض یا برچیدن کامل ساختار ستون و بازسازی بخش خرد شده ستون با تکیه بر اصول مرمتی مورد تأیید، از جمله روش‌هایی است که در مواجهه با آسیب‌های این اجزای تاریخی به‌کار گرفته شده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار