کد خبر: 1114475
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره دانشجویان بازداشتی، گفت: به صراحت می‌گویم هیچ دانشجویی در دانشگاه بازداشت نشده، شاید در بیرون دانشگاه بازداشت شده است.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به مناسبت ایام بزرگداشت آرمان استکبارستیزی با عنوان «صدای دانشجو، صدای حقیقت» در تالار شیخ انصاری این دانشکده برگزار شد، طی سخنانی به ارائه تاریخچه‌ای از روند مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب پرداخت و گفت: غرب و در واقع آمریکا پس از آنکه از برجام خارج شد از آنجا که مشاهده کرد قادر به توقف پیشرفت‌های ما نیست، تصمیم به اجرای مکانیزم ماشه گرفت، اما در اینجا برای نخستین بار در تاریخ روابط بین‌الملل اروپا با آمریکا همراهی نکرد و به نوعی خواست آمریکا را وتو کرد و رأی نداد؛ در نتیجه آمریکا نتوانست مکانیزم ماشه را علیه ما فعال کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «نکته مهمی که الان بین ما و آمریکا باقی مانده است موضوعات پادمانی است»، اظهار کرد: این مسائل هم بر اساس اطلاعاتی است که گروهک منافقین و دیگران به دست آژانس رسانده‌اند، در حالی که در پروتکل‌ها و اساسنامه آژانس آمده است که نباید به اطلاعات مجهول توجه نشان دهد.

برگزاری تجمع در کشورمان مسدود نبوده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه این نشست دانشجویی در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره خلأ وجود سازوکار قانونی برای برگزاری تجمعات و اقدامات انجام شده در این زمینه از سوی مجلس، گفت: عملاً طی ۴۰ و چند سال گذشته برگزاری تجمعات بدون اخذ مجوز در کشور برگزار شده است و برگزاری تجمع مسدود نبوده است؛ تجمعات مختلفی در صحن دانشگاه‌ها، کارخانجات و حتی شهرهای مختلف برگزار شده است و در آخرین موضوع در زمینه رتبه بندی معلمان کمتر شهری وجود داشت که شاهد حضور تجمع معلمان در مقابل ساختمان آموزش و پرورش نباشد. بهارستان نیز کمتر روزی است که شاهد برگزاری تجمعاتی نباشد.

جلال زاده با تاکید بر اینکه باید شکلی به این تجمعات دهیم، افزود: البته اگر بهترین نقطه از تهران را هم به برگزاری تجمعات اختصاص دهیم، باز هم تجمع کنندگان برای بیان اعتراض یا مطالبه خود جلوی ساختمان مجلس در بهارستان یا ساختمان ریاست جمهوری در پاستور تجمع خواهند کرد. آنها می‌گویند که ما آمده‌ایم در مقابل این ساختمان‌ها تابلو در دست گیریم تا وزرا و نمایندگان این تابلوها را ببینند.

طرح برگزاری تجمعات قانونی در دستورکار مجلس

وی با تاکید بر اینکه عدد برگزاری تجمعات نه در ماه‌های اخیر بلکه در ایام مختلف در کشور قابل توجه است، گفت: امروز مطالبه‌ای مطرح می‌شود که برگزاری تجمعات قانونی شود؛ در این زمینه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از دوره قبل طرحی را در دست پیگیری دارد که در حال حاضر هفته‌های پایانی خود را طی می‌کند و امیدوارم تا پیش از پایان سال قانون آن در مجلس تصویب و جهت اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

در ادامه این نشست، دانشجویی گفت که «گروه‌های مختلف در پیروزی انقلاب نقش‌آفرین بودند، دو گروه داریم که یک گروه برخی منافع ملی را فرع و گروهی دیگر منافع ملی را اصل و در اولویت می‌دانند، اکنون فضایی ایجاد شده است که احساس می‌شود رابطه متناسب با شرق و غرب و سیاست نه شرقی نه غربی کاملاً نقض شده است و ایران گرایش آشکاری به شرق دارد»، که در پاسخ به او، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: حضرت امام (ره) این تناقض را همان اول انقلاب حل کردند؛ شما ببینید دعوای شهید شیخ فضل‌الله نوری با آخوند خراسانی چه بود؟ شیخ فضل‌الله معتقد بود که ملأ یعنی افراد غیر روحانی نمی‌تواند در مجلس بنشیند و برای دیگران قانون بنویسد؛ آخوند خراسانی هم نظر فقهی دیگری در مقابل آن و بر اساس قاعده فقهی دیگری داشت. امام راحل قبل از کار سیاسی، یک کار فقهی انجام داد و این دعوای فقهی را تمام کرد.

جمهوری اسلامی اجازه نداد یک وجب از خاک کشور به دشمن واگذار شود

جلال زاده ادامه داد: همین جمهوری اسلامی بود که اجازه نداد یک وجب از خاک این کشور به دشمن واگذار شود. قبل از جمهوری اسلامی هر کدام بخشی و تکه‌ای از خاک را از دست دادند یا تقدیم کردند، اما ببینید جمهوری اسلامی چه نگاهی به خاک کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر به فلسطین و کشورهای دیگر کمک می‌کنیم، در کنار حمایت از ملت‌های مسلمان یک بعد دیگر آن دفاع از منافع ملی کشور ماست؛ اگر فرصت می‌دادیم، داعش به ما حمله نمی‌کرد؟ به ما می‌گویند شما گفتید «داعش تمام شد»، اما آن بحث دولت داعش بود که تمام شد وگرنه گروهک که هیچگاه تمام نمی‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: شما اگر سر اسرائیل را خلوت کنید، حتماً تلاش می‌کند درگیری را به داخل خاک ما بکشاند؛ همین الان گروهک کومله را آموزش می‌دهد که در اصفهان عملیات تروریستی انجام دهد. بنابراین دقت کنید که جمهوری اسلامی همواره منافع ملی را در اولویت قرار داده است.

جلال زاده در ادامه در پاسخ به این پرسش که در مسئله حجاب چرا ۳۶ نهاد فرهنگی به خوبی عمل نکردند؟ گفت: اگر به تاریخ باستان و موزه‌ها نگاه کنیم، زنان ایرانی نیز پوشیده بودند و این مورد مخصوص اسلام نبوده بلکه از قبل اسلام این حجب و حیا در زنان ایرانی بوده است.

مجلس در تخصیص بودجه به نهادهای فرهنگی تجدیدنظر می‌کند

وی افزود: درباره اینکه ۳۶ نهاد فرهنگی که کار خود را انجام داده‌اند یا نه، از ۱۸ نهاد اصلی گزارش خواستیم و آنها گزارش‌های خود را به مجلس دادند که برخی از آنها قانع کننده بود، اما درباره عملکرد این نهادها گلایه وجود دارد زیرا نتوانستند به خوبی عمل کنند که بار تمام آنها بر روی دوش پلیس افتاد. قطعاً در لایحه بودجه سال آینده درباره تخصیص بودجه و ردیف آن برای نهادهای فرهنگی بازنگری خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم بیت المال هدر رود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین در پاسخ به گلایه دانشجویی درباره افزایش قیمت ارز طی روزهای گذشته تصریح کرد: متأسفانه در حوزه اقتصادی اگر به اقتصاد مقاومتی عمل می‌شد، امروز دلار ۳۷ هزار تومان نمی‌شد؛ حرف از اقتصاد مقاومتی این نیست که باید با دنیا قطع ارتباط کنیم بلکه باید این اقتصاد درون‌زا باشد.

جلال زاده با اشاره به عملکرد بانک‌ها، اظهار کرد: متأسفانه بانک‌ها در ایران مانع توسعه و پیشرفت شده اند که این مورد در جهان بالعکس است؛ بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند.

بعد از یازده سال رشد اقتصادی ما مثبت شده است

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های اغتشاشات اخیر قرار گرفتن در مسیر بهبودی اقتصاد است، تاکید کرد: بعد از یازده سال که رشد اقتصادی ما منفی بود، امسال این رشد مثبت شد. در دولت قبل تقریباً در حال قطع ارتباط با تاجیکستان و ترکمنستان بودیم، همچنین تقریباً با آذربایجان به رکود در روابط رسیده بودیم اما در این دولت با این کشورها روابط خیلی خوبی پیدا کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از علت‌هایی که دشمن به اعتراضات اخیر ورود و طمع کرد این بود که کشور در ریل درست قرار گرفت و به اقتصاد مقاومتی و روابط با کشورهای همسایه توجه شد؛ این‌ها در شرایطی است که ما به وزارت خارجه اشکال می‌گرفتیم که چرا اسم وزارت خارجه به وزارت برجام تغییر کرده است و چرا آمریکای لاتین و کشورهای همسایه فراموش شده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری پیرامون روابط ایران با آذربایجان و برگزاری مانور نظامی در رودخانه ارس، عنوان کرد: در ارتباط با مانور اولاً در جریان باشید که مانور کشورها با اطلاع به کشورهای همسایه است؛ یعنی از ۳ تا ۶ ماه قبل ستاد کل نیروهای مسلح مصوب می‌کند و وزارت خارجه به آن‌ها اطلاع می‌دهد. بر همین اساس آذربایجان از مانور ما اطلاع داشت. این را برای اطلاع شما عزیزان دانشجو عرض می‌کنم که ما آن مانور را برای آذربایجان انجام ندادیم، این مانور برای مخاطب اصلی انجام شد.

جلال زاده همچنین در پاسخ پرسش دیگری درباره رابطه با آذربایجان و دلیل سهل‌گیری نسبت به آذربایجان با توجه به نقش این کشور در عملیات تروریستی شاهچراغ، تصریح کرد: در مورد حضور تبعه آذربایجان در عملیات تروریستی باید بگویم که مثلاً همین الان بین نیروهای داعش، اتباع ایرانی هم هستند؛ مثلاً اگر یک تبعه ایرانی در داعش در عراق یا سودان یا افغانی عملیاتی انجام دهند، دولت این کشورها نمی‌گویند که این کار جمهوری اسلامی است؛ حضور تبعه یک کشور در نیروهای داعش به معنی اینکه آن دولت از این تبعه داعشی خود استفاده کرده، نیست، اما حتماً جمهوری اسلامی ایران اعتراض خود را به آذربایجان اعلام می‌کند.

وی در ادامه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نگاه ایران به مسأله قره باغ و درگیری‌های مرزی در منطقه قفقاز، تاکید کرد: در سفر اخیر که رئیس جمهور داشت در دیدار با پاشینیان، با جدیت مسأله مخالفت با تغییر مرزهای بین‌المللی مطرح شد؛ پاشینیان می‌خواهد به هر قیمتی بماند و حتی در سفر پلوسی هم به وی گفته شد که تو بمان اما آنجا را به آذربایجان دهید، اما رئیس‌جمهور ما به او گفت که اگر شما هم بخواهید ما اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق رقم بخورد.

موضع ما در مقابل آذربایجان نه مماشات است نه خیلی سخت

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: همینطور در دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه آذربایجان اخطار قرمز جمهوری اسلامی به این کشور داده شد و وزیر خارجه ایران گفت که این را حتماً مکتوب هم خواهیم کرد؛ بنابراین موضع ما در مقابل آذربایجان نه سهل و مماشات است نه خیلی بیشتر از معمول سخت.

جلال زاده در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری با اشاره به صحبت‌های امام خمینی (ره) درباره اقتدار ایران، گفت: مظهر اقتدار جمهوری اسلامی ایران مردم هستند و مردم، امنیت ایران هستند؛ یعنی اگر برد موشک‌ها ۱۰ هزار کیلومتر باشد اما ظرفیت مردمی وجود نداشته باشد، موشک به درد نمی‌خورد؛ امام خمینی (ره) هیچگاه در مبارزه با رژیم پهلوی از سلاح استفاده نکرد بلکه به نیروی مردم اعتماد داشتند.

وی تصریح کرد: در اعتراضات اخیر مردم معترض هستند اما با آشوب‌ها و اغتشاشات مخالف هستند؛ اگر دشمنان فضا را تند نمی‌کردند، قطعاً تعداد جمعیت زیاد می‌شد، اما مردم با آشوب مخالف هستند. در انقلاب ۵۷ معترضان یک پاسبان را کتک نزدند ولی در آشوب‌های اخیر دیده شد که چه اقداماتی انجام دادند؛ این کار مردم نیست بلکه کار افراد اغتشاشگر بود. نکته جالب این بود که در دستگیری‌ها در ویلاهای شمال تهران کشف شده که عده‌ای در تهران پول دریافت می‌کنند تا قبح حجاب و برخی موارد را بشکنند.

هیچ دانشجویی در دانشگاه بازداشت نشده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره دانشجویان بازداشتی، تاکید کرد: در مجلس ششم مصوب شد که نیروهای امنیتی به دانشگاه ورود پیدا نکند و خود حراست دانشگاه امنیت را برقرار می‌کند که این موضوع تا به امروز حفظ شد، اما خود دانشجویان باید حرمت امام‌زاده را حفظ کنند. در اعتراضات اخیر شاهد حرکات و فحش‌های رکیک بودیم؛ این را به صراحت می‌گویم که هیچ دانشجویی در دانشگاه بازداشت نشده، شاید در بیرون دانشگاه بازداشت شده اما در داخل اصلاً چنین چیزی نبوده است.

در ادامه، دانشجویی «امنیت را تنها گفتمانی عنوان کرد که از سوی حاکمیت مطرح می شود» و درباره آینده گفتمان امنیت در بسط رسانه‌ای پرسید که جلال زاده در پاسخ به او با تاکید بر اینکه اصلاً نباید گفتمان تبیینی خود را امنیتی کنیم، اظهار کرد: نباید گفتمان امنیتی در جامعه حاکم باشد و همچنین نباید خیلی ساده انگاری کنیم.

وی به خاطره‌ای از یکی از بازدیدهای خود از زندان اوین اشاره کرد و گفت: در بازدیدی از بند امنیتی زندان اوین که جواسیس در آن حضور دارند، صدای گیتار زدن می‌آمد، درب سلولی را که از آن صدای نواختن موسیقی می‌آمد، باز کردیم، فردی که در حال گیتار زدن بود به من سلام داد؛ او من را می‌شناخت و گفت که من به شما رأی داده‌ام؛ از او درباره علت زندانی شدنش پرسیدم که او گفت بدون هیچ دلیلی در زندان است؛ پس از آن بازدید، پرونده او را بررسی کردم و دیدم که او ۳ مرتبه به قبرس تردد داشته و تابه حال ۲۰ هزار دلار گرفته و ۳ مرکز حساس کشور را نیز لو داده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه «در آن بازدید از کل بند امنیتی، حتی یک نفر نگفت که تقصیری دارد و همه مدعی بودند که بی تقصیر هستند»، ادامه داد: با اینکه گفتمان قالب کشور را امنیتی کنیم موافق نیستم چرا که اصلاً شرایط اینگونه نیست، اما باید بدانیم که دشمن به دنبال امنیتی کردن فضای داخلی است؛ قطعاً می‌دانید از ده‌ها عملیات تروریستی که قصد انجام آن را دارد، ممکن است یکی به نتیجه برسد.

جلال زاده با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال ضربه زدن و ایجاد عملیات است، گفت: اینگونه تصور نشود که شهید فخری زاده در یک هفته ترور شد، چراکه ۱۲ سال نام او در لیست ترور موساد بود. درباره حادثه بمب‌گذاری اولی که در نطنز اتفاق افتاد باید بگویم که، حادثه مربوط به یک میز مونتاژی بود شرکتی ۸ سال قبل به نیروگاه فروخته بود؛ این میز بعد از ۸ سال از راه دور منفجر شد و عمل کرد.

۳۲ سرویس جاسوسی علیه جمهوری اسلامی کار می‌کنند

وی در جمع‌بندی اظهارات خود در این نشست دانشجویی با بیان اینکه «۳۲ سرویس جاسوسی علیه جمهوری اسلامی کار می‌کنند و میز ایران دارند»، اظهار کرد: این شبکه‌های جاسوسی در مقابل وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه قرار دارند. همچنین همین شبکه تلویزیونی متصل به سعودی‌ها بر اساس برآوردی که ما داشتیم ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است. عرض من این است که توجه کنیم که لشکری در مقابل ما قرار دارد و دارد با تمرکز و سرمایه‌گذاری روی کشور و جامعه ما کار می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه نگاه ایران به شرق باعث وحشت غربی‌ها شده است و امروز ایران با قراردادهای تجاری با چین و روسیه در حال پیشرفت است، افزود: امروز دنیا در حال گذار از نظم قدیمی است و در حال ورود به نظم نوین جهانی هستیم؛ باید این را بدانیم آمریکا و اروپا در حال شکست خوردن هستند که اولین آن در اوکراین بود.

مشکل اصلی ما اختلاط سلف دانشگاه‌ها و حجاب نیست

جلال زاده تصریح کرد: مشکل اصلی ما اختلاط سلف دانشگاه‌ها و موضوعاتی از جمله حجاب نیست؛ ما نباید مشغول موضوعات فرعی باشیم؛ چراکه دشمن می‌خواهد که ما مشغول باشیم و از نظم نوین جا بمانیم چون آمریکا نمی‌خواهد دولت فعلی عراق به سرکار بیاید یا توافق مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بعد از این اتفاقات نباید این احساس را داشته باشیم که همه چیز تمام شده است. باید آسیب شناسی شود و اجازه ندهیم که دوباره دشمن از این مشکلات سوءاستفاده کند.

 

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار