کد خبر: 1106267
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
«بیمه زنان خانه‌دار» ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، امکان دریافت مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی را برای زنان غیرشاغل فراهم می‌آورد، اما آیا در صورت انصراف از این طرح، امکان دریافت مبالغ پرداختی به سازمان تأمین‌ اجتماعی وجود دارد؟

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره بازپرداخت مبالغ دریافتی توسط سازمان تامین اجتماعی در طرح بیمه زنان خانه‌دار گفت: امکان حذف سابقه تأمین اجتماعی و نیز بازگرداندن حق بیمه دریافتی در این طرح وجود ندارد.

مهدی شکوری توضیح داد: در این طرح، سوابق بیمه‌ای نزد سازمان تأمین اجتماعی محفوظ است و در صورت رسیدن به شرایط بازنشستگی و یا احراز سایر شرایط قانونی برای دریافت خدمات از این سازمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در حقیقت سوابق بیمه زنان خانه‌دار همچون سایر سوابق بیمه‌پردازی تأمین اجتماعی است و به محض اشتغال به کار و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما، سوابق بیمه زنان خانه‌دار به سابقه جدید بیمه نیز اضافه می‌شود.

آیا بازپرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار امکانپذر است؟


به گزارش ایرنا، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی پیش از این نیز در گفت وگو با ایرنا گفته بود: زنان خانه‌دار در صورت اشتغال و دریافت (برقراری) بیمه تامین اجتماعی نمی‌توانند بیمه زنان خانه‌دار را نیز با هدف دریافت دو مستمری در دوران بازنشستگی ادامه دهند.

نداشتن پوشش بیمه و بازنشستگی یکی از شرایط استفاده از بیمه زنان خانه‌دار است و بانوان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری بوده و باید حق بیمه آنها توسط کارفرمای مربوطه (مطابق با قانون تأمین اجتماعی) به سازمان پرداخت شود.

حق‌بیمه زنان خانه‌دار در ۳ نرخ ۱۲ درصد (برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی)، ۱۴ درصد (بازنشستگی و فوت؛ پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) و ۱۸ درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) ارائه شده و تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ سال در سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند.

در مورد زنان بیش از ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود و زنانی که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند، از اعمال سقف سنی مقرر معاف می‌شوند.

تقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار