کد خبر: 1105935
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه گفت این کشور ممکن است خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ روسیه را در صورت شکست قرارداد خرید اف-۱۶ آمریکا بررسی کند.

«اسماعیل دمیر» رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه شنبه (۲۴ سپتامبر) به سی‌ان‌ان گفت ترکیه ممکن است خرید جت‌های جنگنده سوخو-۳۵ روسیه را در صورت شکست قرارداد خرید اف-۱۶ ساخت آمریکا در نظر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، دمیر در پاسخ به گزینه‌های دیگر ترکیه در صورت شکست توافق خرید اف-۱۶ از آمریکا، گفت یکی از گزینه‌ها می‌تواند سوخو-۳۵ باشد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پنجشنبه گفته بود که احتمالاً تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود برای گفت‌وگو درباره خرید جت‌های اف-۱۶ خواهد داشت.

اواسط ژوئیه مجلس نمایندگان آمریکا متممی را به قانون مجوز دفاعی ملی تصویب کرد که انتقال قریب‌الوقوع جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را محدود می‌کند. این متمم مستلزم ضمانت‌هایی از سوی رئیس‌جمهور آمریکاست مبنی بر این که هواپیماها برای پروازهای غیرمجاز سرزمینی بر فراز یونان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

در سال ۲۰۱۹ ایالات متحده مشارکت ترکیه در برنامه اف-۳۵ خود را به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه تعلیق کرد و بعد آنکارا را به طور کامل از این برنامه کنار گذاشت. سال گذشته رئیس‌جمهور ترکیه گفت که آمریکا پیشنهاد داده آنکارا نسل چهارم جت‌های اف-۱۶ را به جای نسل پنجم اف-۳۵ خریداری کند.

واشنگتن تفاهم‌نامه مشترک اف-۳۵ با ترکیه را لغو کرد و آن را با هفت شریک باقی‌مانده در پروژه اف-۳۵ شامل انگلیس، هلند، ایتالیا، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ امضا کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار