کد خبر: 1105824
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح:
در آغاز هفته دفاع مقدس مراسم رژه نیرو‌های مسلح همزمان با سراسر کشور صبح پنج شنبه در جوار مرقد امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.

در آغاز هفته دفاع مقدس مراسم رژه نیرو‌های مسلح همزمان با سراسر کشور صبح پنج شنبه در جوار مرقد امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش فارس، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در مراسم رژه نیرو‌های مسلح که در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: امنیت امروز کشور را مرهون حماسه مقاومت، ایستادگی و شهادت‌طلبی فرزندان این ملت هستیم.
باقری، دفاع مقدس را سرآغاز حیات جدید ملت ایران در تاریخ کشور و عاملی برای تاریخ‌سازی و نقش‌آفرینی در تغییر معادلات و هندسه قدرت جهانی دانست و افزود: هرچه زمان می‌گذرد، این تأثیرگذاری بیش از پیش نمایان می‌شود. دفاع مقدس به همگان اثبات کرد که برای زندگی عزتمندانه و برخورداری از امنیت، آسایش و پیشرفت باید قوی و قدرتمند بود و ایستادگی و مقاومت کرد.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: ملت ایران در طول تاریخ اثبات کرده است که ملتی صلح‌طلب، مسالمت‌جو، اهل دوستی و روابط مسالمت‌آمیز و همکاری با کشور‌های همسایه منطقه و جهان است. قدرت نظامی ما صرفاً برای دفاع از کشور و منافع ملی‌مان در برابر مستکبران و تهدیدگران است؛ البته این قدرت در هنگام مواجهه با برخی از کشور‌های همسایه و دوستمان و بنابر درخواست آن‌ها برای کمک در مقابله با تروریست‌ها به کمک آن‌ها شتافت و توانست امنیت را برای این کشور‌ها و منطقه به ارمغان بیاورد.
تغییر مرز‌ها را تحمل نمی‌کنیم
سرلشکر باقری در ادامه با اشاره به مناقشات موجود میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید کرد: ما همانگونه که بار‌ها اعلام کرده ایم تغییرات در مرز‌های کشور‌های منطقه و وضعیت و واقعیات ژئوپولتیکی منطقه را تحمل نخواهیم کرد؛ به دو کشور همسایه‌مان آذربایجان و ارمنستان توصیه داریم که مشکلات خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز و گفتگو حل کنند و وقوع درگیری و تغییر مرز‌ها به زور و درگیری و جنگ را برنمی‌تابیم و در کنار آن ساکت نمی‌نشینیم؛ از کشور‌های همسایه‌مان در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس هم انتظار داریم مراقب شیطنت‌ها و فتنه‌انگیزی‌های رژیم صهیونیستی باشند؛ حضور صهیونیست‌ها در کشور‌ها و آب‌های خلیج فارس نامشروع و مخل امنیت و آرامش منطقه است و ما با رصد و اشراف کامل اطلاعاتی، تمامی رفتار‌ها و حرکات آن‌ها را زیر نظر داریم و چنانچه توطئه و تهدیدی علیه خود را احساس کنیم با قاطعیت هم با عناصر رژیم صهیونیستی و هم با حامیان آن‌ها به‌طور توأم مقابله و برخورد خواهیم کرد.
باقری افزود: راهبرد اخراج امریکا از منطقه و همچنین نابودی تروریست‌های اجیر شده و حتی تشکیل شده توسط امریکا و اذناب آنها، امری تخلف‌ناپذیر است و بایستی اتفاق بیفتد؛ ما خواستار و به دنبال منطقه‌ای عاری از تهدید، آرام و مملو از دوستی و همکاری در غرب آسیا هستیم؛ امریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدات این منطقه هستند و امیدواریم و با توسعه همکاری‌ها بین کشور‌های منطقه و روشن‌بینی ملت‌های همسایه‌مان آینده‌ای بدون چنین تجاوزگرانی را در منطقه تجربه خواهیم کرد. امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و بسیج مقتدر و دریادل عزیزمان، تحت الطاف خداوند متعال و تحت تدابیر و فرامین فرماندهی معظم کل قوا، متحد و یکپارچه در صف واحد با وحدت تمام عیار با همدلی و هم‌افزایی و برادری، برای رویارویی با هرگونه تهدید و خیال شوم از سوی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در میدان هستند و در صورت خطای محاسباتی دشمنان پاسخ‌های قاطع، ویرانگر و پشیمان کننده‌ای به آنان خواهند داد.
در تولید قدرت به وضع موجود قانع نیستیم
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان تصریح کرد: به ملت عظیم‌الشأن ایران و فرمانده معظم کل قوا اطمینان می‌دهیم در دفاع از اسلام عزیز، انقلاب اسلامی، نظام مقدس و مردم شریف‌مان در تولید قدرت و بازدارندگی دفاعی هیچ گاه به وضع موجود قانع نیستیم و راهبرد قدرت‌افزایی حداکثری توأم با پشتیبانی با هوشمندی و برخوردار از مزیت برتری و پیروزی اطمینان‌بخش برابر تهدیدات دشمنان را در دستورکار و مشق روز خود می‌دانیم. این واقعیتی است که هنوز بخش عمده‌ای از توانمندی‌های نظامی نیرو‌های مسلح‌مان به نمایش گذارده نشده و مخفی مانده است؛ به فضل الهی با دیپلماسی فعال دفاعی، خواهیم توانست روابط گرمی را با نیرو‌های مسلح کشور‌های دوست برقرار کرده و توسعه دهیم؛ مجموعه فرماندهان نیرو‌های مسلح با تمام توان در جهت بهبود و ارتقای وضعیت معیشتی نیرو‌های مسلح در تلاش هستند و با کمک دولت و مجلس محترم ان‌شاءالله نتایج مناسب و راه‌گشایی نیز حاصل خواهد شد.
سردار سرلشکر محمد باقری همچنین در حاشیه مراسم رژه نیرو‌های مسلح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پاییز امسال رزمایش مشترک دریایی با حضور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود. در این رزمایش احتمالاً کشور‌های پاکستان، عمان و چند کشور دیگر نیز حضور خواهند داشت.
قالیباف: اساس امنیت ایران مردم هستند
دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در مراسم رژه نیرو‌های مسلح در بندرعباس، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: امروز نیرو‌های مسلح ما مظهر صلح و ثبات منطقه و پیام آور اقتدار ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و این موضوع باعث افتخار ما است. امروز ما مسئولان و ملت همه می‌دانیم که بخش بزرگی از پیشرفت کشور مدیون رشادت‌ها و مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح است که امنیت را در کشور برقرار کرده‌اند، امنیتی که اگر مستقر نباشد، هیچ پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. امروز در جنوب غرب آسیا و در حوزه قفقاز و آسیای میانه، در مناطق سواحل مدیترانه و بخشی از آفریقا شاهد ناامنی و جنگ هستیم، لذا اگر امروز سایه امنیت بر کشور ما وجود دارد و ایران کشوری امن و پرقدرت است، به دلیل مجاهدت، اقتدار و قدرت نیرو‌های مسلح کشورمان است که ما به نقطه اوج بازدارندگی رسیده‌ایم و نیرو‌های مسلح می‌توانند از کیان کشور عزیزمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز همه ما در عرصه‌های دیگر اداره کشور مانند عرصه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، اگر به فرهنگ دوران دفاع مقدس تأسی کنیم موفق خواهیم شد که آن فرهنگ بر دو اصل استوار است، نخست، اصل مردم داری و محور بودن مردم و دوم، تکیه بر سنت‌های الهی، که سنت‌های الهی در گذشت زمان نه تحمیل می‌شوند و نه تبدیل؛ بنابراین اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد ما در عرصه‌های اقتصادی نیز پیروز می‌شویم. قالیباف تأکید کرد: امروز دشمن به خاطر این بازدارندگی، می‌داند که اگر ما را تهدید کند، تهدید می‌شود و اگر اقدام کند، می‌داند که اقدام خواهیم کرد و پاسخ آن‌ها را خواهیم داد و قدرت ما این نقش بازدارندگی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همانطور که در دوران دفاع مقدس، ما هیچ‌گاه به تجهیزات و امکاناتمان غره نشدیم، امروز نیز می‌دانیم که اساس و پایه امنیت و اقتدار ما، مردم هستند.
رونمایی از سامانه راداری قدس و موشک رضوان
در مراسم رژه یگان‌های نمونه از نیرو‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیرو‌های سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های نمونه از فرماندهی انتظامی کل کشور، سامانه راداری قدس و سامانه موشکی رضوان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شدند.
همچنین، موشک بالستیک خیبرشکن نیز برای نخستین بار در مراسم رژه نیرو‌های مسلح حضور پیدا کرد. سامانه موشکی رضوان یک سامانه موشکی بالستیک سوخت مایع و تک مرحله‌ای است. برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر بوده و سر جنگی آن نیز از نوع جداشونده شدید الانفجار است. سامانه موشکی رضوان قادر است تا از انواع سکو‌های ثابت و متحرک با دو نوع هدایت ضربه سخت و دقت اصابت بالا عملیات‌های خود را انجام بدهد. سامانه راداری قدس نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از دستاورد‌های بومی این نیرو است که برای نخستین بار در رزمایش ۳۱ شهریور سال جاری نیرو‌های مسلح رونمایی شد. حداکثر برد آشکارسازی سامانه راداری قدس، ۳۵۰ کیلومتر و حداکثر ارتفاع آشکارسازی آن نیز ۳۰ کیلومتر است. همچنین، این سامانه قادر است تا ۵۰۰ هدف را ردگیری کند. ویژگی راهبردی سامانه راداری قدس قابلیت ردگیری اهداف ارتفاع کم است.


نمای نزدیک
تهدید جنگی را با دفاع آغاز می‌کنیم با تهاجم خاتمه می‌دهیم
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه رژه ٣١ شهریور نیرو‌های مسلح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصل اول این است که اگر جنگی اتفاق بیفتد ما جنگ را با دفاع آغاز می‌کنیم، ولی با تهاجم خاتمه می‌دهیم. اصل دیگر این است که اگر تهدیدی در شعاع امنیت ملی‌مان، شکل بگیرد، اجازه شکل‌گیری هندسه تهدید را نمی‌دهیم و حتماً اقداماتی را قبل از اینکه تهدیدی شکل بگیرد، صورت می‌دهیم، البته شکل عملیاتی آنچه انجام می‌دهیم قابل بیان نیست. فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: همه آگاه هستند که ما تحمل نمی‌کنیم هیچ نطفه‌ای از تهدید در فضای پیرامونی کشور ما از سوی رژیم‌هایی که ذاتاً تهدید جمهوری اسلامی ایران هستند مانند رژیم صهیونیستی شکل بگیرد. صهیونیست‌ها می‌دانند و تجزیه و تحلیل درستی از اراده و توانمندی‌های ما تا حدودی دارند. وی افزود: آن‌ها می‌دانند که ما اراده داریم و اهل عمل هستیم و می‌دانند که واکنش‌های ما به اقدامات جدی است. اما بیان جزئیات این کار ممکن نیست باید منتظر صحنه‌های عمل بمانیم تا چگونگی اقدامات ما آشکار شود. پیشرفت‌های دفاعی و نظامی ما اصلاً با دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی قابل قیاس نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار