کد خبر: 1101284
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
تلاش حداکثری برای تسهیل حضور زائران در مراسم اربعین ادامه دارد
تلاش حداکثری دو کشور ایران و عراق برای تسهیل سفر زائران اربعین حسینی ادامه دارد، از تمدید گذرنامه‌های فاقد اعتبار گرفته تا بازگشایی مرز‌های جدید و ...
گروه جامعه جوان آنلاین: پیاده روی اربعین از دورترین نقطه عراق به کربلا آغاز شده است. اهالی بصره با شعار "من البحر الی النحر" به سمت کربلا حرکت کردند.
 
زائران اربعین حسینی در حالی که پرچم‌های سیاه و سبز و قرمز در دست دارند و به روی آن عبارات "لبیک یا حسین" نوشتند به سمت کربلای معلی راهی شدند. منطقه‌ای که ۵۰۰ کیلومتر تا کربلا فاصله دارد.
 
با توافق مسئولان ایران و عراق، «انا من حسین» که برگرفته از حدیث پیامبر و «ما ملت امام حسینیم» از سخنان شهید قاسم سلیمانی است، به عنوان شعار اربعین امسال انتخاب شد.
 
مقامات ایرانی هم در تلاش هستند تا حداکثر تلاش خود را برای تسهیل سفر زائران فراهم سازند. از تمدید گذرنامه‌های فاقد اعتبار گرفته تا بازگشایی مرز‌های جدید تا از حجم سایر مرز‌های پر تردد جلوگیری شود.
 
ثبت نام که چند روزی آغاز شده تا ۲۳ شهریور که سه روز قبل از اربعین است، ادامه دارد. ثبت نام باید حتما در سماح صورت پذیرد. افرادی که در مرحله پیش ثبت نام شرکت کردند باید در سماح از قسمت پیگیری وضعیت و ویرایش و فقط با وارد کردن کد ملی و شماره شناسنامه سرگروه و با پرداخت حق بیمه ثبت نام خود را قطعی کنند.
 
طبق گفته رییس ستاد مرکزی اربعین تزریق دز یادآور برای زائران ضروری است. واکسیناسیون شرط ثبت نام در سماح نیست، اما کارت واکسیناسیون افراد در مرز کنترل خواهد شد. یکی از راهکار‌ها برای تسهیل سفر زائران تمدید گذرنامه‌ها به مدت ۶ ماه است و بنا شد گذرنامه‌هایی که کمتر از ۶ ماه اعتبار دارند با تمهیدات اتخاذ شده توسط پلیس گذرنامه فراجا در مرز به مدت ۶ ماه تمدید شود و زائران می‌توانند بدون نگرانی در مرز گذرنامه خود را تمدید کنند.
 
مسئولان کشور عراق اعلام کردند از بیستم محرم به صورت کامل آماده پذیرش زائران ایرانی هستند. بار‌ها در پیام‌های تاکید شده زائران سفر خود را به روز‌های منتهی به اربعین موکول نکنند وبلافاصله پس از زیارت به کشور بازگردند.
 
سفر به اربعین از ۶ مرز انجام می‌شود. طبق گفته سردار وحیدی وزیر کشور امسال برای تسهیل در سفر زائران اربعین علاوه بر مرز‌های شلمچه، چذابه، مهران و خسروی، مرز‌های باشماق و تمرچین در آذربایجان غربی نیز بازگشایی می‌شود. شلمچه تنها مرز تردد اتباع خارجی است و از روز ۲۰ محرم آماده میزبانی از زائران حسینی در سراسر کشور است.
 
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت است: هزینه پارکینگ‌های مرزی روزانه ۵ هزار تومان، هزینه پارکینگ خصوصی ۱۰ هزار تومان و هزینه بیمه ۱۸ هزار تومان تعیین شده است.
 
ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده است انتقال زائران اربعین با اتوبوس و خودروی شخصی ایرانی به داخل عراق (کاپوتاژ) در ایام اربعین (از پنجم تا ۲۳ صفر) ممنوع خواهد بود.
 
پیش فروش بلیت سفر‌های اربعین از ۱۶ شهریور آغاز می‌شود. معاونت حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از پیش فروش بلیت سفر‌های اربعین در بازه زمانی ۱۶ تا ۳۱ شهریور خبر داده است. سهم حمل و نقل ریلی و هوایی برای اعزام زائران ۳۵۰ هزار نفر است. همچنین تعداد ۴ میلیون ۶۵۰ هزار نفر از طریق جاده به صورت اتوبوس و ماشین‌های شخصی جا به جا می‌شوند.
 
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته پرواز‌های اربعین از ۲۰ تا ۳۱ شهریور انجام می‌شود. وی تاکید کرده هیچ شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی حق ندارد حتی یک ریال بالاتر از قیمت مصوب ۶ میلیون تومان بلیط را بفروشد.
 
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیئت دولت گفت: همه دستگاه‌های دولتی به وظایف خود رد تسهیل گری حضور مردم درمراسم اربعین با همه توان عمل کنند و ستاد‌های مردمی را یاریگر خود بدانند.
 
وزیر بهداشت در حاشیه دیدار با استاندار کربلا گفت: پیش بینی میکنیم امسال تعداد بسیاری از مردم در راهپیمایی اربعین شرکت کنند و استاندار کربلا اعلام آمادگی کرده تا به مردم ایران خدمات از جمله خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کند.
 
میرمحمدی رییس ستاد مرکزی اربعین از رایگان بودن اینترنت در مسیر نجف به کربلا خبر داده است.
 
البته که در این میان ضرورت امکانات بیشتر به خصوص در مرز‌ها ضروری به نظر می‌رسد. موضوعی که رئیس جمعیت هلال احمر به آن ورود پیدا کرد و در جلسه‌ای با اصحاب رسانه از راه اندازی پایگاه‌های بهداشت و درمان به منظور جلوگیری از کرونا و گرمازدگی و وبا خبر داد. طبق اظهارات کولیوند اربعین امسال ۵۰ دستگاه آمبولانس و شش دستگاه اتوبوس آمبولانس از ایران به عراق می‌رود و چهار فروند بالگرد در مرز‌ها مستقر می‌شود تا در صورت اتفاقات غیر قابل پیش بینی استفاده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار