کد خبر: 1095364
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
واکنش روسیه به درخواست سلب عضویت دائمی این کشور از شورای امنیت
درحالی که مقامات اوکراین برای تحت فشار قرار دادن روسیه خواهان اخراج این کشور از کرسی دائمی شورای امنیت هستند، روس‌ها پاسخ تندی به این درخواست‌ها داده‌اند. معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که سلب عضویت دائمی روسیه در شورای امنیت تنها در صورتی امکانپذیر است که سازمان ملل منحل شود.

درحالی که مقامات اوکراین برای تحت فشار قرار دادن روسیه خواهان اخراج این کشور از کرسی دائمی شورای امنیت هستند، روس‌ها پاسخ تندی به این درخواست‌ها داده‌اند. معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که سلب عضویت دائمی روسیه در شورای امنیت تنها در صورتی امکانپذیر است که سازمان ملل منحل شود.

اوکراین و متحدان غربی آن که نتوانستند با تسلیحات پیشرفته مانع پیشروی روس‌ها در جبهه‌های نبرد شوند، تلاش می‌کنند از مسیر‌های دیگری برای روس‌ها هزینه‌تراشی کنند. یکی از این اقدامات که ولودیمیر، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از ابتدای شروع جنگ به آن تأکید دارد، اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل است؛ درخواست غیرمعقولی که حتی امریکایی‌ها هم با آن مخالفت کرده‌اند. دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به اظهارات ضد روسی زلنسکی در خصوص سلب عضویت دائمی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «طبیعتاً هر کسی متوجه می‌شود که این سناریو تنها در صورتی امکانپذیر خواهد بود که سازمان ملل منحل و دوباره ایجاد شود.» به گزارش خبرگزاری تاس، به گفته این مقام روسی، وظیفه کی‌یف این بود که کشور‌های عضو شورای امنیت را که به طور فزاینده‌ای در حال خسته شدن از موضوع اوکراین هستند، تحریک کند. پولیانسکی همچنین تصریح کرد: «هم زلنسکی و هم نماینده اوکراین در سازمان ملل تلاش بیهوده می‌کنند و هر از گاهی ادعا می‌کنند که حقی بر کرسی شورای امنیت نداریم و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌طور غیرقانونی آن را حفظ کرده‌ایم. این کاملاً مزخرف است، ما آن را توضیح داده‌ایم و حتی مقامات سازمان ملل نیز توضیحات لازم را ارائه کرده‌اند.» روسیه به عنوان یکی از فاتحان جنگ جهانی دوم، از سال ۱۹۴۵ به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت به شمار می‌رود و دارای حق وتو است و اخراج این کشور از این نهاد امنیتی به راحتی امکانپذیر نیست و خود غربی‌ها نیز به خوبی این مسئله را می‌دانند.
تقلای غرب برای کمک‌های بیشتر به اوکراین
در حالی که روسیه درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار می‌دهد و آن را تنش‌زا می‌داند، غربی‌ها کماکان به دنبال جنگ‌افروزی در اوکراین هستند. وزارت دفاع امریکا جمعه شب از کمک‌های جدید به اوکراین خبر داد.
این بسته کمک نظامی به ارزش ۸۲۰ میلیون دلار، روز پنج شنبه در آخرین روز برگزاری نشست سران ناتو در شهر مادرید از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا اعلام شده بود. وزارت دفاع امریکا با اعلام جزئیات بیشتر درباره این کمک نظامی گفت، مهمات بیشتری برای سامانه‌های راکتی دوربرد (HIMARS) تحویل شده به اوکراین ارسال خواهد شد. یک مقام این وزارتخانه اعلام کرد رادار‌های ضد توپخانه‌ای، از نوع «ریتیان» است که امریکا برای اولین بار چنین سامانه‌هایی را به اوکراین می‌فرستد. به نوشته رویترز، کارایی این سامانه، سه برابر سامانه راداری است که اوکراین تا به حال مورد استفاده قرار داده است. ارسال این سامانه‌های راکتی در حالی انجام شده که روسیه پیش‌تر هشدار داده بود اگر این سامانه‌های دوربرد با دقت بالا به اوکراین برسد، اهدافی را در نظر خواهد گرفت «که تاکنون هدف قرار نگرفته‌اند». از سوی دیگر، انگلیس هم در همسویی با امریکا، در پی درگیر کردن کشور‌های زیادی در جنگ اوکراین است تا کی یف را در مقابل مسکو تقویت کنند. بنابراین، بعد از فشار‌های انگلیس برای ارائه پول جهت ارائه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، وزرای دولت‌های محلی اسکاتلند و ولز مجبور به تخصیص کمک مالی به خزانه‌داری لندن شدند. اعضای ارشد دولت محلی نیکولا استرجون، وزیر اول اسکاتلند اعتقاد دارند که نباید از پول این منطقه برای ارائه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین استفاده شود. به نوشته روزنامه «تلگراف»، کیت فوربس، وزیر دارایی اسکاتلند اعلام کرد که او این بار با تأمین مالی درخواستی خزانه‌داری بریتانیا موافقت کرد، اما این موضوع را روشن کرد که موافقت با پرداخت ۶۵میلیون پوند درخواستی خزانه‌داری بریتانیا، نباید به هیچ وجه به عنوان یک رویه در نظر گرفته شود. ربکا ایوانز، وزیر دارایی دولت محلی ولز هم در اظهاراتی از فشار خزانه‌داری بریتانیا برای تخصیص کمک به اوکراین خبر داد. به گفته ایوانز، او مجبور شد با اختصاص ۳۰ میلیون پوند موافقت کند؛ پولی که پیش‌تر قرار بود در حوزه‌هایی از قبیل بهداشت و آموزش هزینه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار