کد خبر: 1092862
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
مدیرعامل شرکت بن‌یاخه‌های رویان:
مدیرعامل شرکت بن‌یاخه‌های رویان با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین ظرفیت سلول‌های بنیادی خاورمیانه را دارد، گفت: ۸۰۰ هزار نمونه در بانک عمومی و هفت میلیون نمونه در بانک خصوصی ذخیره سلول‌های بنیادی در سراسر جهان ذخیره و ۴۰ هزار نمونه از این میزان پیوند شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، مرتضی ضرابی در نشست خبری با خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: خونی که در بندناف وجود دارد عمدتا دور ریخته می‌شود در حالی که بسیار ارزشمند است و به صورت متغیر حجم 80 تا 200 میلی لیتر را دارد که بسته به اندازه بندناف اندازه جفت و جنین میزان متغیر دارد.

وی خود نوزایی و ایجاد سلول مشابه و تمایز به سلول‌های دیگر را دو ویژگی مهم سلول‌های بنیادی خون بند ناف عنوان و اضافه کرد: مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف، سه منبع مهم سلول‌های بنیادی در بدن هستند که در این میان خون بند ناف به دلیل دسترسی و جمع‌آوری آسان، ریسک آلودگی پایین و تطابق بیشتر به دلیل عدم بلوغ سلولی، بهترین منبع برای این نوع سلول است.

 وی اظهار کرد: در ۷۰ درصد بیماری‌ها می‌توان نمونه سلول بنیادی منطبق با ژنتیک بیمار را در بانک خون بند ناف پیدا کرد در حالی که به عنوان مثال وقتی بیمار سرطانی به یکی از مراکز پیوند مراجعه می‌کند ۶ تا ۹ ماه برای پیدا شدن نمونه قابل انطباق طول می‌کشد.

مدیرعامل شرکت بن‌یاخه‌های رویان با بیان اینکه متاسفانه در بیشتر زایمان‌ها خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک با ارزش، بدون استفاده دور ریخته می‌شود، خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارند و در حال حاضر کارآزمایی بالینی برای درمان بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، قلبی، دیابت نوع ۱ و بیماری‌های نوزادی در حال انجام است.

ضرابی افزود:  با مشخص شدن نتایج این کارآزمایی‌ها در  ۳ تا ۵ سال آینده می توانیم به درمان بیماری‌های مختلفی چون اوتیسم، فلج مغزی، آرتروز و ... با استفاده از سلول‌های بنیادی فکر کنیم.

وی ادامه داد: از آنجا که استفاده از سلول‌های بنیادی در دنیا به بهبود قدرت تکلم و مشکلات عضلانی بیماران فلج مغزی کمک کرده‌است در سال ۱۳۹۷ کارآزمایی درمان بیماری فلج مغزی را با هدف کمک به توانایی آن‌ها در تکلم، حرکت، بلع و ...  بر روی۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ در شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان آغاز کردیم که به خاطر کرونا با وقفه مواجه شد البته بعد از کاهش این بیماری از یک ماه پیش این کارآزمایی را دوباره از سر گرفته‌ایم.

وی از تاثیر خوب سلول‌های بنیادی در بهبود وضعیت این کودکان خبر داد و تصریح کرد: نتایج این آزمایشات سه تا چهار ماه آینده اعلام خواهد شد که امیدوارم بتوانیم با این روش به درمان این نوع بیماری کمک کنیم.

ضرابی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار نمونه در  بانک عمومی و هفت میلیون نمونه در بانک خصوصی ذخیره سلول‌های بنیادی در سراسر جهان ذخیره و ۴۰ هزار نمونه از این میزان پیوند شده است، اظهار کرد: با توجه به ذخیره‌سازی بیش از ۱۰ هزار نمونه در بانک عمومی و ۱۸۰هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی رویان، ایران بزرگ‌ترین ظرفیت سلول‌های بنیادی خاورمیانه را دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر