کد خبر: 1088790
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد حزب‌الله و متحدانش برای دومین دوره متوالی توانسته‌اند کرسی‌های بیشتری را کسب کنند؛ نتایجی که طرفداران مقاومت را به خیابان‌ها کشاند تا این پیروزی را جشن بگیرند. رئیس جریان آزاد ملی لبنان هم انتخابات پارلمانی را سرنوشت‌ساز توصیف کرد و گفت که یک نبرد رقابتی عادی نبود، بلکه نبرد با امریکا و اسرائیل بود.

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد حزب‌الله و متحدانش برای دومین دوره متوالی توانسته‌اند کرسی‌های بیشتری را کسب کنند؛ نتایجی که طرفداران مقاومت را به خیابان‌ها کشاند تا این پیروزی را جشن بگیرند. رئیس جریان آزاد ملی لبنان هم انتخابات پارلمانی را سرنوشت‌ساز توصیف کرد و گفت که یک نبرد رقابتی عادی نبود، بلکه نبرد با امریکا و اسرائیل بود.

حوزه‌های اخذ رأی انتخابات پارلمانی لبنان با پایان مهلت رأی‌گیری، روند شمارش آرا را آغاز کردند و به‌تدریج نتایج اولیه غیررسمی این انتخابات از دیروز منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه النشره، در این انتخابات ۳ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ نفر مشارکت کردند که نسبت به انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ که ۳ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۴۸۳ نفر در آن مشارکت کرده بودند، افزایشی ۲۲۱ هزار نفری را نشان می‌دهد. بنابر اعلام وزارت کشور لبنان، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به ۰۴/۴۱ درصد رسیده است. در این انتخابات ۷۱۸ کاندیدا که در ۱۰۳ فهرست انتخاباتی حضور داشتند، مشارکت داشتند. براین اساس، نتایج اولیه انتخابات در حوزه بیروت، جبل، حوزه‌های شمال لبنان و بعلبک و هرمل بسیار نزدیک بوده و رقابت نزدیک‌تری میان فهرست‌های انتخاباتی وجود داشته است. شبکه المنار تا لحظه تنظیم این خبر، گزارش داد: نتایج اولیه غیررسمی اعلام شده فهرست‌های انتخاباتی لبنان نشان می‌دهد در منطقه بعلبک و هرمل، فهرست جنبش امل و وفاداری به مقاومت ۹ کرسی از ۱۰ کرسی این منطقه را به دست آورده است. بر این اساس هواداران فهرست جنبش امل و وفاداری به مقاومت در منطقه بعلبک – هرمل به جشن و شادمانی پرداختند. روزنامه «النهار» لبنان روز دو شنبه گزارش داد که صد‌ها خودرو و موتورسیکلت که پرچم‌های حزب‌الله و امل را در دست داشتند، در این حرکت جمعی شرکت کردند.
به گزارش شبکه المنار، در حوزه نبطیه نمایندگان فراکسیون وفاداری به مقاومت توانسته‌اند اکثریت آرا را به دست آوردند. به گزارش رویترز، انطوانت جعجع، رئیس دفتر رسانه‌ای حزب قوات‌اللبنانیه نیز در اظهارنظری گفته است که براساس نتایج اولیه انتخابات این حزب توانسته ۲۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب قوات‌اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع در انتخابات سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۱۵ کرسی به دست آورد. همچنین رئیس فهرست انتخاباتی جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد که این حزب توانسته براساس نتایج اولیه شمارش آرا ۱۶ کرسی را کسب کند. حزب جریان ملی آزاد در انتخابات سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۱۸ کرسی را به‌دست آورد. حوزه انتخابیه بیروت، پایتخت لبنان مهم‌ترین حوزه انتخابی در این کشور است که تمامی احزاب و مذاهب در به‌دست آوردن کرسی پارلمانی آن رقابت می‌کنند. در سامانه انتخاباتی شمارش آرا «حاج امین شری» نامزد حزب‌الله در بیروت در صدر آرا قرار دارد. پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که طبق قانون اساسی، ۲۸ کرسی برای سنی‌ها، ۲۸ کرسی برای شیعیان، هشت کرسی برای دروزی‌ها، ۳۴ کرسی برای مارونی‌ها، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس‌ها، هشت کرسی برای کاتولیک‌ها، پنج کرسی برای ارمنیان، دو کرسی برای علوی‌ها و یک کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی اختصاص یافته است.
این اولین انتخابات پس از فروپاشی بزرگ اقتصادی لبنان است که از پس انفجار بزرگ در بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ برگزار شد. با وجود پیروزی احتمالی حزب‌الله و متحدانش در انتخابات لبنان، اما رسانه‌های غربی مخالف مقاومت از دیروز در اخبار‌های متعدد مدعی شدند که ارزیابی‌های اولیه از کاهش کرسی‌های حزب‌الله و متحدانش حکایت دارد. حزب‌الله و متحدانش در سال ۲۰۱۸ نیز توانستند بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کنند و به همین منظور عربستان سعودی با همکاری امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند از همان ابتدا با بحران‌آفرینی اقتصادی در لبنان و ایجاد آشوب و ناامنی، حزب‌الله را عامل اصلی بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در این کشور معرفی کنند، اما همه این توطئه‌ها ناکام ماند. عربستان سعودی که در کنار اسرائیل بزرگ‌ترین دشمن حزب‌الله به شمار می‌رود، در هفته‌های اخیر بار دیگر تحرکات خود را برای شکست حزب‌الله در لبنان شروع کرده بود و با تزریق دلار‌های نفتی سعی داشت مهره‌های خود را راهی پارلمان کند، اما به نظر می‌رسد همه این طرح‌ها با شکست مواجه شده است، چرا که لبنانی‌ها هم به این باور رسیده‌اند که عامل اصلی بدبختی‌شان عربستان است که سیاسیون لبنان را برای رسیدن به اهدافش به گروگان گرفته است.
نبرد با امریکا و اسرائیل
با توجه به اینکه جبهه عبری-عربی-غربی در سال‌های اخیر تلاش کردند لبنان را به ورطه سقوط بکشانند مقامات این کشور، انتخابات فعلی را سرنوشت‌ساز می‌دانند. جبران باسیل، رئیس حزب التیار الوطنی الحر لبنان، نزدیک به حزب‌الله روز دوشنبه با بیان اینکه این حزب در انتخابات موفق ظاهر شده و دارای یک فراکسیون بزرگ پارلمانی خواهد بود، گفت: «مبارزه انتخاباتی در لبنان در واقع مبارزه با امریکا و اسرائیل است.» به گزارش شبکه المیادین، جبران باسیل طی نشست خبری گفت: «پولی که در انتخابات خرج می‌شود، منبع منطقه‌ای شناخته شده‌ای دارد که نشان می‌دهد که مبارزه داخلی لبنان در این سطح است.» باسیل با تأکید بر اینکه انتخابات لبنان یک مبارزه و رقابت معمولی نبود، گفت: «التیار الوطنی از امروز در نبرد با احزاب القوات اللبنانیه، الاشتراکی، الکتائب، جنبش امل و دیگران به سر نمی‌برد، بلکه در نبردی بود که دست‌کم از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ با ایالات متحده، اسرائیل و متحدان آن‌ها آغاز شد.» وی در این زمینه با اشاره به اظهارات دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه پیشین امریکا در امور خاور نزدیک، گفت: «دیوید شنکر اعتراف کرد که روند رویارویی با من را به نحو مطلوب مدیریت کرده و همچنین به سقوط پروژه‌ای که ما را هدف قرار داد، اعتراف کرده است.» امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند به هر نحوی شده حزب‌الله را از قدرت در لبنان کنار بزنند و برنامه‌های مخرب خود را در این کشور به پیش ببرند، اما حزب‌الله با همه توان در برابر دشمنان خارجی ایستاده و اجازه مانور به آن‌ها نداده است. مقامات حزب‌الله با بیان اینکه امریکا و متحدانش عامل اصلی بی‌ثباتی در لبنان هستند، گفته‌اند پس از انتخابات به روش دیگری با دشمنان مقابله خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار