کد خبر: 1086038
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
مالک شریعتی‌نیاسر مطرح کرد

مالک شریعتی‌نیاسر معتقد است که اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان حتی به صورت آزمایشی و داوطلبانه وفای به عهدی است که نمایندگان با مردم بسته‌اند.
از ماه‌ها پیش زمزمه‌های رأی‌گیری برای طرح شفافیت آرای نمایندگان دوباره در مجلس طنین‌انداز شد، از این رو رئیس مجلس اعلام کرد این طرح در اواخر ماه رمضان امسال تصمیم‌گیری خواهد شد و به صحن علنی مجلس خواهد آمد، اما همان زمان که بسیاری از نمایندگان از این طرح استقبال کردند، طرح دیگری وارد گود شد؛ طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه که در مجلس جان گرفت و نمایندگان زیادی اعتقاد داشتند شفافیت قبل از مجلس یا همراه آن باید در دستگاه‌های دیگر نیز صورت گیرد. این طرح به سرعت وارد صحن علنی مجلس شد و با استقبال زیادی از سوی نمایندگان رأی آورد. از سویی دیگر نیز موجی از انتقادات را به دنبال داشت و حتی برخی نمایندگان بر این باورند بررسی این طرح، طرح شفافیت آرای نمایندگان را به حاشیه خواهد راند. اینک با اقدامی دیگر از سوی نمایندگان مجلس، قرار است طرح شفافیت به شکلی دیگر از هفته آینده اجرا شود. به گفته مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مردم تهران این اقدام به صورت داوطلبانه و آزمایشی از هفته آینده اجرا خواهد شد. این نماینده مردم در جهان‌نیوز گفت‌وگویی نکاتی در مورد این طرح بیان کرد:
چرا طرح شفافیت آرای نمایندگان به صورت آزمایشی و داوطلبانه اجرا می‌شود؟
شفافیت آرا یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی بود که مجلس یازدهم از نخستین روز‌های آغاز به کار خود قول تحقق آن را به مردم داد. نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را با عنوان شفافیت آرای نمایندگان تهیه کردند و پس از تصویب کلیات آن قرار شد به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد، اما به رغم گذشت حدود یک‌سال‌و‌اندی از آغاز به کار مجلس یازدهم خبری از این طرح نشد. تعدادی از نمایندگان نیز از تعلل در رسیدگی به این طرح انتقاد کردند و در نامه‌ای به هیئت رئیسه خواستار در دستورکار قرار گرفتن این طرح شدند. در طول این مدت برخی نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به طرح‌ها و لوایح مهم در صفحات مجازی یا سایت شخصی خود منتشر کردند. شفافیت، وعده اکثر نمایندگانی است که وارد مجلس شده‌‍‌اند، بنابراین با وجود اینکه یک بار رأی نیاورده و هنوز تعیین تکلیف نشده است، از سوی برخی نمایندگان به صورت داوطلبانه و آزمایشی اجرا می‌شود.
اجرای داوطلبانه و آزمایشی طرح شفافیت آرای نمایندگان چگونه مورد تأیید مجلس قرار گرفت؟
فارغ از اینکه این طرح مصوب یا قانون شود و لازم‌الاجرا باشد یا خیر، بر اساس تصمیم عده‌ای از نمایندگان، به صورت داوطلبانه اجرا خواهد شد. اجرای داوطلبانه نیز نیازی به مصوبه ندارد. از دوسه ماه گذشته ۱۶۲نفر نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه امکانی را به عنوان هیئت رئیسه هماهنگی زیرساخت‌های مجلس فراهم کنند تا این کار داوطلبانه اجرا شود.
بعد از آن برای هماهنگی با فناوری اطلاعات مجلس، با آقای دکتر قالیباف مذاکره شد و ایشان هم پذیرفت و هماهنگی‌ها صورت گرفت. به این ترتیب، نمایندگان به صورت فردی درخواست خود را تحویل می‌دهند و فناوری اطلاعات موقعیتی ایجاد می‌کند تا آن‌ها بتوانند به صورت داوطلبانه آرای خود را منتشر کنند.
برای اجرای این طرح چه زیرساختی ایجاد شده است؟
اکنون زیرساخت مناسب در سامانه پارلمان مجازی که از مجموعه سامانه‌های زیرمجوعه فناوری اطلاعات مجلس است، برای این کار فراهم شده است.
تاکنون چند نفر همراه شده‌اند و هفته آینده در این طرح شرکت می‌کنند؟
۱۶۲نفر نامه را امضا کرده‌اند که تاکنون حدود ۳۰نفر رأی خود را تحویل گرفته‌اند و این آمار به تدریج در حال افزایش است.
اجرای آزمایشی این طرح نشان‌دهنده ناامیدی شما از رأی آوردن طرح شفافیت نیست؟ آیا آن طرح به صورت جدی پیگیری می‌شود؟
در واقع نمی‌دانیم که سرانجام این طرح چه خواهد شد، اما رأی آوردن یا نیاوردن این طرح دیگر مانع کار نخواهد شد. ما تصمیم خود را گرفته‌ایم، تعهدی داده‌ایم و آن را انجام خواهیم داد. طرح در دستور مجلس قرار دارد و باید تعیین تکلیف و وضعیتش روشن شود.
پیش‌بینی شما از بازخورد این حرکت داوطلبانه در بین مردم و جامعه چه خواهد بود؟
اکنون نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، اما قطعاً این حرکت پاسخ مثبتی به مطالبات مردمی خواهد بود. نمایندگان نیز به عهدی که بر دوش‌شان است وفا خواهند کرد چراکه اصل شفافیت یک ضرورت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار