کد خبر: 1085547
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
واکنش نمایندگان به تصویب ۲ فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه را در این گزارش می‌خوانیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اخیرا طرح ۲ فوریتی شفافیت آرای قوای سه‌گانه، دستگاه‌ها و سایر نهاد‌ها در دستورکار مجلس قرار گرفت و ۲ فوریت آن در جلسه علنی روز (یکشنبه ۲۸ فروردین ماه) با اکثریت آرا در مجلس به تصویب رسید.

پس از آن برخی از نمایندگان در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که در این گزارش می‌خوانید.

*مجلس به شفافیت باور دارد

احمد نادری نماینده تهران در همین باره در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:دوفوریت طرح ‎ شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها با ۱۹۳ رای موافق و ۵۳ رای مخالف تصویب شد. مطابق این طرح، تمامی قوا از جمله مجلس؛ و همه دستگاه‌های ذیل قوا و موسسات عمومی و... موظفند داده‌ها و اطلاعات عمومی و تصمیمات خود را منتشر نمایند. مجلس به شفافیت باور دارد. بسیاری از دستگاه‌ها و آن‌هایی که سال‌ها از عدم شفافیت سوءاستفاده کرده‌اند، در صورت تصویب نهایی طرح شفافیت امروز مجبور به اصلاح رویه‌های خود خواهند شد. زیر سوال بردن این طرح و دوگانه‌سازی بیهوده شفافیت قوای سه‌گانه و یا شفافیت آرا، برای انحراف افکار عمومی وبازی در زمین دلخواه آنهاست.

* شفافیت باید از مجلس آغاز شود

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز نیز در واکنش به تصویب ۲ فوریت این طرح نوشت:موکول کردن امری ضروری به انجام آن از جانب دیگران برخلاف تعهد مجلس به مردم میباشد مجلس شفافیت خود را منوط به شفافیت سایر قوا و دستگاه‌ها کرد؛ لذا به دو فوریت طرح نمایندگان که شفافیت امور مجلس را به شفافیت امور دیگر قوا موکول میکرد رای منفی دادم معتقدم
شفافیت باید از مجلس آغاز شود.

* نماینده رشت:اگر تمام مسیر‌های پنهانکاری آشکار شود قطعا شفافیت فسادستیز خواهد بود

محمدرضا احمدی سنگری نماینده رشت نیز درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌هاو سیار نهاد‌ها در فضای مجازی نوشت:

طرح شفافیت قوای سه گانه حاصل ماه‌ها بررسی و مطالعه همکاران بنده در مجلس با رویکرد تبدیل شفافیت از شکل نمایشی به کاربردی است.
اگر تمام مسیر‌های پنهانکاری آشکار شود قطعا شفافیت فسادستیز خواهد بود.

* امیدوارم شفافیت آرا به عنوان مطالبه عمومی به تصویب برسد

همچنین مسلم صالحی نماینده اقلید در مجلس در همین باره نوشت:امیدوارم اینبار همه همکارانم یک دست با ما هم صدا شوند و طرح شفافیت آرا به عنوان یک مطالبه عمومی و به عنوان یک جاده صاف کن مسیر شفافیت در همه عرصه‌ها، به تصویب برسد.

* اسماعیلی: در این طرح به دنبال روشن شدن همه مسیر قانونگذاری تا اجرا و نظارت هستیم

بر اساس این گزارش مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و تحقیقات کمیسیون آموزش مجلس در توئیتی نوشت:شفافیت بصورت بخشی، مقطعی و ناقص نمی‌تواند کارایی کاملی ارائه دهد.

فرآیند قانون‌گذاری تا اجرا و نظارت یک مسیر واحد است که نمی‌توان فقط بخشی از آن را شفاف کرد. در طرح شفافیت قوای سه گانه به دنبال روشن شدن تمام این مسیر هستیم.

*دلیل مخالفت نماینده شیراز با طرح شفافیت آرای قوای سه‌گانه

پس از تصویب ۲ فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه در مجلس، روح‌اله نجابت نماینده شیراز در توئیتی نوشت:چرا به «دوفوریت طرح ‎ شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» رای مخالف دادم؟

علی‌رغم اعلام شفاف کلیه آرا و حتی هزینه تبلیغات انتخاباتی‌ام در سایت شخصی، به دلایل زیر با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی مخالفت کردم:

- تاکید مقام معظم رهبری بر تنقیح و تهذیب قوانین خطاب به مجلس یازدهم، و نیاز مردم و کشور به کم‌کردن قوانین زائد؛ و این در حالی است که در زمینه شفافیت نهاد‌های حاکمیتی کشور دو قانون مصوب وجود دارد:

-قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که تا به امروز ۴ آیین‌نامه و ۱۲ شیوه‌نامه دارد و کمیسیون آن فراقوه‌ای است.

-ماده سه قانون ارتقا و سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

‏- در طرح جدید که امروز دوفوریت آن تصویب شد، تعیین مصادیق داده و اطلاعات عمومی به عهده رئیس مجلس گذاشته شده است. درحالی‌که ممکن است در دوره‌ای رئیس مجلس برخلاف رئیس مجلس یازدهم حساسیت کمتری نسبت به شفافیت داشته باشد.

‏- اکنون و پس از تصویب دو فوریت طرح، با توجه به ارجاع طرح به ‎ کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها برای بررسی و تصویب جزئیات، ان‌شاءالله تلاش می‌کنم به عنوان عضو کمیسیون، ایرادات طرح را برطرف نمایم. ‏- ضمن تاکید بر ‎ شفافیت آراء نمایندگان، کماکان آرای خود را در تارنمای https://t.co/Mb۴th۱uzdn‎ به صورت شفاف اعلام خواهم کرد.

* شفافیت، اساسِ حکمرانیِ مطلوب در هرکشور است

سید غنی نظری خانقاه نماینده خلخال و کوثر در مجلس نیز در توئیتی نوشت:شفافیت، اساسِ حکمرانیِ مطلوب در هرکشور است. شفافیتِ حداقلی تاثیر حداقلی دارد. در راستای شفافیت حداکثری، دوفوریت طرح شفافیت قوای سه گانه با کمک همکارانم تصویب شد.

* مجلس پرچمدار و پیشگام در ‎ شفافیت است

همچنین فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت، پس از تصویب ۲ فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه در توئیتی نوشت:هستیم بر آن عهد که بستیم

بالاخره دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگا‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم عزیز با ۱۹۳ رأی تصویب شد. مجلس پرچمدار و پیشگام در ‎ شفافیت است و ان‌شاءالله با این طرح، زمینه شفافیت در دیگر قوا نیز فراهم می‌شود.

*طرح شفافیت قوای سه گانه گام تاریخی برای رسیدن به شفافیت اصولی و به‌دور از احساس محسوب می‌شود

علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس در توئیتی نوشت:‏تصویب دو فوریت ‎ طرح شفافیت قوای سه‌گانه در مجلس یازدهم، گام تاریخی و مهمی محسوب می‌شود برای رسیدن به شفافیت اصولی و به‌دور از احساس.

در این طرح قوای سه‌گانه و سایر نهاد‌های مطرح در آن، باید آراء، مصوبات و اطلاعات حوزه فعالیت خود را به طور شفاف به مردم ارائه کنند.

* طرح قبلی ‎شفافیت را قوی‌تر می‌دانستم

حسن شجاعی علی آبادی رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی نیز در فضای مجازی با اشاره به طرح شفافیت قوای سه‌گانه نوشت:طرح قبلی ‎شفافیت را قوی‌تر می‌دانستم، اما با وجود اینکه ایرادتی به طراحی و متن طرح فعلی داشتم، به امید رفع ایرادات در جزئیات، به دو فوریت طرح فعلی رای موافق دادم.

*طرحی با بیان یکسری حرف‌های کلی و مبهم، در کمتر از یک هفته به جلسه علنی آمده

علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس در توئیتی نوشت:

‏درحالی که طرح ‎ شفافیت آرای نمایندگان به دنبال ایجاد ساز و کاری برای پاسخ به یک مطالبه اجتماعی در مجلس است، خروج این طرح از دستور با شعار شفافیت برای قوای سه‌گانه با عنایت به اصل ۶۹ ‎ قانون اساسی که مجلس مکلف به انتشار علنی مذاکرات است، را بی‌صداقتی با مردم می‌دانم و رای ندادم. ‏بیش از ۱.۵ سال است طرح ‎شفافیت آرای نمایندگان که مطالبه‌ای مشخص و واضح است در پیچ و خم در دستور قرار گرفتن ‎مجلس گیر کرده و حالا طرحی با بیان یکسری حرف‌های کلی و مبهم، در کمتر از یک هفته از ثبت در قالب ‎دوفوریت به صحن مجلس می‌آید تا از مطالبه به حق مردم به نوعی فرار شود.

*توضیحات شریعتی درباره مخالفت با فوریت طرح شفافیت قویا سه‌گانه

همچنین مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی نوشت:چرا به دوفوریت "شفافیت قوای سه گانه" رای ندادم: طبق آئین نامه دوفوریت برای "جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت" است. اگر شفافیت فوری است، طرح ‎ شفافیت آراء نمایندگان که ۱.۵ سال قبل مطرح و گزارش نهایی اش چندماه قبل طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۰ در دستور قرارگرفت، باید مطرح می‌شد.

* تصویب فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه تاکید مجددی بر لزوم تحقق مطالبه بحق مردم در توسعه شفافیت است

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در توئیتی نوشت:‏رای موافق بنده و ۱۹۲ نفر از نمایندگان به دوفوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها مجلس، تاکید مجددی بر لزوم تحقق مطالبه بحق مردم در زمینه توسعه همه جانبه شفافیت در کشور بود.

*اسماعیلی: همانطور که بار‌ها گفته‌ام با ‎ شفافیت آرا موافقم.

ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: ‏همانطور که بار‌ها گفته‌ام با ‎ شفافیت آرا موافقم. الحمدالله شفافیت قوای سه‌گانه با قاطعیت تصویب شد.

بر اساس این گزارش جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت درمجلس درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه در فضای نجازی نوشت:

‏به دو فوریت ‎شفافیت رای موافق دادم، ایرادات مخالفان که دست برقضا از پیشروان شفافیت آرا نمایندگان بودند قابل اعتنا بود، اما به نظرم می‌توان این ایرادات را در همین طرح با پیشنهادات دقیق به نتیجه مطلوب رساند.

* امیدوارم شفافیت شیوه حکمرانی در ایران شود

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتی نوشت:

گام اول شفافیت انجام شد امیدوارم سریع و باجامعیت، شفافیت شیوه حکمرانی در ایران شود.

از تمام نمایندگان و عموم دغدغه‌مندان موضوع شفافیت، تقاضامندم تا با پشتیبانی از نظر مجلس، زمینه تحقق بزرگترین اقدام قانونی در راستای شفاف‌سازی آراء واطلاعات در دستگاه‌های کشور را فراهم کنند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار