کد خبر: 1073935
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
معاون آموزشی دانشکده پزشکی و مسئول مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی تبریز گفت: افراد ۱۸ تا ۴۵ سال واجد شرایط اهدای سلول های بنیادی خونساز هستند.

دکتر سیما شاه محمدی، اهمیت اهدای سلول‌های بنیادی را بسیار مهم خواند و افزود: اهمیت اهدای سلول‌های بنیادی هم‌تراز یا حتی بیشتر از اهدای عضو است، چون با اهدای عضو یک نفر بعد از مرگ فرد دیگری نجات می‌یابد، اما با اهدای سلول‌های بنیادی، فرد در عین اینکه خودش زنده است به افراد دیگر زندگی می‌بخشد.

 شاه محمدی درباره نحوه اهدای سلول های بنیادی، یادآور شد: ابتدا فقط  پنج سی سی خون از فرد داوطلب گرفته می‌شود و پس از انجام مراحل مختلف از جمله آزمایش HLA، هر زمان که HLA فرد بیماری با یکی از داوطلبان سازگار بود، به داوطلب اطلاع رسانی‌های لازم جهت مراجعه برای اهدا داده می شود.

وی با بیان اینکه در اقصی نقاط جهان سازمانی به نام شبکه اهداکنندگان سلول های بنیادی ایجاد شده است، اظهار داشت: در ایران شبکه ملی اهداکنندگان وجود دارد که در استان‌های مختلف نمایندگی دارد و مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز تبریز نمایندگی شبکه ملی اهداکنندگان در آذربایجان شرقی را به عهده دارد که دفتر آن در بیمارستان شهید قاضی است.

شاه محمدی از کاهش تعداد داوطلبان اهدای سلول های بنیادی طی ۲ سال اخیر به دلیل شیوع کرونا خبر داد و ادامه داد: با این حال دومین پویشاهداکنندگان سلول های بنیادی برای دانشجویان پزشکی در دانشکده پرستاری و مامائی تبریز در ۲ مرحله طی روزهای ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۱ آذرماه برگزار شد که طی آن و در مرحله اول تعداد ۲۰۰ نفر مراجعه و در مرحله دوم تعداد ۱۱۰ دانشجو ثبت نام کردند.

به گفته وی پویش های فوق با همکاری و مساعدت بسیج دانشجویی، دفتر مانیتورینگ دانشکده پزشکی، شورای صنفی دانشجویان، انجمن های علمی اتاق عمل، پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

شاه محمدی با بیان اینکه آزمایش‌های مربوط به اهدای سلول های بنیادی خونساز بسیار هزینه بر است، از مراجعان درخواست کرد تا با آمادگی کامل اقدام کنند زیرا انصراف هر داوطلب منجر به هدر رفتن هزینه ها و ضرر به بیت المال می‌شود.‌

وی با تاکید بر اینکه ثبت نام داوطلبان جوان بسیار اهمیت دارد، گفت: چون هر فردی که الان در سنین جوانی ثبت نام می کند، تا سال‌ها گنجینه‌ای برای کشور و منطقه خواهد بود.

مسئول پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز تبریز با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به سرطان خون، بیماری های ژنتیکی خونی یا نقص ایمنی مادرزادی که کاندیدای پیوند مغز استخوان می باشند به نمونه خون کاملا" سازگار از نظر HLA نیاز دارند، افزود: این در حالی است که شانس سازگاری HLA بین دو غریبه به طور تقریبی یک نفر در ۱۰ هزار نفر است.

شاه محمدی اضافه کرد: برای این که هر بیمار شانسی جهت یافتن دهنده مناسب داشته باشد نیاز به حضور روزافزون داوطلبان اهدای سلول بنیادی است و هر فرد سالم به شکرانه سلامتی اش با عضویت در شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز آمادگی خود را جهت اهدا در کمال سلامت اعلام می دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر