کد خبر: 1073797
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

رپورتاژ آگهی/ هر دو درمان ارتودنسی نامرئی و لمینت دندان در میان ایرانیان بسیار مورد توجه هستند و سالانه مردم زیادی برای منظم کردن دندان ها و اصلاح طرح لبخند این درمان ها را انجام می دهند. ما در این مقاله میخواهیم کمی درباره هر دو فرآیند صحبت کنیم و بررسی کنیم که برای منظم کردن دندان ها کدام روش بهتر است.

برای منظم کردن دندان ها ارتودنسی نامرئی بهتر است یا لمینت؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان ترمیم‌هایی هستند که به هدف زیبایی لبخند یا اصلاح طرح لبخند به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند و می‌توانند شکل و ظاهر آن‌ها را تغییر داده و زیباتر کنند. این لایه های نازک برای برطرف کردن عیوب ظاهری دندان ها استفاده می شوند. آن ها می توانند مشکلات زیر را برطرف کنند:

کج بودن جزئی دندان ها

کوتاه یا بلند بودن دندان ها

فاصله بین دندان ها

ترک خوردگی، شکستگی و لب پر شدگی دندان

تغییر رنگ دائمی دندان ها

و ....

برای منظم کردن دندان ها ارتودنسی نامرئی بهتر است یا لمینت؟

ارتودنسی نامرئی چیست؟

منظور از ارتودنسی نامرئی استفاده از  پلاک های شفاف و پلاستیکی هستند که برای منظم شدن دندان بر روی قوس فکی قرار میگیرند. برای اینکه با کمک این روش دندان ها منظم شوند، یک مجموعه کامل از پلاک های شفاف به صورت اختصاصی برای هر شخص تولید شده و شخص هر 2 هفته یکبار، از یک قالب استفاده می کند. با استفاده از آخرین قالب ارتودنسی دندان ها نیز مرتب می شوند.

این قالب های شفاف نوعی درمان ارتودنسی و جایگزینی بسیار محبوب برای ارتودنسی ثابت فلزی هستند و مزایای بسیار زیادی سوای از نامرئی بودن دارند. آن ها حتما باید توسط یک متخصص ارتودنسی تجویز شوند و روند درمان نیز باید زیر نظر این متخصص باشد. از ارتودنسی نامرئی برای منظم کردن اصولی شلوغی دندان ها و ناهنجاری های جزئی تا متوسط فکی استفاده می شود.

برای منظم کردن دندان ها ارتودنسی نامرئی بهتر است یا لمینت؟

کدام درمان سریعتر است؟

پاسخ کوتاه: معمولاً لمینت ها درمانی کوتاه مدت تر هستند

پاسخ طولانی: صرف نظر از زمان مدت زمان درمان، شما باید اهداف کلی از انجام این دور فرآیند و سلامت دهان و دندان خود را در نظر بگیرید تا مشخص کنید که کدام یک برای شما مناسب تر است.  به طور کلی، لمینت های دندانی تغییر فوری تری در لبخند شما ایجاد می کنند. آن ها در یک یا نهایتا 2 جلسه انجام داده می  شوند اما مدت زمان ارتودنسی نامرئی ممکن است بیشتر از 6 ماه باشد. بعضا افرادی هستند که با این روش 1.5 سال طول می کشد تا درمان شوند.

هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر است یا لمینت دندان؟

بدون شک ارتودنسی نامرئی از همه نظر هزینه کمتریی در بر دارد. شما به ازای نصب هر واحد لمینت ممکن است بالا 4 میلیون تومان هزینه صرف کنید. اما با صرف همین هزینه می توانید تمام دندان های خود را با ارتودنسی نامرئی منظم کنید. برای اطلاع از تعرفه دقیق این روش و سایر روش های ارتودنسی دیگر بر روی هزینه ارتودنسی کلیک کنید.

نتایج کدامیک ماندگاری بیشتری دارد؟

پاسخ کوتاه: بستگی دارد!

لمینت های سرامیکی معمولاً حدود 10 سال دوام می‌آورند. اما این امر مستلزم مراقبت مناسب از آن ها است. شما می توانید با اجتناب از مصرف غذاهای سفت و سخت و فعالیت هایی که می تواند لمینت ها را در معرض آسیب قرار دهد، مانند ورزش های تماسی، به افزایش عمر روکش های خود کمک کنید (در مورد محافظ های دهان سفارشی بیشتر بدانید).

ارتودنسی نامرئی می توانند لبخند شما را تا آخر عمر تغییر دهند، اما این بستگی به این دارد که پس از اتمام درمان چقدر از دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی کنید. استفاده صحیح از نگهدارنده می تواند به شما کمک کند تا احتمال اینکه دندان ها در نهایت به جای خود بازگردند را به حداقل برسانید.

کدام درمان بی خطرتر است؟

هر دو روش درمانی بی خطر در نظر گرفته می شوند و معمولاً شامل اقدامات چندان تهاجمی نیستند. با این حال، لمینت های دندانی مستلزم این هستند که سطح دندان‌های شما به طور دائمی تراشیده شود تا به درستی به سطح دندان متصل شوند. اینکار موجب می شود لمینت روی دندان دچار برآمدگی نشود.

اما برای انجام ارتونسی نامرئی نیازی نیست دندان آسیب ببیند و یا هیچ تغییری در سطح دندان ها ایجاد کند. از این نظر ارتودنسی نامرئی بسیار ایمن تر است و نتایج بهتری در پی دارد.

ارتودنسی نامرئی برای من مناسب تر است یا لمینت؟

اگر شما نامنظمی خفیف دندان دارید (مثلا فاصله بین دندان های جلو یا کج بودن جزئی دندان ها) هر دو گزینه برای شما مناسب هستند. هرچند که بهترین درمان نامنظمی های دندان فقط ارتودنسی دندان است. اما لمینت ها نیز می توانند مشکلات جزئی را پوشش دهند و طرح لبخند را بهبود ببخشند.

با این حال اگر شما کسی هستید که دندان قروچه دارید و یا چندان تمایلی به ارتقای بهداشت دهان و دندان ندارید بهتر است به جای لمینت دندان درباره ارتودنسی نامرئی فکر کنید. همچنین اگر ممکن است مکررا در معرض آسیب و صدمه به صورت قرار بگیرید لمینت ها به درد شما نمی خورند زیرا می توانند شکننده باشند.

آیا امکان هر انجام همزمان هر دو درمان وجود دارد؟

بسته به اینکه می خواهید لبخندتان چگونه به نظر برسد، هر دو روش درمانی ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشند. اما به طور معمول، ابتدا باید هر گونه درمان ارتودنسی را تکمیل کنید زیرا این موضوع می تواند تعداد لمینت های مورد نیاز شما را کاهش دهد و ساختار دندان شما را حفظ کند. اگر از قبل دندانتان لمینت شده، ممکن است همچنان کاندیدای ارتودنسی نامرئی باشید، زیرا پلاک های پلاستیکی شفاف به اندازه ارتودنسی ثابت فلزی فشار زیادی به دندان‌های شما وارد نمی‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار