کد خبر: 1070212
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
کرواسی در قراردادی که با سفر رئیس جمهور فرانسه به این کشور منعقد شد، توافق کرد که ۱۲ فروند جنگنده «رافائل» کارکرده از فرانسه بخرد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: کرواسی امروز پنجشنبه قراردادی به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار با فرانسه برای خرید جنگنده‌های «رافائل» دست دوم پاریس امضا کرد.

قرارداد مذکور در جریان دیدار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از کرواسی منعقد شد.

«آندری پلنکوویچ» نخست وزیر کرواسی پس از امضای قرارداد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ماکرون در این باره گفت: خرید هواپیما‌ها از نظر راهبردی مسئله‌ای است که ما آن را به عنوان یک تغییر قابل توجه برای کرواسی تلقی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: این نه تنها به ما این توانایی را می‌دهد که جلوی کسانی را که هر گونه فکر و خیالی نسبت به قلمرو ما دارند، بگیریم، بلکه به اصطلاح به صادر کننده امنیت و ثبات در جنوب شرقی اروپا نیز تبدیل شویم.

ماکرون نیز در این باره گفت که قرارداد یاد شده، روابط دوجانبه را تقویت خواهد کرد و به مسئله دفاع اروپا کمک می‌کند.

همچنین پس از عقد قرارداد مذکور و در اقدامی نمایشی، دو فروند از این جنگند‌ها در ارتفاع پایین در آسمان پایتخت کرواسی پرواز کردند.

جت‌های فرانسوی جایگزین چند فروند جنگنده «میگ-۲۱» دوران شوروی سابق خواهند شد که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ ساخته شدند.

بیشتر این میگ‌ها در اصل از ارتش یوگسلاوی سابق ربوده شده بودند که تلاش می‌کرد جلوی جدایی کرواسی از فدراسیون تحت سلطه صرب‌ها را بگیرد.

لازم به ذکر است که کرواسی که یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا است، درگیر یک مسابقه تسلیحاتی کوچک با همسایه خود یعنی صربستان است که متحد روسیه به شمار می‌رود.

صربستان اخیراً شش فروند جنگنده «میگ-۲۹» کارکرده را از روسیه و چهار فروند دیگر از این نوع را از بلاروس دریافت کرده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار