کد خبر: 1066283
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۲۵ هزار تن بذر گندم اصلاح و گواهی شده و هسته‌های بذری برای توزیع بین کشاورزان استان آماده است.

اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این میزان بذر گواهی شده با همکاری و هماهنگی شرکت‌های تولیدکننده‌ بذر استان تهیه شده، افزود: در زمان کنونی نیاز استان به بذر اصلاح و گواهی شده گندم دیم ۷۵ هزار تن و گندم آبی ۱۵ هزار تن است و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مدیریت‌های جهادکشاورزی، مراکز جهادکشاورزی و تعاونی‌های روستایی برای تحویل بذر گندم اصلاح شده خود اقدام کنند.

وی با تاکید بر اهمیت و نقش بذور اصلاح شده گندم در تولید این محصول، اظهار داشت: بذرهای اصلاح شده برای افزایش میزان تولید و تطابق با شرایط محیطی توسط محققان با اصلاح ژنتیک و مطالعه روی ارقام محلی و تلاقی آن‌ها با هم و تحمیل سایر عوامل آزمایشگاهی به وجود آمده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه استفاده از بذرهای اصلاح‌شده با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک کشور اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد، بیان کرد: استفاده از این نوع بذر عملکرد در واحد سطح را نسبت به ارقام محلی ۲ تا سه برابر افزایش داده است.

«فتحی» ادامه داد: بذور اصلاح و گواهی شده توسط شرکت‌های تولیدکننده بذر با عقد قرارداد با کشاورزان پیشرو و با قراردادن ارقام پایه در اختیار آنان تولید می‌شود و در همه مراحل تولید از کاشت تا برداشت با نظارت کامل کارشناسان مرکز تحقیقات استان و شرکت‌ها و با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان انجام می‌شود تا بذری که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، از هر مشکل در جهت تولید با عملکرد مطلوب عاری باشد.

وی یادآوری کرد: شرکت‌های تولیدکننده پس از خرید تضمینی بذر از کشاورزان طرف قرارداد و انجام مراحل فرآوری، آنالیز و ضدعفونی، کیسه‌گیری و لیبل‌گذاری آن‌ها را تحویل سازمان جهاد کشاورزی قرار می‌دهند تا در بین کشاورزان استان توزیع شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هم‌اکنون در استان ۱۲ شرکت تولیدکننده‌ بذر فعالیت دارد، اضافه کرد: این شرکت‌ها با توجه به میکرواقلیم استان در مناطق مختلف به تولید و استحصال بذور غلات مشغول هستند.

«فتحی» افزود: این شرکت‌ها پس از تولید بذر، آنها را با اعلام برش شهرستانی به مقصد حمل و توسط تعاونی‌های مجاز بین کشاورزان منطقه توزیع می‌کنند که هم‌اکنون نیز با توجه به قرارگرفتن در فصل کشت این امر در حال انجام است.

وی اظهار داشت: بذرهای اصلاح شده از مرحله‌ کشت تا پایان کیسه‌گیری که با نظارت کارشناسان فنی انجام می‌شود، از هرگونه بذر علف هرز و سایر عوامل کاهش‌دهنده‌ عملکرد عاری است و در صورتی که مراحل کاشت به خوبی انجام شود افزایش عملکرد در واحد سطح هر سال بیشتر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر