کد خبر: 1066202
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره آخرین وضعیت ترانس‌های نصب شده در شبکه برق گفت: در حدود یک سوم ترانس‌های منصوبه در شبکه برق عمری بیش از ۳۰ سال دارند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مصطفی رجبی مشهدی در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور با بیان این مطلب افزود: این ترانس‌ها نیازمند پایش منظم، نظارت بیشتر و انجام آزمایشات کامل‌تر است.

رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه مجموع کل ظرفیت نصب شده ترانس‌های سطح ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت کشور هم اکنون ۱۹۵ هزار مگاوات آمپر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های برق منطقه‌ای تهران، فارس و آب و برق خوزستان از بیشترین میزان ظرفیت نصب شده ترانس در کشور برخوردار هستند.

رجبی مشهدی با اشاره به این که ترانسفورماتور‌های نصب شده در شبکه انتقال برق کشور از حدود ۶۳ شرکت معتبر خریداری شده است، یادآور شد: در این رده بندی، بیشترین میزان ترانس‌های خریداری شده به ترانس‌سازان داخلی اختصاص دارد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که میانگین عمر ترانس‌های منصوبه در شبکه برق ایران نزدیک به ۲۳ سال است، افزود: شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در فاصله زمانی پیک سال ۱۳۹۹ تا پیک ۱۴۰۰ اقدام به بررسی وضعیت ۱۲۰۰ دستگاه ترانسفورماتور و راکتور و دسته‌بندی آن‌ها نمود که بر این اساس پیری عایقی، عیوب حرارتی و عیوب الکتریکی به عنوان حادترین عیوب در بهره‌برداری از ترانسفورماتور‌های شبکه قدرت شناسایی شد.

وی با بیان این که در راستای رفع نیاز به نظام‌نامه‌ای مدون و با دیدگاهی یکسان برای بهره‌برداری، نگهداری و تست و راه‌اندازی ترانسفورماتور‌های قدرت، اقدام به تهیه نظامنامه شده است، یادآور شد: نظام‌نامه فعلی ترانسفورماتور در مدت بیش از دو سال با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان خبره صنعت برق کشور تهیه و در شهریورماه سال جاری جهت اجرا به تمامی ذی نفعان آن در صنعت برق ابلاغ شد.

پایش آنلاین ترانسفورماتور‌های شبکه برق موجب کاهش هزینه خرابی و خاموشی‌ها

هشتمین وب کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور با حضور محققانی از کشور‌های ایران، اوکراین و آلمان امروز در تهران آغاز به کار کرد.

آرش آقایی‌فر در مراسم افتتاحیه این رویداد بین‌المللی گفت: پایش آنلاین قابلیت اطمینان ترانسفورماتور به عنوان یکی از مباحت روز دنیا در این کنفرانس بررسی می‌شود.

دبیر کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور ایران، افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار ترانس در شبکه توزیع برق کشور نصب شده است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این تعداد تا پایان سال جاری نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته آقایی‌فر، امروزه تعمیر و نگهداری در صنعت برق بر اساس اصول پایش وضعیت، یکی از کارآمدترین روش‌های تعمیرات است که با استفاده از ابزار‌های پیشرفته میسر می‌شود.

دبیر کنفرانس هشتم ترانسفورماتور با بیان این که سرمایه‌گذاری اولیه جهت تهیه این تجهیزات می‌تواند با کاهش نرخ خرابی‌ها، کاهش نیروی انسانی جهت تعمیرات و نیز مدیریت زمان، در مدت زمان کوتاهی مستهلک شود، خاطرنشان ساخت: پایش حرارتی تجهیزات در شبکه انتقال و فوق توزیع با روش ترموگرافی به عنوان یکی از روش‌های بسیار کارآمد می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین خاموشی‌های ناشی از آن‌ها در شبکه برق کشور داشته باشد.

به گفته آفایی فر، در هشتمین دوره این کنفرانس، از بین ۷۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این رویداد، ۲۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته، ارائه خواهد شد.

با توجه به اهمیت و نقش مؤثر ترانسفورماتور قدرت و توزیع در شبکه و حجم بسیار بالای سرمایه‌گذاری در این بخش، بررسی، تحقیق و مطالعه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با استفاده از متخصصین داخلی و خارجی، دانشگاه‌ها و مراکز تولید ترانسفورماتور برای صنعت برق اجتناب ناپذیراست.

در حال حاضر صنعت برق در تلاش است با استفاده از فناوری‌های جدید از ترانسفورماتور‌های پربازده در شبکه برق استفاده کند که باعث کاهش تلفات خواهد شد.

همچنین با توجه به اهمیت ویژه ترانس‌ها در شبکه برق، همواره مواظبت و نگهداری آن‌ها از مسائل مهم در صنعت برق است چرا که در صورت صدمه دیدن ترانس، هزینه‌های آن بالا و خاموشی‌های تحمیل شده به شبکه طولانی مدت خواهد بود.

در هشتمین دوره کنفرانس ترانسفورماتور که امروز پنجشنبه ۲۹ مهرماه، در محل وزارت نیرو برگزار می‌شود، بکارگیری ترانس‌های پربازده و تأثیر آن بر کاهش تلفات و پایش آنلاین ترانس‌ها بررسی می‌شود.

در این رویداد که هشتمین دوره آن به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی، به صورت وب کنفرانسی برگزار می‌شود، محققانی از کشور‌های اوکراین و آلمان نیز حضور خواهند داشت.

برپایه این گزارش، طراحی و تولید، تست، نصب و بهره برداری، حمل و نقل، تجهیزات حفاظتی، مدیریت عمر ترانسفورماتور، تعمیرات و تجهیزات جانبی از محور‌های این کنفرانس به شمار می‌رود.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار