کد خبر: 1061194
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
وقتی کرونا سیستان‌و‌بلوچستان را فرا گرفت و «دلتا» در این منطقه شیوع پیدا کرد، گروهی از جهادگران گرد هم آمدند و با تشکیل قرارگاه امام‌حسین (ع) خدمت‌رسانی به مردم این استان و به‌خصوص کادر درمان را در دستور کار خود قرار دادند. ۴۰۰ جهادگر که فقط در بخشی از خدمت‌رسانی‌هایشان با عنوان خادمین شهدا به بیمارستان‌ها اعزام شدند و در سخت‌ترین شرایط در شیفت‌های مختلف در کنار پزشکان، پرستاران و دیگر عوامل درمان به بیماران خدمت کردند.
محمد‌رضا هادیلو

سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی کرونا سیستان‌و‌بلوچستان را فرا گرفت و «دلتا» در این منطقه شیوع پیدا کرد، گروهی از جهادگران گرد هم آمدند و با تشکیل قرارگاه امام‌حسین (ع) خدمت‌رسانی به مردم این استان و به‌خصوص کادر درمان را در دستور کار خود قرار دادند. ۴۰۰ جهادگر که فقط در بخشی از خدمت‌رسانی‌هایشان با عنوان خادمین شهدا به بیمارستان‌ها اعزام شدند و در سخت‌ترین شرایط در شیفت‌های مختلف در کنار پزشکان، پرستاران و دیگر عوامل درمان به بیماران خدمت کردند.

از اواخر سال ۱۳۹۹ کرونا به سرعت در استان‌ها شیوع پیداکرد و شرایط سختی برای خانواده‌ها به وجود آورد، اما با ورود نوع جهش یافته این ویروس به نام دلتا، وضعیت اکثر مناطق به رنگ قرمز درآمد. سیستان‌و‌بلوچستان از جمله این استان‌هاست که از همان روز‌های اول ورود دلتا تلفات زیادی داشت. همین موضوع باعث شد تا گروهی از جهادگران به فکر راه‌اندازی قرارگاهی جهت ارائه خدمت به مردم این منطقه باشند. قرارگاه امام حسین (ع) متشکل از ۴۰۰ جهادگر و با عنوان خادمان شهدا هفته‌هاست مشغول فعالیت در سیستان‌و‌بلوچستان است.
مسئول کمیته خادمین شهدای سیستان‌و‌بلوچستان با بیان اینکه در حین فعالیت در بخش‌های بستری کرونا با خانواده‌هایی مواجه می‌شویم که هزینه تهیه خوراکی و میوه تازه را جهت تقویت بنیه جسمی خود ندارند، می‌گوید: «با توجه به شرایط استان و افزایش تلفات نیروی انسانی حاصل از ویروس دلتا جمعی از بچه‌های جهادی و انقلابی گرد هم آمدیم و ستاد مردمی مبارزه با کرونا را با عنوان قرارگاه امام حسین (ع) تشکیل دادیم. این قرارگاه در محل مؤسسه فرهنگی - هنری سرلشکر حاج قاسم میرحسینی نزدیک به دو ماه است راه‌اندازی شده که از همان ابتدای کار کارگروه‌های مختلف شکل گرفت و هر کارگروه مأموریت خاص خودش را دنبال می‌کند.»
سیدروح‌الله سجادی‌فر در مورد نحوه اقدامات و کار‌هایی که در این قرارگاه انجام شده و همچنان ادامه دارد، می‌گوید: «کار‌ها با رنگ و لعاب کاملاً مردمی و پشتیبانی مجموعه‌های دیگر پیش می‌رود و هر کدام از بچه‌های بسیجی که می‌توانست ظرفیت‌های جدیدی برای از بین بردن این ویروس یا کم‌کردن تلفات انسانی پای کار بیاورد، کوتاهی نکرد؛ از ماشین و خودروی شخصی گرفته تا کمک‌های مالی، خانوادگی و بومی خود را به میدان آورده‌اند. هماهنگی‌های لازم از تهران در وزارت بهداشت تا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. از مجموعه‌ها و ظرفیت‌های موجود مانند سپاه استان، قرارگاه قدس، بسیج سازندگی، بسیج اقشار، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و خیرین داخل و خارج استان و دیگر مجموعه‌های مختلف دعوت شد که در مسئله پشتیبانی بچه‌ها را یاری کنند. همه این‌ها انجام شده و به فضل الهی اتفاقات بسیار خوبی صورت گرفته است.»
مسئول کمیته خادمین شهدای سیستان و بلوچستان به طیف نیرو‌های خادمینی که در این مجموعه فعال هستند، اشاره کرده و تصریح می‌کند: «۴۰۰ نفر از خادمان شهدا در عملیات مقابله با دلتا به صورت ویژه فعالیت می‌کنند و این نیرو‌های جهادی که به ما ملحق شدند از شمال استان تا ایرانشهر و دلگان و از استان‌های کرمان، قم، تهران و مرکزی هستند که مثل دوران دفاع مقدس با ایثار و گذشت در خدمت کادر درمان و بیماران هستند.»
پای خادمان شهدا در جای پای شهدا
در تشریح کار خادمان شهدا فقط یک جمله باید گفت و آن هم اینکه این جهادگران، از جان گذشتگی و بزرگ منشی و شجاعت شهدای والامقام را دوباره به نمایش گذاشته‌اند.
این حرف‌ها وقتی معنی واقعی خود را پیدا می‌کنند که می‌بینیم حتی بسیاری از همراهان بیماران نیز جرئت ورود به بیمارستان‌ها آن هم در بخش‌های بحرانی و آلوده به ویروس کرونا دلتا را ندارند، ولی این نیرو‌های جهادی با شهامت در خط مقدم جبهه سلامت حاضر شده و به خدمات‌رسانی مشغول هستند.
مسئول کمیته خادمین شهدای سیستان و بلوچستان در مورد حضور جهادگران در این قرارگاه می‌گوید: «از زمانی که کار ثبت نام‌ها شروع شد، عزیزان داوطلب به‌صورت افتخاری به ما ملحق شدند و هر بار دوره توجیهی از سوی مسئول کمیته استانی، شهرستانی، پزشک، روانشناس و همچنین طبیب طب اسلامی انجام می‌شود. ما در این کارگروه ابتدا فراخوان نیرو‌های خادمین شهدا و مردمی را در فضای رسانه‌ای و سطح شهرستان انجام دادیم و بعد از آن کارگروه‌ها شکل گرفت.»
سجادی‌فر ادامه می‌دهد: «کارگروه‌ها شامل پشتیبانی، شناسایی بیماران خصوصاً در حاشیه شهر زاهدان و زابل و ایرانشهر، کارگروه تبلیغات و نهیب در سطح شهر به‌وسیله خودرو و مینی‌بوس‌های شخصی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کارگروه درمان بالینی و مشاوره متشکل از تعدادی طلبه و کادر درمان جهادی و پزشکی و طب اسلامی که در منازل افراد کرونایی شناسایی شده حضور پیدا می‌کنند، کارگروه واکسیناسیون و همکاری با شبکه بهداشت، کارگروه تهیه سوپ مقوی و توزیع سبدغذایی ویژه خانواده‌های کرونایی کارگروه غسالخانه که به صورت داوطلبانه در تغسیل اموات کرونایی به این پروسه کمک می‌کنند، است»
وی تصریح می‌کند: «همچنین کارگروه خادمین شهدا را داریم که تحت عنوان کادر درمان جهادی وظیفه حضور در چند بیمارستان مرکز استان و شمال استان را هم مستقلاً بر عهده دارند و هم‌اکنون نیز کنار کادر درمان مشغول کمک‌کردن به بیماران کرونایی در بخش‌های بحران هستند. از روحیه دادن تا جابه‌جایی بیماران و غذادادن و صحبت‌کردن و کمک به پرسنل بیمارستان در زمان‌های لازم که به فضل الهی مؤثر واقع شده است؛ ضمناً کارگروه تیم رسانه سعی در انتشار واقعیت‌های وضعیت کرونای استان و نشان دادن گوشه‌ای از فعالیت این ستاد مردمی را بر عهده دارد.»
سجادی‌فر با تأکید بر اینکه جهادگران و خادمین شهدا بی‌وقفه در حال خدمات‌رسانی به مردم سیستان‌و‌بلوچستان در عرصه‌های مختلف هستند، ادامه می‌دهد: «از چند هفته پیش تاکنون در کارگروه خادمین شهدا اعزام به بیمارستان‌ها به صورت کاملاً جدی در دستور کار قرار گرفته است.
با هماهنگی قبلی، جلسه توجیهی با رؤسای بیمارستان‌ها و سوپروایزر‌ها کار شیفت‌بندی انجام شده که در بیمارستان امام علی، نبی‌اکرم، بوعلی و بیمارستان خاتم با کمک تیم مشاوره طلاب جهادی شروع به همکاری و فعالیت کردیم.»
این جهادگر تصریح می‌کند: «در حین فعالیت در بخش‌های بستری کرونا با خانواده‌هایی مواجه می‌شویم که هزینه تهیه خوراکی و میوه تازه جهت تقویت بنیه جسمی خود را ندارند. گاهی حتی هزینه ترخیص خود را ندارند یا عزیزانی که در منازل خود بستری هستند و نیاز به حمایت مالی، دارویی و خصوصاً نیاز شدید به دستگاه اکسیژن‌ساز دارند. به نظر ما می‌توان جلوی بسیاری از تلفات بیماران، خصوصاً در منازل را با رفع کمبود دستگاه اکسیژن گرفت. ما می‌بینیم ضعف جسمانی ناشی از فقر و درآمد به‌شدت پایین اولین دلیل مرگ کسانی است که به کرونا دچار می‌شوند. از این رو خیرین محترم ما را در این زمینه بیشتر مساعدت کنند تا بتوانیم در این سنگر مرهمی بر مشکلات این عزیزان شویم.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
asghar
|
Canada
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
0
با اسلام صبح بخیر . از مسولین محترم جوان انلاین تقاضا داریم شماره کارت جهادگران سیستان و بلوچستان را اراعه بدن تا بتوانیم همیاری نمایم . متشکریم خدا یاریاور شما جهادگران باشد .❤️❤️
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار