کد خبر: 1053841
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تقسیم اراضی زراعی به مساحت‌های کوچک را یکی از اصلی‌ترین موانع ورود فناوری به حوزه کشاورزی در کشور دانست.

 عبدالرضا واعظی در اولین نشست تخصصی "بومی‌سازی فناوری‌های کشاورزی و صنایع غذایی نوین " اظهار داشت: بر اساس مطالعات حاصل از بررسی نتایج داده‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، اتحادیه اروپا و وزارت کشاورزی کشورهای مختلف، متوسط اراضی کشاورزی در کل دنیا 8.7 هکتار است؛ درحالی‌که در ایران سطح اراضی کشور 4.9 هکتار بوده که تقریباً نصف میانگین اراضی کشاورزی جهان است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: در زمین‌های کوچک هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به لحاظ اقتصادی استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین کشاورزی مقرون‌به‌صرفه نمی‌شود و کشاورزان رغبتی برای به‌کارگیری فناوری نوین ندارند.

وی با اشاره به مزایای کشت یکپارچه در کشاورزی بیان کرد: وظیفه تجمیع کاشت خرده‌مالک‌ها بر عهده شرکت تعاونی روستایی گذاشته‌شده است ولی فعالیت این شرکت محدود به توزیع کود و اقلام کشاورزی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی بابیان اینکه سیستم کشاورزی در کشور ما بسیار قدیمی است تأکید کرد: در حوزه کشاورزی نیازمند روش‌ها، تجهیزات و فرهنگ فناورانه هستیم.

وی با انتقاد از خرید محصولات خارجی به‌جای محصولات فناور داخلی گفت: خرید محصولات تولیدشده باکیفیت فناورانه موجب حمایت از صاحبان ایده و فناوران شده و اقتصاد دانش‌بنیان توسعه خواهد یافت.

واعظی یادآور شد: در کشور از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان تنها 581 شرکت در حوزه کشاورزی فعال هستند و درصورتی‌که موانع توسعه کشاورزی برداشته شود سرمایه‌گذاران حاضر خواهند شد در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

در این نشست تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه علم و فناوری فی‌مابین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی آذربایجان شرقی منعقد و نمایشگاه دائمی گلخانه‌های NFT، A Farm، شناور و طبقاتی افتتاح و کلنگ پژوهشکده آکواپونیک و صنایع غذایی مدرن بر زمین زده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر