کد خبر: 1051117
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
بزرگ‌ترین لندفیل مهندسی و بهداشتی دفن پسماند کشور پس از دو سال از شروع ساخت، روز گذشته افتتاح شد. در حال حاضر جمع‌آوری هوشمند پسماند با استفاده از هوش مصنوعی و سامانه هوشمند ضایعات ساختمانی برای نخستین‌بار در کشور و در مشهد اجرایی شد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه مراسم افتتاح این لندفیل، بیشترین تخریب حوزه محیط‌زیست را به دستگاه‌های دولتی نسبت داد.
علیرضا سزاوار

سرویس جامعه جوان آنلاین: بزرگ‌ترین لندفیل مهندسی و بهداشتی دفن پسماند کشور پس از دو سال از شروع ساخت، روز گذشته افتتاح شد. در حال حاضر جمع‌آوری هوشمند پسماند با استفاده از هوش مصنوعی و سامانه هوشمند ضایعات ساختمانی برای نخستین‌بار در کشور و در مشهد اجرایی شد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه مراسم افتتاح این لندفیل، بیشترین تخریب حوزه محیط‌زیست را به دستگاه‌های دولتی نسبت داد.

عملیات ساخت بزرگ‌ترین لندفیل مهندسی و بهداشتی (مرکز دفن زباله و پسماند) کشور دو سال قبل و پس از انجام مطالعات تخصصی و علمی و با همکاری صاحبنظران داخل کشور و مؤسسه جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) در فضایی به وسعت ۳۰ هکتار و در مشهد آغاز شد.
مرکز آموزشی و تحقیقاتی مورد تأیید جایکا
بزرگ‌ترین لندفیل کشور با استفاده از به روزترین روش‌های دفن پسماند در دنیا توانسته اثرات مخرب زیست‌محیطی ناشی از نشت شیرابه‌های پسماند به منابع آبی زیرزمینی را مدیریت کند.
جالب اینجاست که اقدامات محیط‌زیستی در مشهد موجب‌شده این شهر به عنوان مرکز آموزشی و تحقیقاتی مورد تأیید جایکا در منطقه غرب آسیا معرفی شود و احداث اولین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور در مشهد، الگوی موفقی از این همکاری‌های علمی و بین‌المللی است.
ساخت بزرگ‌ترین لندفیل کشور با استفاده از لایه‌های ژئوممبران، ژئوتکستایل و سیستم جمع‌آوری و باز چرخانی شیرابه‌های ناشی از دفن پسماند می‌تواند در حفظ محیط زیست اثرات بسیار مهم و مثبتی داشته‌باشد. ژئوممبران لایه‌های پکیج شده از چوب‌های مخصوص جنگل‌های استوایی است. ژئوتکستایل، لایه‌های در هم تنیده شده آلومینیومی است؛ ترکیب این دو لایه چوبی و فلزی از ورود شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کند. اساسی‌ترین اهداف پروژه بزرگ‌ترین لندفیل کشور را می‌توان مدیریت شیرابه در سایت دفن پسماند و بسترسازی برای تولید بیوگاز و ایجاد نیروگاه بیوگاز سوز به منظور تأمین انرژی از فعل و انفعالات شیمیایی ناشی از زباله‌های دفن شده دانست.
مشکل مدیران هستند نه مردم
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم افتتاحیه این پروژه با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی اصلی‌ترین تخریبگران محیط‌زیست هستند، گفت: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها نهاد اجرایی است که خود را موظف به دفاع از محیط زیست به عنوان حقوق حقه نسل‌های آینده می‌داند. متأسفانه به محیط‌زیست نگاه ابزاری می‌شود، در حالی که باید هدف و عامل تعالی جامعه باشد.
عیسی کلانتری با بیان اینکه ۴۰ سال پیش سرانه هر ایرانی از آب شیرین ۲هزارو۳۰۰ مترمکعب بود و اکنون به یک هزار مترمکعب رسیده‌است، افزود: مشکل محیط‌زیست مردم نیستند، ارگان‌های دولتی‌اند. محیط‌زیست وسیله نیست، هدف است. معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: من درخواست دارم این پروژه که در مشهد اجرا شده در دیگر شهر‌ها انجام شود. ایران بعد از روسیه دومین کشور هدر‌دهنده انرژی در دنیاست. مردم آلاینده نیستند، آن‌ها حرفمان را گوش می‌دهند، مشکل مدیران هستند.
الگویی برای دیگر شهر‌های کشور
مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی هم در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور گفت: در این لندفیل ۱۵ میلیارد تومان در فاز اول هزینه شده تا شیرآبه خاک را آلوده نکند. در مشهد روزانه ۲هزار تن زباله و۲۰هزار تن ضایعات ساختمانی تولید می‌شود. در حو‌زه جمع‌آوری پسماند، جمع‌آوری هوشمند از طریق هوش مصنوعی و سامانه هوشمند جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی را داریم که نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست.
تورج همتی افزود: در حوزه محیط‌زیست با همکاری شهرداری و شورای شهر، راهبرد خوبی را تعریف کردیم و در بحث زیست‌پذیری شهر توفیقاتی حاصل شده‌است. تفکیک زباله از مبدأ با هوشمندسازی و مکانیزه کردن و ساماندهی زباله ۳هزار مطب شخصی از دستاورد‌های همکاری با شهرداری است. در زمینه مدیریت سبز نیز اقدامات خوبی در کشف‌رود انجام شده‌است و مجموعه این اقدامات می‌تواند الگویی برای دیگر شهر‌های ایران باشد.
احداث نیروگاه بیوگازسوز
همچنین سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم رضویه، فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی هم در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور گفت: این پروژه برای ساکنان محدوده آن در جاده مشهد - میامی نیز اهمیت دارد، آلودگی محیط‌زیست بر زندگی ساکنان این قسمت تأثیر گذاشته‌است. مردم به علت شرایط مالی مجبورند اینجا زندگی کنند. از چند جبهه اقدامات خوبی انجام شده‌است تا سلامت مردم تأمین شود. شهرداری مشهد پیوست زیست‌محیطی را در این منطقه رعایت کرده‌است. از مجموعه این اقدامات سپاسگزارم.
مدیر عامل پسماند شهرداری مشهد هم با بیان اینکه در مرحله انرژی احداث نیروگاه بیوگازسوز را در دست احداث داریم که نیارمند حمایت دولتی برای راه‌اندازی آن هستیم، افزود: در حوزه آموزش اقدام‌های خوبی انجام شد. در مقطع تحصیلی دیپلم کاردانش مدیریت پسماند را داریم. همچنین بحث آموزش را برای کشور‌های همجوار خواهیم داشت. دفن بهداشتی آخرین حلقه پسماند است و بر همین اساس به‌صورت بهداشتی به بهینه‌سازی محل دفن پرداخته شد. بحث بازچرخ شیرابه را اولین‌بار به‌صورت پایلوت و با کمک متخصصان ژاپنی انجام دادیم. مساحت این طرح ۳۰ هکتار با گام اول ۹هکتار بود و با هزینه ۱۵میلیارد تومانی به مرحله بهره‌برداری رسید. کریمیان در بحث پسماند پزشکی که به‌طور معمول تولیدکننده متولی آن است، با توجه به همکاری بین‌بخشی اقدامات خو‌بی انجام شد. در مرحله حمل و توزیع، عمر ناوگان از ۱۶سال به ۱۲سال کاهش یافت. در بخش پردازش نیز خطی به ظرفیت هزار تن بهره‌برداری کردیم. در بخش صنایع بازیافت هم شاهد احداث دومین خط بازیافت در کشور هستیم.
گفتنی است این پروژه به صورت عایق بندی کامل در دو لایه ژئوممبران و ژئوتکستال طراحی شده‌است که در کنار داشتن هفت حوضچه برای مدیریت شیرابه‌ها، قابلیت گنجایش دفن زباله‌های کلانشهر مشهد را داراست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار