کد خبر: 1044379
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
یک ماه و نیم قبل بود که حسن روحانی رئیس جمهور درباره تلاش دولت بایدن برای امتیاز‌گیری از ایران گفت: «فکر‌هایی نکنند، بوی کباب می‌آید، خر داغ می‌کنند». حالا جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا هم گفته هرچند از برجام حمایت می‌کند، ولی امریکا برای بازگشت مایل به دادن امتیاز به ایران نیست. در حالی که همه طرف‌های وین، همچنان به روند مذاکرات خوش‌بین هستند، اصرار تهران بر «لغو کامل تحریم‌ها» و پافشاری واشنگتن بر امتیاز حداقلی به ایران، چشم‌انداز چندان خوشبیانه‌ای از نتیجه نهایی مذاکرات ترسیم نمی‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا جمعه شب در اولین موضع رسمی بعد از شروع مذاکرات در وین، گفت که هنوز زود است معلوم شود مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای برجام موفق خواهد شد یا نه. این سخنان بایدن، بعد از ملاقات با نخست‌وزیر ژاپن ابراز شده است. بایدن که در یک نشست خبری با «یوشی‌هیده‌سودا» صحبت می‌کرد، گفت که غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران به مذاکرات کمک نمی‌کند. در حالی که دولت امریکا نزدیک به سه سال است که از برجام خارج شده، بایدن گفت: «غنی‌سازی ایران برخلاف توافق است.»‌بایدن افزود: «به نظر ما اصلاً مفید نیست که ایران بگوید دارد به غنی‌سازی ۶۰ درصد می‌رسد.» او البته از اینکه ایران برای ادامه مذاکرات با امریکا به طور غیرمستقیم و همچنین مذاکره با شرکای امریکا ابراز تمایل کرده، ابراز خوشوقتی کرد، مذاکراتی که به گفته او اجازه بازگشت به برجام را می‌دهد. او گفت: «امریکا هرگز نباید از آن (برجام) خارج می‌شد»، زیرا به گفته او، این کار باعث شد که امریکا مجبور به دادن امتیاز‌هایی شود که بایدن گفته «من مایل به این کار نیستم.» همزمان با این موضع، بایدن به گفته منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان اروپایی و امریکایی به پولیتیکو گفته است رابرت مالی قصد دارد پیشنهاد رفع تحریم‌ها را به ایران ارائه دهد، ولی این پیشنهاد قرار نیست امتیاز عمده‌ای به ایران بدهد. به نوشته پولیتیکو، پیشنهاد مالی «آنقدری است که ایران حاضر باشد به توافق بازگردد، اما نه آنقدری که بایدن را هدف تندرو‌های امریکایی قرار دهد، از جمله برخی از اعضای حزب دموکرات که مخالف هرگونه اجماعی با ایران هستند.»‌علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران در این باره می‌گوید: «تاکنون درخصوص تحریم به‌خصوصی صحبت نشده است و تنها راه‌های جامع کسب اعتماد مطرح شده‌اند. کاری که آن‌ها در این هفته انجام می‌دهند، نهایی‌سازی فهرستی از اقدامات است که دو طرف باید برای بازگشت به پایبندی به برجام انجام دهند.»‌عباس عراقچی هم دیروز بعد از اتمام مذاکرات در وین گفت: «زمان شروع نگارش متن توافق فرا رسیده است.» او توضیح داد: «فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند کار روی متن مشترک را شروع کنند. نگارش متن در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد می‌تواند شروع شود.»‌او افزود: «به همین منظور هیئت ایرانی متون مورد نظر خود را در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده کرده و به همه طرف‌های دیگر ارائه کرده است.»

مسکو: کند است

با وجود تأکید عراقچی بر رسیدن به زمان شروع نگارش و اینکه «مسیر شناخته‌تر است»، ولی تأکید کرد: «مسیر آسانی نخواهد بود. اختلاف‌نظر‌های بعضا جدی وجود دارد که باید در مذاکرات بعدی کاهش یابد.» ظاهراً اشاره عراقچی به بحث‌هایی است که ایران درباره لغو تحریم‌ها مطرح کرده و بر اجرای آن‌ها اصرار دارد. یک منبع مطلع از روند مذاکرات وین دیروز در گفتگو با «پرس‌تی‌وی»، تفکیک تحریم‌ها به سه دسته قابل رفع، قابل مذاکره و غیر قابل رفع را رد کرد و گفت: «مطابق سیاست قطعی نظام، تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های موسوم به برجامی، تحریم‌های دوره ترامپ ذیل هر عنوانی و تحریم‌های دوره اوباما که پس از اجرایی شدن برجام وضع شده، باید لغو شود و پس از راستی‌آزمایی در مدت زمان معقول، ایران آماده توقف اقدامات جبرانی خواهد بود.»‌این منبع مطلع همچنین به سخنان دو روز پیش سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از مذاکرات هفته گذشته در وین اشاره کرده که در آن تحریم‌های اخیر اروپا را نقض فاحش برجام شمرده بود. او تأکید کرد: «برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی همه تحریم‌ها باید لغو و همه اقدامات ناقض برجام نیز باید متوقف شود.»‌چنین شرایطی، باعث شده که به رغم خوش‌بینی طرفین به روند مذاکرات، اختلافات به خصوص بر سر تحریم‌هایی که باید لغو شوند، به حدی باشد که چشم‌انداز بلندمدت‌تر مذاکرات چندان روشن نباشد. ظاهراً همین چشم‌انداز است که باعث شد میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، دیروز پیشرفت در مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی و گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و امریکا را «کند»، اما تأکید کند مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای برجام «برقرار است.»

هشدار بایدن؟!

برخی منابع از هشدار دولت امریکا به اسرائیل به منظور سکوت درباره اقدامات مخرب علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، خبر دادند. بر اساس گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، دولت امریکا به ریاست جو بایدن، خطاب به اسرائیل اعلام کرده است که به بیان اظهارنظر‌های بی مورد درباره اقدامات و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران پایان دهد. واشنگتن ضمن هشدار در این رابطه با قاطعیت اعلام کرده است که اسرائیل باید از وراجی خجالت‌آور درباره ایران دست بردارد. کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از برخی مقامات امریکایی در قدس، اعلام کرده است که اقدام مقامات اسرائیلی درباره درز اطلاعات مربوط به عملیات‌های خرابکارانه در برنامه هسته‌ای ایران سبب نابودی تلاش‌های امریکا در جهت بازگشت به میز مذاکره با ایران خواهد شد. با این حال، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیروز در سخنانی گفت که این رژیم هر آنچه لازم باشد برای جلوگیری از تلاش‌های تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد. «گابی اشکنازی» که برای گفتگو‌هایی به قبرس رفته بود، در جمع روزنامه‌نگاران گفت: «اسرائیل آماده است هر آنچه لازم باشد برای جلوگیری از تلاش‌های تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام دهد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
سلام. هر چند بارها گفته‌ام ولی بازهم می‌گویم . جز ریا و دروغ منتظر چیز دیگری از غربی ها نباشید این تجربه بیش از 22 سال زندگی در غرب است ، سیاسیون غربی ذاتی استعمارگر و پلید دارند . گرگ ، گرگ است هرگز آهو نشود ، فقط احمق‌ها به گرگ‌ها امیدوارند. گرگ توبه هم ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
1
حسن روحانی ... گفت: «فکر‌هایی نکنند، بوی کباب می‌آید، خر داغ می‌کنند»
مجلس محترم هشیار باشد و نگذارد دود داغ کردن اصلاح طلبهای و دولت غربزده توی چشم ملت برود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار