کد خبر: 1043914
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
در نیم سال نخست سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تعداد ۱۲۳ هزارو ۶۲۲ نفر- آزمون دانشگاه پیام نور در دروس عمومی که توسط سامانه مرکزی دانشگاه برگزار شد، دچار اختلالات اساسی و بروز مشکلات جدی شد و متأسفانه بخش بزرگی از دانشجویان را با امتحانات مجدد مواجه کرد. جالب آنکه هر کدام از آزمون‌های مجددد نیز دچار اختلال و مشکل اساسی شدند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در ترم گذشته تحصیلی به واسطه بروز شرایط اپیدمی کرونا و ضرورت برگزاری غیرحضوری آزمون‌های دانشگاه، بخش زیادی از آزمون‌ها (دروس اختصاصی) به واحد‌ها ارجاع شده و مقرر شد تنها آزمون‌های عمومی دانشگاه توسط سامانه‌های مرکزی دانشگاه شامل «سامانه مودل» و «سامانه دانش بنیان اختصاصی دانشگاه» برگزار شود.

با وجود اختلال‌های جدی «سامانه مودل» دانشگاه پیام نور در ترم‌های خرداد و شهریور ۱۳۹۹ و اعتراضات دانشجویان به خاطر بلاتکلیفی نتایج آزمون‌های ترم‌های گذشته، معاونت فناوری اطلاعات دانشگاه در رفتاری غیرحرفه‌ای «سامانه دانش بنیان دانشگاه» را که در ترم‌های گذشته موفق به برگزاری آزمون‌های دانشگاه در سطح ملی شده‌بود، غیرمجاز اعلام کرده و سامانه متن باز مودل را که در دو ترم گذشته باعث بروز مشکلات جدی در آزمون‌های دانشگاه شده‌بود (با حمایت‌های نا‌متعارف) به کار گرفته و باعث اختلال در بیش از ۱۲۰ هزار نفر- آزمون دانشگاه در سطح کشور شد.

در جریان برگزاری آزمون‌های دانشگاه در دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز بسیاری از دانشجویان امکان ورود به «سامانه آزمون مودل» را در ساعت برگزاری نداشته و گروه دیگر به محض شروع آزمون از سامانه اخراج می‌شدند. گروه دیگری هم که موفق به پایان آزمون شدند با وجود پاسخ به سؤالات، با نمره‌های غیر متعارف (۲۵ /. ۵ /.) مواجه می‌شدند! با وجود برگزاری چندباره آزمون‌ها در استان‌های مختلف، آزمون‌های جایگزین نیز دچار اختلال و ریزش جدی شده و بسیای از دانشجویان ترم جدید را بدون نمره دروس خود آغاز کردند.

لازم به ذکر است که در جایگزینی سامانه مودل با سامانه دانش‌بنیان دانشگاه، تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه به همراه پهنای باند بسیار زیاد در اختیار سامانه مودل قرار گرفت و بدون توجه به تمامی هشدار‌ها و اخطار‌های فنی، این سامانه غیر‌مناسب برای بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور موجب اختلال تمامی آزمون‌های عمومی دانشگاه پیام نور شد که در سطح ملی برگزار می‌شود. این در حالی است که «سامانه دانش بنیان دانشگاه» که توسط هشت استان (و بخش دیگری از واحد‌های دیگر که از سامانه مرکزی نا امید شده‌بودند) به‌کارگرفته شده‌بود، موفق به برگزاری حدود ۲ میلیون نفر- آزمون موفق در همین زمان شده و بیش از ۵/ ۱ میلیون نفر کلاس آنلاین را نیز برگزار کردند. در این میان رفتار‌های نامناسب با دانشجویان و ایجاد جو ارعاب و تهدید برای منتقدان نیز باعث سکوت بخشی از دانشگاه شده و تمامی درخواست‌ها برای اصلاح سیستم با سرکوب بخش فنی و تهدید به برخورد اداری مواجه می‌شد.

در جدول زیر، لیست آزمون‌های دارای اختلال در ترم زمستان ۱۳۹۹ (در واقع کلیه آزمون‌هایی که توسط سامانه مرکزی دانشگاه برگزار شد) ذکر شده‌است.
 
بزرگ‌ترین اختلال سامانه آموزش و آزمون الکترونیک در کشور
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار