کد خبر: 1042159
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
بر همین اساس از ابتدای سال جاری تاکنون نیز سه پروژه با حجم سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد تومان در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به بهره برداری رسیده است که میزان اشتغالزایی آنها ۵۰ نفر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بناها و آثار برجای مانده از گذشتگان به مثابه آینه تمام نمای تاریخ و فرهنگ جوامع شناخته می‌شوند، عملکرد این اداره کل در سال‌های اخیر را مناسب خواند و گفت: این حقیقت بر همگان آشکار است که بخش وسیعی از وقایع و تاریخ ایران اسلامی در آذربایجان رقم خورده و به همین سبب آذربایجان بخش عمده‌ای از میراث های تاریخی را بنا به جایگاه مهم خود طی ادوار متخلف تاریخی در دل خود جای داده است.

احمد حمزه زاده اظهار داشت: در حال حاضر آذربایجان شرقی بیش از چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این میان ۲ هزار اثر در فهرست آثار ملی و ۲ اثر نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده و همه ‌ساله این استان پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

وی  ادامه داد: به همین منظور و در راستای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از این ابنیه های تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بیش از ١٠٠ کارگاه فعال مرمتی در سطح استان بر پا کرده است که کاوش، مرمت و ساماندهی "مجموعه تاریخی ربع رشیدی"، "مجموعه حسن پادشاه"، "مقبره چهار منار" و "بازار تاریخی تبریز" و همچنین مرمت و ساماندهی "مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری" در رأس این امور قرار گرفته است.

حمزه زاده یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در تبریز را رسیدگی به احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی دانست و گفت: طی سال ۹۸ شاهد انجام کاوش‌های باستان‌شناسی با مشارکت موسسه باستان‌شناسی آلمان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و معاونت میراث فرهنگی در ادامه کاوش‌های فصول یک و دو بودیم که در این راستا اقداماتی نظیر اجرای دسترسی مسیر گردشگری چوبی، اقدامات مرمتی اضطراری حفاظتی و استحکامی، اندود کاه‌گل حفاظتی در بخش‌های بدون حفاظ و اجرای دیوار سنگی نیز انجام شد و در ادامه برنامه‌های کاوش این مجموعه، پس از بازگشت شرایط عادی به کشور و گذر از دوران کرونایی فاز چهارم کاوش‌ها در این مجموعه آغاز خواهد شد.

وی از آذربایجان شرقی یه عنوان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه صنایع‌ دستی نام برد و افزود: این منطقه دارای بیش از ۸۰ نوع رشته هنری و صنایع ‌دستی است که به دست بیش از ۱۳ هزار هنرمند خلق می‌شود که به منظور حمایت از آثار هنرمندان و تسهیل عرضه مستقیم این آثار ارزشمند اداره کل میراث فرهنگی استان طی دو سال اخیر اقدام به ایجاد بازاری مجازی با رویکرد مبادله‌ای، معارفه‌ای و آموزشی کرده است تا به ‌واسطه این فرصت بتوانیم چرخه تولید آثار هنری را رونق بخشیم.

حمزه زاده ایجاد بزرگ‌ترین بازار صنایع‌دستی در منطقه قزلجه میدان در نزدیکی تبریز ، ایجاد بازارچه‌های صنایع ‌دستی در شهرستان‌های اهر، مراغه، اسکو، کلیبر و بخش خسروشاه را از دیگر اقدامات حوزه صنایع دستی طی دولت های یازدهم و دوازدهم در راستای حمایت از صنایع ‌دستی برشمرد.

وی توسعه گردشگری مجازی آذربایجان شرقی را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طی سال جاری عنوان و اضافه کرد: شرایط فعلی کشور و استان پیامی قابل‌ تأمل برای ما در راستای لزوم تقویت گردشگری و مجازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن داشت و در این مسیر بر تقویت ظرفیت‌های مجازی و توسعه دیجیتال مارکتینگ در این حوزه متمرکز خواهیم شد، چراکه صنعت گردشگری جهان امروز صنعتی همه جانبه و گسترده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه طی هشت سال گذشته توجه به مرمت آثار و ابنیه های تاریخی جزو اولویت های این مجموعه بوده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون برای تعداد ۳۰۰ پروزه مرمتی استان افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که این پروژه‌ها با اعتبار ۵۰‌ میلیارد تومانی از محل بودجه های استانی و ۱۵۰ ‌میلیارد تومانی از منابع اعتبارات مشارکتی دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها، منطقه آزاد ارس و مردم به ثمر رسیدند.

حمزه زاده با بیان اینکه ۵۰ درصد مجموع طرح‌های مرمتی آثار و ابنیه های تاریخی وزارتخانه به آذربایجان شرقی اختصاص دارد، افزود: بر همین اساس از مجموع تعداد ۱۱۰ طرح مرمتی کل کشور برای سال جاری تعداد ۵۵ طرح به این استان تخصیص دارد که رقمی بسیار قابل توجه و مهم به شمار می رود.

وی اظهار داشت: تمامی طرح های مرمتی آثار و ابنیه های تاریخی استان با تصویب طرح های اولیه کارشناسی مربوط به هر یک از آثار در شورای فنی آذربایجان شرقی و سپس تایید و تصویب وزارتخانه، مصوب نهایی شده است که منابع مالی آنها از بودجه های ملی و استانی تامین خواهد شد.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در طی دوره دولت تدبیر و امید به دنبال جذب و جلب سرمایه گذاران و علاقمندان بخش خصوصی و غیردولتی جهت واگذاری طرح های مرمتی است، اضافه کرد: بر همین اساس با تلاش و رایزنی های انجام شده، آذربایجان شرقی در اجرای پروژه های مشارکتی بیشترین تفاهم نامه های همکاری را با بخش خصوصی و شهرداری ها دارد.

وی اقدامات مرمت و بازسازی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را دارای ابعاد و زوایای مختلف دانست و با بیان اینکه هم اکنون در شهرها، بخش ها و روستاهای استان طرح های مرمتی با وجود مشکلات عدیده اقتصادی حاکم بر کشور در حال اجراست، اعلام کرد: با تلاش های شبانه روزی معاونت میراث فرهنگی اداره کل و کارشناسان مربوطه رتبه کشوری آذربایجان شرقی در این حوزه که همواره بالاتر از ۱۰ بود به رتبه های اول و دوم ارتقا یافته است که دستاوردی بزرگی می باشد.

حمزه زاده مشارکت بخش خصوصی در مرمت و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی را بسیار مطلوب خواند و ادامه داد: به دلیل همراهی میراث فرهنگی و نیز آسان سازی مراحل اداری و کارشناسی، علاقمندی سرمایه گذاران این بخش برای حضور در پروژه های استان روز به روز در حال افزایش است که این شرایط در وضعیت کرونایی جهان که تمامی کسب و کارهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده است، نقطه بسیار امیدبخش و امیدآفرین در حوزه میراث فرهنگی است.

وی حفاظت و نگهداری از آثار و اماکن تاریخی باقی مانده از گذشته های آذربایجان را یکی از رسالت ها و ماموریت های ویژه میراث فرهنگی برشمرد و گفت: در این راستا رویکردهای حفاظتی، موزه ای، مرمتی و در راس همه آنها مزیت های اقتصادی مدنظر میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار دارد که برای این هدف برنامه هایی تهیه و تدوین شده است تا علاقمندان و سرمایه گذاران با فراغ بال بیشتر و البته انگیزه های اقتصادی نسبت به مرمت، بازسازی و نگهداری و بهره برداری از پروژه ها واررد عمل شوند.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آماده واگذاری تمامی پروژه های مرمتی به بخش غیردولتی است، افزود: برهمین اساس و طبق قوانین و مقررات موجود تنها آن دسته از آثاری که جزو نفایس ملی هستند قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارند که دولت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مرمت و نگهداری آنها را بر عهده بگیرد و گوی مسجد، ارک علیشاه و بازار تاریخی تبریز از جمله این آثار می باشد.

وی اعلام کرد: برای تجهیز و بهره برداری حاصل از مرمت آثار تاریخی دولت تسهیلاتی با نرخ سود ۱۴ درصد از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده است که هیچ سقفی نداشته و متناسب با حجم سرمایه گذاری ها به بخش خصوصی تعلق می گیرد.

حمزه زاده اضافه کرد: بر همین اساس سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند تا ۴۰ درصد حجم سرمایه گذاری خود در آثار و ابنیه های تاریخی تسهیلات فوق را دریافت کنند.

وی با بیان این‌که در سال جاری سند تدبیر و توسعه گردشگری آذربایجان شرقی تدوین شده است، اظهار داشت: با تدوین این سند که با مشورت متخصصان امر به سرانجام رسید، نقاط قوت و ضعف پروژه‌های عمرانی زیرساختی در حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در کنار بخش‌های آموزش و بازاریابی و تبلیغات مورد بررسی قرار گرفته و نقشه راه آن‌ها مدون شده است.

حمزه زاده دستاوردهای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در دوره دولت های یازدهم و دوازدهم را چشمگیر خواند و ادامه داد: طی این مدت شهر اهر به ‌عنوان شهر ملی «ورنی» و شهر اسکو به ‌عنوان شهر ملی «چاپ کلاقه‌ای یا باتیک» ثبت ملی شدند.

وی، تشکیل انجمن خیران حوزه میراث ‌فرهنگی در بحث بازسازی مرمت و حفاظت از آثار تاریخی را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سال جاری برشمرد و گفت: تاکنون تعداد ۵۰ حکم مرمتی از معاونت میراث‌فرهنگی کشور دریافت کرده‌ایم و امسال  ۹۵ پروژه در حال ساخت داریم که حجم کل سرمایه‌گذاری در حال اجرایر استان در بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بالغ ‌بر یک هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از صدور تعداد ۸۷ عنوان موافقت اصولی در حوزه زیرساخت های گردشگری استان طی امسال خبر داد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها معادل ۴۸۵ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان است که با اجرای این تعداد پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی، زمینه اشتغال سه هزار و ۷۰۷ نفر به ‌صورت مستقیم ایجاد خواهد شد که میزان اشتغال غیرمستقیم آن بسیار وسیع تر از این رقم پیش بینی می شود.

حمزه زاده افزود: پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آذربایجان شرقی در بخش‌هایی همچون ساخت مراکز اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و مهان پذیر، مجتمع‌های گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اردوگاه گردشگری، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع تفریحی و سرگرمی، محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری عشایر در سطح استان متمرکز شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر