کد خبر: 1040261
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
گزارش «جوان» از مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال و انتخاب شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس جدید
شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در حالی دیروز به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد که انتخاب او با توجه به همسویی‌اش با مدیران فعلی فدراسیون که نقش زیادی در رأی آوردن او داشته‌اند، نشان می‌دهد که مجمع فدراسیون فوتبال با وجود دیدن تمام سوء‌مدیریت‌ها اعتقادی به تغییر نداشته است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مرکز همایش‌های بین‌المللی در ولنجک تهران دیروز میزبان یک جلسه متفاوت بود. این‌بار خبری از برگزاری همایش‌های کشوری و بین‌المللی و حضور چهره‌های مطرح سیاسی نبود و اهالی فوتبال صبح دیروز خودشان را به این سالن در شمال تهران رسانده بودند تا در یک جلسه مهم شرکت کنند؛ مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، مجمعی که قرار بود رئیس جدید فوتبال را انتخاب کند تا پس از یک سال و دو ماه بلاتکلیفی، سرنوشت صندلی ریاست فدراسیون فوتبال مشخص شود.

طلسم شکسته شد

وقتی مهدی تاج دی‌ماه سال گذشته بیماری را بهانه کرد و از فدراسیون فوتبال استعفا داد، شمارش معکوس برای انتخابات زودهنگام فدراسیون آغاز شد. در ادامه ۲۵ اسفند ۹۸ به عنوان روز مجمع انتخاباتی تعیین و ثبت‌نام‌ها نیز انجام شد، اما نامه فیفا که ایراد‌هایی به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته بود مانع از آن شد که جایگزین مهدی تاج همان سال گذشته انتخاب شود. اصلاحات اساسنامه آغاز و انتخابات فوتبال عقب افتاد، انتخاباتی که فیفا شرط کرده بود پس از اصلاح اساسنامه برگزار شود. سرانجام پاییز امسال اساسنامه جدید به تأیید فدراسیون جهانی فوتبال رسید تا همه چیز برای برگزاری انتخابات مهیا شود. این‌بار ۱۰ اسفند به عنوان تاریخ برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال اعلام شد تا سرانجام انتظار‌ها تمام و طلسم انتخاب رئیس جدید فوتبال شکسته شود.

دیروز هم روز موعود فوتبال بود و ۸۷ عضو مجمع فدراسیون فوتبال در مرکز همایش‌های بین‌المللی و سالن اجلاس سران حاضر شدند تا از سی و ششمین رئیس فدراسیون فوتبال پس از رأی‌گیری رونمایی شود. انتخابات دیروز چهار نامزد داشت که پس از احراز صلاحیت در دو ماه گذشته لابی‌های‌شان را برای رسیدن به صندلی ریاست آغاز کرده بودند. کیومرث هاشمی، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، علی کریمی و مصطفی آجرلو چهار نامزد انتخابات دیروز فدراسیون فوتبال بودند، نامزد‌هایی که هر کدام با برنامه و وعده‌های مختلف سعی در جلب آرای اعضای مجمع داشتند.

در دور اول رأی‌گیری عزیزی‌خادم ۳۵ رأی، هاشمی ۲۴ رأی، آجرلو ۱۸ رأی و علی کریمی ۹ رأی کسب کردند و هیچ کدام از نامزد‌ها نتوانستند نصف به علاوه یک رأی مجمع را بگیرند تا عزیزی‌خادم و هاشمی به دور دوم بروند و کریمی و آجرلو نیز کنار بروند. در دور دوم این عزیزی‌خادم بود که توانست با ۴۹ رأی به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شود. هاشمی هم با کسب ۳۸ رأی از رسیدن به ریاست بازماند تا سرانجام ماراتن انتخابات یکی از پرحاشیه‌ترین فدراسیون‌های ورزشی به پایان برسد.

رئیس جدید از پتروشیمی آمد

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در حالی حالا رئیس جدید فدراسیون فوتبال است که تا هشت سال پیش چهره ناشناخته‌ای برای فوتبالی‌ها بود. مدیری که بیشتر یک چهره اقتصادی بود و عضویت در کارخانه ایران‌خودرو، مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، حضور در هیئت مدیره باشگاه سایپا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی شازند، گوشه‌ای از سوابق مدیریتی او هستند.

رئیس جدید فدراسیون فوتبال سال ۹۲ در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها داشت در واکنش به اینکه سابقه فوتبالی ندارد، اینطور پاسخ داده بود: «زمانی که استقلال زیر نظر وزارت رفاه زمان وزارت آقای کاظمی بود، من معاون پارلمانی، حقوقی وزارتخانه بودم و برنامه‌ریزی برای باشگاه بزرگی مانند استقلال نیز زیر نظر من بود. بنابراین کاملاً با برنامه‌ریزی برای یک باشگاهی مانند استقلال آشنا بودم. همان سال استقلال قهرمان لیگ برتر شد. در همان زمان هم معتقد بودم با برنامه‌ریزی در فوتبال و ورود تجارت در آن می‌توان موفق شد. این یک اصل در مدیریت کلان است که در فوتبال هم می‌تواند باشد.»

عزیزی‌خادم از سال ۹۰ نامش در فوتبال مطرح شد و در دوره دوم حضور کفاشیان برای عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرد و توانست با گرفتن رأی اکثریت مجمع به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون انتخاب شود تا نامش برای اولین بار بین فوتبالی‌ها سر زبان‌ها بیفتد. او همچنین در آن دوره چهار ساله، رئیس سازمان تیم‌های ملی و رئیس شورای‌عالی راهبردی فدراسیون فوتبال هم بود.

عزیزی‌خادم در حالی دیروز توانست به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شود که سال ۹۵ نیز برای انتخابات ثبت‌نام کرده بود، اما ردصلاحیت شد و نتوانست در انتخابات شرکت کند. عزیزی‌خادم همان سال سبد رأی خود را به مهدی تاج داد و قرار بود پس از رئیس شدن تاج، او دبیرکل فدراسیون فوتبال شود که این اتفاق نیفتاد تا عزیزی‌خادم و تاج وارد یک تقابل شوند که اوج این تقابل در انتخابات هیئت رئیسه در سال ۹۵ بود که عزیزی‌خادم و اسلامیان در یک انتخابات جنجالی به مصاف هم رفتند و، چون آرای انتخابات روی وایت‌برد شمارش نشد، عزیزی‌خادم صحت انتخابات را زیر سؤال برد، اما در نهایت این محمود اسلامیان بود که به هیئت رئیسه راه یافت.

البته رئیس جدید فوتبال برخلاف مهدی تاج و علی کفاشیان می‌تواند ادعا کند که عکس با شورت و لباس ورزشی دارد و از فعالیت‌های ورزشی او می‌توان به عضویت در تیم ملی فوتبال دانشجویان و تیم نیروی زمینی اشاره کرد.

وعده درآمد ۱۵ میلیون یورویی

حالا ملی‌پوش سابق تیم ملی دانشجویان از امروز کارش را در ساختمان فدراسیون فوتبال در کوچه ۱۲ متری سوم خیابان سئول جنوبی تهران به عنوان رئیس جدید شروع می‌کند. او دیروز پس از انتخابش به عنوان رئیس وعده داد که می‌خواهد «فصل ماندگاری» را در فوتبال با یک «نگاه جدید» رقم بزند تا «اعتبار فوتبال» برگردد و این رشته ورزشی «قدم در راه توسعه» بردارد. عزیزی‌خادم همچنین وعده داد «فدراسیون در زمان او قطعاً غیرسیاسی و عدالت‌محور خواهد بود و فساد را برنخواهد تابید.»

عزیزی‌خادم در حالی فدراسیون فوتبال را تحویل می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین چالش‌های فوتبال در دوره‌های گذشته مشکلات اقتصادی و درآمدزایی بوده است، آن هم فدراسیونی که بدهی چند صد میلیاردی دارد و در صورت تأیید رأی محکومیت ۶ میلیون یورویی در پرونده ویلموتس باید این رقم کلان را نیز به این سرمربی بلژیکی پرداخت کند.

البته دیروز حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال منکر هرگونه کمبود منابع مالی فدراسیون شد و ادعا کرد که رئیس جدید با توجه به منابع مالی فدراسیون فوتبال در فیفا با رفع شدن تحریم‌ها ۱۶۰ میلیارد پول در حساب خواهد داشت، رقمی که البته عزیزی‌خادم با توجه به ادامه تحریم‌ها نمی‌تواند روی آن حساب کند.

با وجود چالش‌های اقتصادی و بدهی‌های فدراسیون، عزیزی‌خادم در برنامه‌های انتخاباتی‌اش وعده درآمد‌های نجومی در فوتبال را داده بود. وعده‌هایی که اهالی فوتبال با انتخاب او به عنوان رئیس جدید در انتظار عملی شدن آن‌ها هستند. عزیزی‌خادم در برنامه انتخاباتی ۳۴ صفحه‌ای خود که دارای ابعاد مختلف کمی و کیفی است، به اهدافش اشاره کرده که یکی از این اهداف تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی جدید به منظور ایجاد درآمد حداقل ۱۰ میلیون یورو در سال است. او همچنین از اهداف کمی لیگ تا سال ۱۴۰۴ به افزایش درآمد شرکت لیگ برتر به مبلغ حداقل ۱۵میلیون یورو در سال اشاره کرده است. عزیزی‌خادم همچنین گفته است: «حداقل بالای ۱۵ الی ۱۶ میلیون دلار می‌توانیم از تیم ملی بزرگسالان پول‌سازی کنیم که این هدف، مسئولیت ویژ‌ه‌ای دارد.»

البته این وعده‌ها با کنایه وزارت ورزشی‌ها روبه‌رو شد و مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش پیش از انتخابات گفته بود: «کاندیدا‌ها در پلن‌هایی که داشتند در حد هزار میلیارد و ۲ هزار میلیارد برنامه مالی داشتند. فکر می‌کنم که آن‌ها باید به ما (وزارت ورزش) وام هم بدهند.»

هاشمی ناکام در بازگشت به فوتبال

کیومرث هاشمی جدی‌ترین رقیب عزیزی‌خادم در انتخابات دیروز بود. رئیس سابق کمیته ملی المپیک که سابقه مدیریت در فوتبال را هم دارد و سال ۸۶ پس از تعلیق فوتبال، رئیس کمیته انتقالی فدراسیون بود. هاشمی که پس از ۱۳ سال بار دیگر قصد داشت به فوتبال برگردد با وجود شانس زیادی که برای او قائل بودند، نتوانست در رقابت با عزیزی‌خادم موفق شود و در دور اول ۲۴ رأی و دور دوم ۳۸ رأی به دست آورد، آرایی که برای انتخابش کافی نبود.

این در شرایطی بود که برخی از هاشمی به عنوان گزینه وزارت ورزش نام می‌بردند. شنیده‌هایی که او در پایان مجمع دیروز آن را رد کرد و در رابطه با این که گفته می‌شد او گزینه وزارت است با یک جمله به این سؤال پاسخ داد و جمع خبرنگاران را ترک کرد: «نه، برعکس بود.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا عزیزی‌خادم می‌تواند موفق عمل کند هم گفت: «حتماً می‌توانند. مجمع رأی داده است.» هاشمی درباره اینکه آیا نتیجه انتخابات ناراحتش کرده اینطور واکنش نشان داد: «اصلاً ناراحت نیستم. ما گفتیم باید به رأی مجمع احترام گذاشت و اعتماد هم کردیم و رأی مجمع هم قابل اعتماد است.»

هت‌تریک ناکامی

مصطفی آجرلو را باید یکی از چهره‌های تکراری انتخابات فوتبال در دو دهه گذشته بنامیم. او در مجمع دیروز تنها ۱۸ رأی به دست آورد تا بار دیگر در انتخابات ناکام باشد. این سومین حضور آجرلو در انتخابات فوتبال بود که یک نتیجه تکراری برای او به همراه داشت. سال ۸۶ برای اولین بار برای پست ریاست انتخابات فدراسیون ثبت‌نام کرد، اما قبل از مجمع انتخاباتی در اعتراض به دخالت مسئولان سازمان تربیت بدنی وقت که علی کفاشیان را به عنوان گزینه وارد انتخابات کرده بودند، انصراف داد. آجرلو سال ۹۵ بار دیگر ثبت‌نام کرد تا پس از دوره هشت ساله علی کفاشیان، شانس خود را برای رسیدن به صندلی فوتبال امتحان کند. با این حال ناکام بود و در رقابت با مهدی تاج نتواست پیروز شود و تنها ۱۰ رأی به دست آورد. آجرلو پس از این انتخابات نیز مانند سال ۸۶ به دخالت سیاسیون در فوتبال معترض شد و در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت مدعی شد که تاج با حمایت دولت توانسته رئیس فدراسیون شود.

آجرلو امسال هم برای سومین بار یکی از نامزد‌های انتخابات فدراسیون فوتبال بود، اما باز هم نتوانست رأی اکثریت را به دست آورد و با کسب ۱۸ رأی باز هم پشت در فدراسیون فوتبال ماند. او که پیش از انتخابات درباره دخالت‌های دولت در فوتبال هشدار داده بود، دیروز پس از پایان رأی‌گیری حاضر به صحبت با خبرنگاران نشد و سالن اجلاس سران را ترک کرد. آجرلو پیش از مجمع انتخاباتی گفته بود: «هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید. آن‌ها فکر می‌کنند مصلحت و منافع فوتبال و کشور را بهتر از ما درک می‌کنند، قطعاً در اشتباه هستند. متأسفانه می‌بینیم و می‌دانیم که می‌خواهند دخالت کنند و برای خودشان گزینه انتخاب می‌کنند.»

کریمی همان کریمی همیشگی بود

علی کریمی چهره ویژه دیروز انتخابات فدراسیون فوتبال بود که برخلاف سه نامزد دیگر همواره صریح‌ترین انتقاد‌ها را نسبت به فساد در فوتبال و مدیریت فدراسیون در ۱۲ سال گذشته داشته است. او هرچند توانست ۹ رأی کسب کند، اما نامزدی‌اش در انتخابات فدراسیون با واکنش مثبت و حمایت چهره‌های مطرح فوتبالی همراه شده بود. با این حال همانطور که پیش‌بینی می‌شد کریمی شانس زیادی برای انتخاب شدن نداشت، نکته‌ای که کریمی هم در پایان مجمع دیروز به آن اشاره کرد و گفت که می‌دانسته نتایج از قبل روشن است: «از اول می‌دانستم که چه اتفاقاتی می‌افتد. فقط برای این حضور پیدا کردم که فردا نگویند شرایط برای حضور فوتبالی‌ها مهیا بود، ولی کسی نیامد. من فقط برای اینکه این بهانه دست یکسری‌ها نیفتد، آمدم، وگرنه از اول نتایج مشخص بود. ۹ نفر در این مجمع بودند که دوست داشتند فوتبال تغییر اساسی کند. از این بابت خوشحالم و امیدوارم رؤسای بعدی هم این دوستان را اذیت نکنند.»

کریمی در پاسخ به این سؤال که آیا آرایی که به سایر کاندیدا‌ها داده شده پاک بوده یا خیر با کنایه گفت: «من دیگر این را نمی‌دانم. این می‌ماند با وجدان خود دوستان. هر کسی حق رأی داشت و رأی او قابل احترام است. من هم اگر بودم به کسی رأی می‌دادم که دوست داشتم، هر کسی، اما باید وجدانش پیش خودش راحت باشد که به فوتبال خیانت نکرده باشد. نمی‌دانم که آیا انتخابات مهندسی شده است، اما باید روز مهندس را با تأخیر به دوستان عزیز تبریک بگویم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار