کد خبر: 1039348
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
پس از درخواست نماینده امریکا در امور یمن از انصارالله برای قطع رابطه با تهران، این جنبش با رد این درخواست، آن را مداخله در امور یمن و مبارزه با مردم این کشور خواند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همانطور که در سخنرانی دو هفته پیش جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا نیز به آن اشاره شد، آینده جنگ یمن یکی از محور‌های مهم سیاست خارجی کاخ سفید است. پس از خارج کردن نام جنبش انصارالله از فهرست تروریسم، در گام بعدی نماینده‌ای از امریکا در تماس با مقامات این جنبش از آن‌ها خواسته در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس در منطقه فعالیت داشته باشند و در ازای پایان دادن به جنگ در یمن و رفع محاصره این کشور، ارتباطات خود را با ایران قطع کنند. یک منبع آگاه در این مورد به خبرگزاری فارس گفت که مقامات انصارالله این درخواست را دخالت در امور داخلی یمن دانسته و به نماینده امریکا گفتند: «دخالت در امور سیاسی یمن تفاوتی با جنگیدن با مردم یمن ندارد و ما این دخالت را رد می‌کنیم. ما پایان جنگ را بدون هیچ قید و شرطی مدنظر داریم و دنبال می‌کنیم و بدون تعیین شرایط از سوی طرف‌های دیگر، حاضریم با سازمان ملل در این خصوص همکاری کنیم.» انصارالله یمن این نکته را نیز به طرف امریکایی گوشزد کرد که این موضوع که یمن در چه جبهه و جناحی در منطقه قرار داده داشته باشد، یا در سطح بین‌المللی چه سیاستی را در پیش بگیرد، مسئله داخلی یمن است و تصمیم‌گیری در این موارد به مردم یمن ارتباط دارد.

داعش و القاعده در برابر حوثی‌ها

تیموثی لندرکینگ، معاون وزیر خارجه امریکا و نماینده واشنگتن در امور یمن، سه شنبه هفته گذشته از جنبش انصارالله یمن خواسته بود ضمن توقف پیشروی به سوی مأرب به گفتگو‌ها بازگردند. وی با تأکید بر اینکه راه‌حل سیاسی تنها گزینه برای بحران یمن است، گفت: «واشنگتن از طریق کانال‌هایی در حال ارتباط با حوثی‌هاست. در تلاش برای گسترش فشار‌ها بر حوثی‌ها هستیم و هم اکنون زمان پایان درگیری‌ها فرا رسیده است. حوثی‌ها اگربه دنبال اعلام حسن نیت خود هستند باید از ایران فاصله بگیرند و تهران باید از تلاش‌های صلح و پایان جنگ در یمن حمایت کند.»‌لندرکینگ در حالی برای حوثی‌ها شرط تعیین می‌کرده که عبدالعزیز بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن گفته آن‌هایی که در مأرب با نیرو‌های انصارالله می‌جنگند، عناصر حزب اصلاح و داعش و القاعده هستند؛ موضوعی که حزب الحق یمن نیز بر آن صحه گذاشته است.

ادامه پیشروی‌ها در مأرب

دولت نجات ملی در آستانه آزادسازی استان مأرب و مرکز آن قرار دارد و تلاش‌های سعودی‌ها و حامیان غربی آن‌ها در متوقف کردن پیشروی نیرو‌های صنعا بی‌نتیجه بوده است. رسانه‌های یمنی از پیشروی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت گذرگاه شرقی شهر مأرب خبر دادند. نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین به سمت گذرگاه «الودیعه» با عربستان سعودی نیز پیشروی کردند.

شبکه خبری المیادین روز گذشته به نقل از برخی منابع اعلام کرد که نیرو‌های انصارالله در پی درگیری شدید با نیرو‌های وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن بر منطقه الطلعه الحمرا در غرب مأرب مسلط شدند. این منابع به این نکته نیز اشاره کردند که نیرو‌های هادی و ائتلاف سعودی در تلاشند از اردوگاه‌های آوارگان در مأرب به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

عبدالمالک الحوثی رهبر انصارالله گفت: «نبرد‌های ما در مأرب، الجوف، البیضا، تعز و همه جهات، مقابله با متجاوزانی است که با مردم ما می‌جنگند. اهالی استان مأرب در هویت ایمانی با ما مشترک هستند و تنها چند نفر از مردم در حال جنگ تحت امر سعودی‌ها هستند. تعداد کمی از مردم مأرب در تلاشند کنترل سعودی‌ها را در چارچوب وفاداری به امریکا و عادی‌سازی با اسرائیل تحمیل کنند.»

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن جمعه شب در توئیتی نوشت: «اخباری به من رسیده، اما من اظهار نظر در این باره را به یحیی السریع سخنگوی ارتش یمن واگذار می‌کنم.» همان شب، محمد البخیتی نیز در گفتگو با شبکه لبنانی المیادین گفت که پیشروی نیرو‌های مسلح یمن در مأرب ادامه دارد. اگر کشور‌های متجاوز اقدام جنگی علیه یمن را در همه جبهه‌ها متوقف کنند، ما نیز آماده‌ایم همه نبرد‌ها را متوقف کنیم.»‌عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه فرماندهان ائتلاف متجاوز به یمن در استان مأرب هستند، تأکید کرد که مطمئن است که در این جنگ پیروزی از آن یمنی‌ها خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار