کد خبر: 1039082
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
رانندگان ایرانی می‌گویند نزدیک به ۱۰۰ خودروی متعلق به آنان که حامل مواد نفتی و گاز بود در آتش سوزی گمرک هرات طعمه حریق شده و از دولت افغانستان خواهان پرداخت خسارت هستند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: ۵ روز از آتش‌سوزی در گمرک هرات می‌گذرد و در پی این رویداد برای یک هفته روند واردات و صادرات از سوی مسوولان متوقف شده است، اما تاکنون بررسی هیئت‌های فرستاده شده از مرکز افغانستان ادامه دارد.

در کنار آتش گرفتن خودرو‌های باربری رانندگان در گمرک هرات، خودرو‌های ایرانی نیز در محل حادثه بوده‌اند که حالا تنها از آن‌ها قطعات آهن نیمه سوخته که بر اثر شعله‌های آتش ذوب شده بجا مانده است.

جواد رحیمی یکی از رانندگان ایرانی که خودروی ترانزیت خود را نزدیک به ۳ میلیارد تومان خریده بود و حالا تنها چند تکه آهن از ان به جامانده است در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: ۶ روز قبل از وقوع آتش سوزی وارد گمرک شده و باید پس از ۶ ساعت از این گمرک خارج می‌شد، اما به دلیل سهل‌انگاری کارمندان گمرک و روند کند کاری آن‌ها علاوه بر اینکه ۶ روز در گمرک مانده است بلکه در حادثه آتش سوزی گمرک خودروی خود را از دست داده است.

وی افزود دولت ایران در حال رایزنی برای جبران خسارت است، اما رویداد در خاک افغانستان صورت گرفته است و از دولت افغانستان به دلیل سهل انگاری کارمندان گمرک جبران خسارات می‌خواهد.

وی تاکید کرد که علاوه بر خودروی او نزدیک به ۱۰۰ خودروی دیگر ایرانی در آتش سوخته است و رانندگان آن‌ها بی سرنوشت هستند.

احمد ازادی پناه راننده دیگر ایرانی نیز گفت که هنگام انفجار خودرو‌های گاز و مواد نفتی آن‌ها اقدام به خروج از گمرک کرده، اما از سوی محافظان گمرک اجازه خروج نداشتند و به دلیل وجود گودال‌های ایجاد شده در اطراف پارکینگ حتی نتوانستند تا به نقاط دیگر گمرک فرار کنند.

وی خاطرنشان کرد که موادنفتی و گاز در قانون گمرکات باید سریعا پس از بررسی اسناد و پرداخت مالیات گمرک به شهر انتقال یابند، اما این کار صورت نگرفته است.

از سوی دیگر خان جان الکوزی معاون اتاق بازرگانی افغانستان که برای بررسی وضعیت گمرک هرات و میزان خسارات به هرات سفر کرده در این مورد گفت که در رویداد آتش سوزی گمرک هرات ۸۰ درصد دولت افغانستان محکوم به سهل انگاری است و مسوولان گمرک هرات تنها به خاطر فساد خود اقدام به همکاری با خودرو‌ها نکرده‌اند و سالهاست که هیئت‌های مختلف برای بررسی وضعیت گمرک به هرات سفر می‌کنند، اما تاکنون هیچ ظرفیت و تاسیساتی در گمرک ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد که دولت باید یک هیئت با صلاحیت از مسوولان ارشد حکومتی را ایجاد کند و عاملین اصلی این رویداد را بازداشت کند و پس از بررسی دقیق میزان خسارات، بخش خصوصی را حمایت کند.

وی تصریح کرد تا زمانی که دولت در گمرکات ظرفیت سازی نکنند تاسیسات و تجهیزات را ایجاد نکند بازرگانان اقدام به کار و فعالیت خود نخواهند کرد.

معاون اتاق بازرگانی افغانستان همچنین گفت که در حال حاضر اعتراض رانندگان در مسیر شاهراه‌ها، اعتصاب صرافی‌ها و آتش گرفتن گمرک سبب شده تا قیمت کالا‌ها در افغانستان ۲۵ درصد افزایش یابد و دولت باید پاسخگوی این بحران باشد.

صادق قادری نماینده مردم هرات در پارلمان که در راس هیئتی از پارلمان افغانستان برای بررسی وضعیت گمرک به هرات آمده، فساد گسترده در گمرک، سهل انگاری کمپانی‌های (سی پی آر سی) و اداره استاندارد هرات را دلیل اصلی وقوع آتش‌سوزی در گمرک هرات می‌داند.

وی با اشاره به بررسی‌های دقیق هیئت نمایندگان پارلمان گفت: نتایج بررسی‌های آن‌ها با رئیس پارلمان و رئیس جمهور در میان گذاشته خواهد شد.

یونس قاضی زاده رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات خطاب به دولت نیز گفت تا زمانی که حکومت با بازرگانان هراتی رویداد گمرک هرات را به‌صورت دقیق بررسی نکند ما نتایج هیچ هیئتی را قبول نخواهیم داشت و تنها از دولت حمایت برای احیای دوباره بخش خصوصی در هرات می‌خواهیم.

گفتنی است که به گفته رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان در رویداد آتش سوزی گمرک هرات بیش از یک هزار خودروی مواد نفتی، گاز و دیگر کالا‌ها سوخته است و صد‌ها میلیون دلار اموال بازرگانان از بین رفته است، طبق بررسی‌های اتاق بازرگانی افغانستان نزدیک به ۹۰ خودروی ترانزیت در این آتش سوزی همراه با بار مفقود شده‌اند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار