کد خبر: 1036899
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
سردار حمید هداوند
در فرهنگ عامه ما اراذل و اوباش افرادی هستند که نه تنها خود را مقید به رعایت ضوابط اجتماعی نمی‌دانند بلکه همواره در صدد ایجاد تنش و بر هم زدن نظم و ایجاد مزاحمت برای دیگران هستند. در حقیقت اوباش کسانی هستند که به نوعی با آلودگی و لمپنی و حتی گاهاً با نوع بیان و ادبیات و پوشش ظاهری مشخص چهره‌ای متفاوت و به نوعی غلط انداز از خود نشان دهند.

آنچه مشخص است اراذل و اوباش به دنبال اقدامات اوباش‌گرانه هستند و ایجاد برخی درگیری‌ها در مواقعی به دنبال مطرح کردن خود می‌باشند. نوعی فرهنگ غلط که در ذهن برخی افراد رسوخ کرده و باعث شده که برخی افراد شاید صرفاً برای خود نمایی و مطرح کردن خود مرتکب اقدامات مجرمانه‌ای شوند که برای آنان و جامعه هزینه‌های بسیاری به دنبال دارد.

به طور حتم مسئله اراذل و اوباش جزو ناهنجاری‌های جامعه محسوب می‌شود که باید با اقتدار به این مسئله و کسانیکه خود را از این قماش می‌دانند برخورد شود تا کسی اجازه عرض اندام و عربده‌کشی و ایجاد مزاحمت به مردم را به خود ندهد.

از سوی دیگر لازم است تا به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که جامعه موضوع اراذل و اوباش را موضوع ناهنجار و مذموم بداند و کلیت جامعه خواهان برخورد با اینگونه افراد هنجار شکن باشد. در حال حاضر برخورد جدی با اراذل و اوباش و کسانی که امنیت و آرامش جامعه را بر هم می‌زنند از جمله دغدغه اصلی فرماندهان ناجا و مردم است و در این رابطه پلیس نیز با اقتدار ورود کرده و اجازه نمی‌دهد با قلدرمابی و گردن کلفتی امنیت جامعه را مختل کنند. امروز با مطالبه شهروندان در مبارزه با همه جرائم از جمله برخورد همه جانبه با سارقان در قالب طرح کاشف، برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در طرح ظفر، برخورد با جرائم مختلف اجتماعی در طرح رعد، برخورد با اراذل و اوباش در طرح اقتدار از سوی پلیس تهران جریان دارد.

اراذل و اوباش دانسته یا ندانسته دشمنان حقیقی مردم هستند؛ چراکه با اقدامات نابخردانه خود موجبات تشویش افکار عمومی و برهم زدن نظم و امنیت عمومی جامعه را فراهم می‌کنند و با اقدامات سخیفانه خود چهره امن جامعه را مخدوش نشان می‌دهند و در واقع قانون حاکم بر جامعه را نادیده گرفته و خود اقدام به قانون شکنی می‌کنند.

* جانشین رئیس پلیس پایتخت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار