کد خبر: 1035924
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در سطح استان در حال بهره‌برداری است و حدود ۲۰۰ هکتار نیز در مرحله ساخت قرار دارد که تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

اکبر فتحی با اشاره به اینکه سطح کل گلخانه های استان آذربایجان شرقی در اوایل دولت یازدهم حدوداً ۵۶ هکتار بود، گفت: این استان از نظر درصد پیشرفت برنامه توسعه گلخانه ها در کشور در ۹ ماهه سالجاری رتبه نخست را دارد. 

وی افزود: سیاست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، افزایش یکهزار هکتاری سطح گلخانه های استان در سه سال آینده می باشد.

وی اظهار کرد: بزرگترین و مدرن ترین مجتمع گلخانه ای خاورمیانه به طور ۱۰۰ درصدی توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در شهرستان جلفا کارسازی شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد و تولیدات این مجتمع بالای ۹۰ درصد صادراتی بوده و به کشورهای مختلف منطقه مخصوصاً کشور روسیه صادر می شود.

فتحی با اشاره به لزوم توسعه گلخانه ها در سطح آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر این شهرک ها که به شکل واگذاری اراضی ملی به شرکت شهرک های کشاورزی انجام شده است، گلخانه هایی نیز به شکل انفرادی در اراضی شخصی در برخی از شهرستان های استان از قبیل تبریز، هشترود، کلیبر، مرند، جلفا و هریس با موفقیت احداث شده اند که بیشترین آن با ۲۵ هکتار مربوط به شهرستان هریس می باشد.

وی اضافه کرد: برای این که بتوانیم از منابع آبی و خاکی به صورت بهینه در راستای تامین غذایی جمعیت رو به رشد کشور بهره برداری کنیم، چاره ای جزء افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح و حجم نداریم و برای تحقق این امر باید تدابیری اندیشیده شود تا محصول تولیده شده در یک مترمربع از زمین های کشاورزی و حجم آب مصرفی چندین برابر افزایش یابد.

وی، ادامه داد: در ادبیات کشاورزی دنیا شاخص دیگری نیز بکار برده می شود و آن عبارت از این موضوع می باشد که از یک مترمربع آب مصرفی کشاورزی چقدر باید محصول تولید گردد تا هدررفت آب مصرفی کشاورزی به حداقل ممکن کاهش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در حال حاضر کارشناسان کشاورزی آذربایجان شرقی نیز بر این مهم متمرکز شده اند تا بتوانند این شاخص را محقق کنند و  یکی از روش های مورد تاکید و تایید کارشناسان کشاورزی در اقصی نقاط جهان برای این منظور، استفاده مطلوب از ظرفیت گلخانه ها در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم آب است. 

وی، ادامه داد: توسعه گلخانه ها به سه دلیل مهم از جمله افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم، بهینه نمودن مصرف آب کشاورزی، اقتصادی کردن تولید و کاهش قیمت تمام شده محصول مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی است، لذا در این راستا سهمیه استانی براساس برش استانی هر استان تعریف و ابلاغ گردیده است.  

فتحی با بیان این که از سال های گذشته مجموعه ای از ظرفیت ها در باب ایجاد و توسعه گلخانه ها تحت عنوان شرکت شهرک های کشاورزی در اراضی ملی در اختیار شهرک های کشاورزی قرار داده شده اند، گفت: در شهرستانهای ملکان، عجبشیر، جلفا، اهر، هوراند، کلیبر و سراب، ایجاد زیرساخت های شرکت شهرک های کشاورزی تقریباً به پایان رسیده است و به موازات آن احداث زیرساخت های کشاورزی در شهرستان های مرند، جلفا و خداآفرین در محل های جدید به صورت متمرکز شروع شده و فرآیند اجرایی آن ادامه دارد.

فتحی، گفت: پس از ایجاد زیرساخت ها در شهرک های کشاورزی جهت بهره برداری لازم در راستای توسعه گلخانه ها امری که مورد نظر وزارت متبوع می باشد، فرآیند واگذاری گلخانه ها به سرمایه گذاران حائز شرایط و مناسب در برخی از موارد روند طبیعی خود را طی کرده و در مرحله کشت می باشند و قسمت دیگری با پیشرفت ۴۰ تا ۵۰ درصدی تا پایان امسال به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: تامین تسهیلاتی لازم برای ایجاد شهرک های کشاورزی از محل بند الف تبصره ۱۸ تعریف شده است که سرمایه گذاران علاوه بر آورده شخصی می توانند با معرفی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به بانک های عامل از جمله بانک کشاورزی از این تسهیلات بهره مند شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر