کد خبر: 1035094
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: در آینده نزدیک، کل سفته‌های بانکی، الکترونیکی می‌شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: عباس معمار نژاد، طی سخنانی در ششمین رویداد بزرگ فناوری‌های مالی ایران که با حضور مدیران عامل بانک‌ها، فعالان عرصه فناوری‌های مالی کشور برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: در آینده نزدیک، کل سفته‌های بانکی، الکترونیکی می‌شوند و دیگر سفته کاغذی نداریم.

وی با بیان اینکه توجه به تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند در حال حاضر از یک انتخاب گذشته و تبدیل به اجبار شده است، ادامه داد: معنی این حرف این است که ما بدون توجه به فناوری‌های نوین و دیجیتال، دیگر امکان رقابت در بازار، مخصوصاً بازار‌های مالی را نداریم. نکته قابل توجه در موضوع اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال این است که این مساله صرفاً یک موضوع فناورانه نیست و تحقق تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند نیاز به تغییر پارادایم فکری و فرهنگی در اداره سازمان‌ها و شرکت‌ها دارد.

این مقام مسئول افزود: مهم‌ترین تغییر پارادایم این است که باید نگاه مان را در بانک، سازمان دولتی یا یک شرکت فناوری یا هر کسب و کاری از «نگاه درون به بیرون» به نگاه «بیرون به درون» تغییر دهیم، به این معنا که در نظام بانکی به جای اینکه بنشینیم و برای مشتریان مان تصمیم بگیریم، محصول تولید کنیم و از مشتری بخواهیم از آن استفاده کند، باید برویم نیاز مشتری را بشناسیم تجربه او را بشناسیم و بر مبنای نظر مشتری، محصول بومی شده برای او آماده کنیم.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه در دنیای جدید، ما از سیستم به اکو سیستم رسیده ایم، اظهار داشت: خود اکو سیستم، از سیستم‌هایی تشکیل شده که نهایتاً هدفی مشترک، یعنی رضایت مشتری را دنبال می‌کنند.

وی اقتصاد پلت فورمی، کسب و کار داده محور، بانکداری باز و … را از جمله نکات مورد توجه در تحول و بانکداری دیجیتال عنوان کرد و گفت: متأسفانه یکی از چالش‌های اصلی نظام بانکی ما امروز این است که مدل کسب و کار آن، بجز در موارد معدود، زیان ساز است.

معمار نژاد، اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال را یک «ابر فرصت» عنوان کرد که باید از آن برای اصلاح مدل کسب و کار نظام بانکی به نحوی استفاده کنیم که دیگر شعبه محور نبوده و بتوان در فضای دیجیتال و بر مبنای ابزار‌های هوشمند خدمات خود را به مشتریان ارائه کرد. مدتی پیش یک اصلاح کوچک در مدل نظام بانکی ایجاد شد و آن هم کارمزد‌های خدمات الکترونیک بود که شاهد بودید، در ابتدای امر چه سر و صدایی ایجاد شد، در حالی که سال‌ها بود این اتفاق نیافتاده بود و از الزامات انجام این کار محسوب می‌شد.

معمارنژاد در ادامه گفت: ما در وزارت اقتصاد به دنبال تدوین یک «استراتژی فراگیری مالی» هستیم که قرار است پس از نهایی شدن، در دولت و مراجع ذیصلاح، تصویب شود. این استراتژی می‌گوید تمام مردم در اقصی نقاط کشور، باید به خدمات مالی شامل خدمات بانکی، بیمه‌ای و بازار سرمایه، به راحتی دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول با طرح این سوال که آیا ما در همه نقاط کشور می‌توانیم شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ توضیح داد: ما در حال انجام پروژه‌ای بنام «ژئومارکتینگ» در مورد استقرار شعب هستیم. تعداد ۷۵۰ روستا از یک استان کشور، بیش از ۱۷۰ کیلومتر با اولین شعبه نظام بانکی ما فاصله جغرافیایی دارند، آیا منصفانه است آن‌ها هر بار این مسیر را برای دریافت خدمات بانکی بروند؟ و آیا صحیح است برای هر یک شعبه بانکی ایجاد کنیم؟ پاسخ صحیح آن است که باید خدمات بانکداری را روی موبایل و ابزار‌های هوشمند به آن‌ها ارائه کنیم تا بتوانند استفاده کنند.

وی در ادامه سه عنصر تحول دیجیتال، تولید محصول مطابق نیاز مشتری و سواد مالی را لازمه تحقق اقتصاد هوشمند و استراتژی فراگیری مالی عنوان کرد. در شرایط کرونا در دنیا تحولات عظیمی اتفاق افتاد و مدل کسب و کار نظام بانکی در پساکرونا تغییر کرده است.

معمارنژاد با بیان اینکه در اقتصاد کشور نیاز به این داریم که به سمت هوشمندی حرکت کنیم، گفت: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی می‌گوید، شیوع ویروس کووید ۱۹ پنج سال تجارت الکترونیک را در دنیا جلو انداخته و ارزش شرکت‌های برتر فناوری اطلاعات در دنیا و آمریکا، فقط ۳۴۰۰ میلیارد دلار، بعد از کرونا افزایش یافته است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد همچنین از افزایش ۲۵ درصدی تعداد کاربران فعال در بانکداری دیجیتال، افزایش ۲۰۰ درصدی ثبت نام در اپلیکیشن‌های موبایلی در سراسر دنیا خبر داد و ادامه داد: ۳۵ درصد از مشتریان نیز استفاده از بانکداری آنلاین را پس از کرونا گسترش دادند و حتی بخش‌هایی از جامعه مثل سالمندان که فکر نمی‌کردیم از ابزار‌های هوشمند استفاده کنند نیز به آن روی آوردند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۹ درصد تراکنش‌ها در بانک ملی غیر حضوری بوده که این رقم در خاتمه ماه گذشته به ۹۲ درصد افزایش پیدا کرده است. دقیقاً دو سال پیش، در چنین ایامی، سندی به نام تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال در راستای اقتصاد هوشمند را در وزارت اقتصاد تنظیم کردیم. در این نقشه راه، علاوه بر مدل کسب و کار، استفاده از فناوری‌های نوین و فرآیند‌ها هم مورد توجه قرار گرفته اند، بنابراین با این اقدامات، در این حوزه شاهد تحول عظیمی هستیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار