کد خبر: 1035027
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
در گفت‌و‌گوی «جوان» با تهیه‌کننده فیلم «تک‌تیرانداز» مطرح شد
سینمای دفاع مقدس با وجود مشکلات عدیده‌ای که در مسیر تولید فیلم با آن روبه‌رو است، امسال نیز در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» از تولیدات سینمایی انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت است. این فیلم نگاهی دارد به زندگی شهید عبدالرسول زرین، تک‌تیرانداز اسطوره‌ای دوران دفاع مقدس که عراقی‌ها به او لقب «گردان تک نفره» داده بودند. «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری در حال ساخت است و «جوان» در گفتگو با ابراهیم اصغری تهیه‌کننده این فیلم به سینمای دفاع مقدس و آخرین وضعیت «تک‌تیرانداز» پرداخته است.

سینمای دفاع مقدس امسال هم قرار است با آثاری مثل «تک‌تیرانداز» در جشنواره فجر حضورداشته باشد، چرا تولیدات سینمایی با موضوع دفاع مقدس این‌قدر کم‌تعداد شده که باید چشم‌انتظار حضور تک‌نمونه‌ها باشیم؟

این سؤال را باید از مسئولان محترم فرهنگی و سینمایی کشور و نهاد‌هایی که متولی سینمای دفاع مقدس هستند، پرسید، اما چیزی که مشهود است اینکه مهم‌ترین دلیل کمبود فیلم‌های دفاع مقدس عدم‌حمایت مناسب جهت ساخت این فیلم‌هاست و البته سختی تولید فیلم دفاع مقدس دلیل دیگر مشکلات از این دست می‌باشد.
«تک‌تیرانداز» برگرفته از داستان یکی از قهرمانان دوران جنگ تحمیلی است، اینکه می‌گویند نام شهید عبدالرسول زرین بعد از نمایش فیلم «تک‌تیرانداز امریکایی» بر سر زبان‌ها افتاد را قبول دارید؟

نه این‌طور نیست، اما چه خوب بود مدیریت فرهنگی کشور زودتر از این به فکر ساخت فیلم‌هایی با موضوع می‌افتاد چراکه این موضوعات استراتژیک باید در اولویت مسئولان سینمایی کشور قرار گیرد، البته خوشحالم که در این وانفسا فیلم‌های متفاوت مدیریت محترم بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به این مسئله اهمیت دادند و بانی تولید فیلم‌های ارزشی شدند.

چرا این‌قدر در معرفی قهرمانان دوران دفاع مقدس کم‌کار بودیم که بعد از ساخته‌شدن فیلمی در امریکا تازه ما هم به فکر این بیفتیم که درباره اعجوبه‌ای به نام عبدالرسول زرین فیلم بسازیم؟

متأسفانه مدیریت فرهنگی کشور بعضاً در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن فعال می‌شود که به نظر خیلی دیر است، فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس باید پیش‌تر و تهاجمی عمل کند تا تهاجم فرهنگی کشور را قبل از شروع خنثی کند.

چقدر تلاش کرده‌اید «تک‌تیرانداز» یک اثر دفاع مقدسی باشد و نه یک کاری هالیوودی شده؟!

از خاصیت‌ها و شاخصه‌های فیلم‌های دفاع مقدس و شخصیت‌های برتر دفاع مقدس ایدئولوژیک و معنویت است که اگر در آثار سینمایی به خوبی به آن پرداخته شود، خودبه‌خود آثار ما به نسبت آثار مشابه هالیوود تفاوت می‌کند و حتی فیلم حادثه‌ای و قهرمان‌محور باشد.

علی غفاری بعد از ساخت «استرداد» که درخشش خوبی داشت، دیگر نتوانست موفقیت آن فیلم را تکرار کند، به نظرتان «تک‌تیرانداز» پتانسیل تکرار موفقیت «استرداد» را خواهد داشت؟

هرچند شرایط ساخت این فیلم با فیلم استرداد متفاوت است، اما به نظرم این فیلم جزو شاخص‌ترین آثار آقای غفاری است و نقش بسزایی در رشد و بلوغ آثار دفاع مقدس به جا خواهد گذاشت، به ویژه برای جذب مخاطب و نسل جوانی که در این روز‌ها فیلم‌های متنوعی را شاهد هستند، این فیلم‌های قهرمان‌محور مؤثر خواهند بود.

انتخاب کامبیز دیرباز به خاطر چند حضور وی در چنین نقش‌هایی خیلی تیپیکال نشده است؟

خیر، اما کامبیز دیرباز به رغم اینکه برای این نقش بسیار مناسب بود علاقه، همراهی و همدلی او هر تهیه‌کننده و کارگردانی را تشویق می‌کند که در فیلم جنگی و فیلم‌های ارزشی از او استفاده کند.

شنیده‌ام که «تک‌تیرانداز» از نظر ویژوال افکت یکی از متفاوت‌ترین آثار سینمای دفاع مقدس است، در این باره توضیح می‌دهید.

تدوین فیلم به اتمام رسیده است و بخش‌های مربوط به ویژوال و صداگذار و ساخت موسیقی توسط همکارانم در جریان است که با توجه به اینکه فیلم دفاع مقدسی است و صحنه‌های عظیم جنگی دارد، بخش‌های ویژوال افکت آن بسیار زمانبر خواهد بود ولی امیدوارم به زودی آماده و نسخه نهایی تحویل دفتر جشنواره گردد، البته یکی از ویژه‌های فیلم، فیلمبرداری صحنه‌های عظیم جنگی است که آن هم توسط همکارانم مشغول اصلاح و تنظیم رنگ است. به هرحال این فیلم جنگی پلان‌های متعدد دارد که بسیار زمانبر است. از طرفی به دلیل اینکه فیلم نزدیک ۲ هزار پلان دارد و زمان آن بیش از ۱۰۰ دقیقه است، بچه‌ها در استودیو مشغول اصلاح رنگ این پلان‌ها می‌باشند، همچنین صداگذاری فیلم در حال انجام است که این بخش نیز از بخش‌های دشوار و زمانبر خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم بخش جلوه‌های ویژه این فیلم نیز مورد توجه هیئت داوران قرار بگیرد. به نظرم بخش ویژوال افکت و جلوه‌های ویژه فیلم جزو ویژه‌ترین‌ها در سینمای دفاع مقدس باشد و از این حیث منحصربه‌فرد خواهد بود و الگویی در سینمای دفاع مقدس گردد.

امسال جشنواره فجر لیست بلند‌بالایی از آثار سال‌های قبل را برای ورود به جشنواره آماده کرده است، این کار ظلم به فیلم‌های تازه‌ای مثل «تک‌تیرانداز» نیست که با مشقت در شرایط کرونا آماده جشنواره شده‌اند؟

هر فیلم ویژگی‌های خود را دارد، به نظرم نتیجه نهایی تلاش همکارانم و کارگردانی خوب آقای غفاری و موضوع ویژه فیلم هر مخاطب حرفه و منصفی را وادار به همراهی و احترام به این فیلم دفاع مقدس کند.

موفقیت آثاری مثل «تک‌تیرانداز» در جشنواره فجر چقدر می‌تواند بر رونق گرفتن دوباره سینمای دفاع مقدس تأثیرگذار باشد؟

قطعاً جشنواره فیلم فجر یکی از رویداد‌هایی است که به شدت در روند تولید در سینمای ایران مؤثر بوده و است و با توجه به اینکه این جشنواره منسوب به ایام مبارک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی است، باید تلاش کند فیلم‌های مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس را به گونه‌ای مورد توجه قرار دهد که بر میزان تولید کمی و کیفی این فیلم‌ها تأثیر مثبتی بگذارد و در ادامه مسیر بهتری برای اکران مناسب این فیلم‌ها فراهم کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار