کد خبر: 1029182
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
خون و فرآورده‌های خونی، از نیاز‌های حیاتی بیماران و البته مراکز درمانی است که با توجه به شرایطی که پیش می‌آید، با فراز و نشیب‌هایی مواجه می‌شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: خون و فرآورده‌های اهدایی قابلیت ذخیره سازی طولانی مدت را ندارد. عمر گلبول‌های قرمز در کیسه‌های خون ۳۵ روز است و این در حالی است که فرآورده حیات بخش دیگری مانند پلاکت تنها ۳ روز قابل نگهداری در مراکز انتقال خون است.

طبق استاندارد‌های بین المللی و دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون ایران، زمانی که خون مورد نیاز و ذخیره خون کشور یعنی میزان خونی که برای مصرف متعارف مراکز درمانی پیش بینی شده بین ۳ تا ۴ روز باشد وضعیت در محدوده خطر تلقی می‌شود. اما زمانی که سازمان انتقال خون قادر باشد ۴ تا ۵ روز به درخواست‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پاسخ دهد شرایط قابل قبول تلقی شده و برای حفظ و بهبود وضعیت مشارکت تدریجی و مستمر داوطلبان اهدای خون ضروری است.

قبل از آغاز دور جدیدی از اعمال محدودیت و قرنطینه تعدادی از استان‌های کشور چنین شرایطی را تجربه کردند. با توجه به همزمانی آغاز محدودیت‌ها با روز‌های پربارش و همچنین قرارگیری این روز‌ها در فصول سرد سال که طول روز‌ها نیز کوتاه است پیش بینی‌ها خبر از کاهش بیشتر مراجعه داوطلبین اهدای خون به مراکز می‌داد.

وقتی که میزان خون ذخیره شده در استان بیش از ۵ روز باشد خون مازاد بر نیاز بیمارستان‌های هر استان می‌تواند در شبکه ملی خونرسانی به نقاطی از کشور که مصرف یا تعداد بیماران بیشتری دارند ارسال شود.

سازمان انتقال خون ایران طی فراخوانی از مردم خواست که با حضور بیشتر و مستمر خود میزان ذخایر خون را افزایش دهند تا از قدرت پاسخگویی شبکه ملی خونرسانی کاسته نشود و این شبکه بتواند تمامی درخواست‌های بیمارستان‌های کشور که بیش از ۹۰۰ مرکز دارای مجوز تزریق خون و فراورده‌های اهدایی به بیماران است را پاسخگو باشد. این میزان ذخایر قریبه به ۷ روز همان زمانی است که سازمان انتقال خون اعلام می‌کند در حال حاضر میزان خون مورد نیاز تأمین است و اهدا کنندگان در هفته‌های آینده مراجعه کنند. مانند رخدادی است که پس از حرکت همدلانه مردم در روز‌های پیش از قرنطینه اتفاق افتاد.

اما اگر میزان ذخایر خون به اعداد بالاتر برسد برای مثال حجم زیادی از خون در تنها چند روز جمع آوری شود برای جلوگیری از منقضی شدن تاریخ مصرف خون و هدر رفت آن باید اقداماتی اصلاحی انجام گیرد تا هیچ واحد خونی تبدیل به ضایعه نشده و از کیفیت حیات بخشی آن‌ها کاسته نشود.

سازمان انتقال خون از کسانی که قصد اهدای خون دارند دعوت می‌کند به اطلاعیه‌های سازمان انتقال خون و فراخوان‌ها توجه کنند و در روز‌ها و هفته‌های آینده نیز به مراکز مراجعه کنند، زیرا شرایطی مانند شیوع کرونا و سردتر شدن هوا که سبب کاهش ذخایر شده بود همچنان پا برجا است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار