کد خبر: 1029082
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۸ آذر ماه، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید. در همین زمان ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید. همچنین ۵ هزار و ۸۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با سپری‌شدن یک هفته از آغاز محدودیت‌های گسترده کرونایی در کشور، ارزیابی ستاد ملی مقابله با کرونا از اثرگذاری این محدودیت‌ها در مهار کرونا مثبت است. آنطور که علیرضا رئیسی، سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا می‌گوید با افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۹۰ درصد، روند بیماری به کاهش تمایل پیدا کرده است و در حال حاضر از ۱۶۰ شهر و شهرستان قرمز، درحدود ۱۴۵ شهر رون کاهشی شروع شده‌است و در ۱۵ شهر باقیمانده نیز احتمالاً طی این هفته روند کاهش آغاز خواهد شد. آمار فوتی‌های ۲۴ ساعته کرونایی هم در یک هفتگی اجرای محدودیت‌های کرونایی برای دومین روز متوالی روند کاهشی داشت و بعد از ۲۰ روز به زیر ۴۰۰ مورد رسید. با تمام این‌ها بناست تا محدودیت‌های کرونایی در روز دوشنبه مورد بازبینی قرار بگیرد و به نسبت تغییر وضعیت شهر‌ها افزایش یا کاهش یابد.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۸ آذر ماه، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید. در همین زمان ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید. همچنین ۵ هزار و ۸۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تا‌کنون ۶۴۸ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

روند کاهشی در ۱۴۵ شهر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گزارشش درباره اثرگذاری محدودیت‌های کرونایی در طول هفته‌ای که گذشت گفت: «به طور کلی با توجه به رعایتی که مردم انجام دادند و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که به بالای ۹۰ درصد رسیده‌است، روند بیماری رو به کاهش گذاشته و در حال حاضر از ۱۶۰ شهر و شهرستان قرمز، درحدود ۱۴۵ شهر روند کاهشی شروع شده که بسیار جای خوشحالی است و در ۱۵ شهر باقیمانده نیز فکر می‌کنم طی این هفته روند کاهش آغاز خواهد شد.»

به گفته وی همچنین از ۸۹ شهر قرمزی که در آبان ماه با محدودیت‌های کرونایی مواجه شدند، به جز دو شهر همه این شهر‌ها از حالت قرمز خارج و به نارنجی و زرد بدل شده‌اند. رئیسی افزود: «برای کاهش روند فوتی‌ها هم باید منتظر باشیم. با توجه به اینکه در حال حاضر میزان ورودی به بیمارستان‌ها و بستری رو به کاهش گذاشته، حدود دو تا سه هفته دیگر آثار این موضوع را خواهیم دید. میزان فوتی‌ها نیز کاهش می‌یابد.»

ضرورت همراه داشتن کارت ملی برای دریافت خدمات

وی با تأکید بر اینکه نباید دوباره فریب این را بخوریم که، چون روند بیماری رو به کاهش گذاشته دیگر نیاز به اقدامات خاصی نیست، گفت: «همچنان باید بحث استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیریم. تردد‌های غیر‌ضروری را حذف و از حضور در جشن‌ها و مراسم‌های پرتجمع به ویژه در فضا‌های بسته باید پرهیز کرد. با توجه به سرد شدن هوا و بسته شدن در و پنجره و کاهش تهویه، این موضوع می‌تواند برای شیوع بیماری بسیار مؤثر باشد.» وی با بیان اینکه میزان تست‌های کرونا تا پایان این ماه به ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تست در روز خواهد رسید، افزود: «همچنین با توجه به سامانه یکپارچه رصد آزمایش‌هایی که ایجاد کردیم، تمام آزمایش‌های مثبت در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود و طی چهار روز گذشته از حضور و سفر هزارو ۷۴۸ نفر فردی که مثبت بودند و قصد خرید بلیت و مسافرت با اتوبوس، هواپیما و قطار داشتند جلوگیری کردیم، زیرا توانستیم از این سامانه استفاده کنیم.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «یکی از مصوبات امروز ستاد ملی کرونا برای اینکه بتوانیم از حضور افراد کرونا مثبت در حمل و نقل عمومی و ادارات جلوگیری کنیم، این است که همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت، الزامی است. بنابراین هموطنان اگر قرار است به اداره‌ای برای گرفتن خدمت مراجعه کنند، باید کارت ملی به همراه داشته‌باشند.»

به گفته وی این اقدام برای حفظ سلامت خودشان و دیگران است. در این صورت اگر آزمایش مثبت داشته‌باشند، با کارت ملی قابل چک کردن است و می‌توانند از افراد در معرض خطر محافظت کنند.

رئیسی اظهار کرد: «ادارات دولتی همه تعطیل هستند، مگر اینکه بالاترین مقام مسئول یک دستگاه یا اداره الزامی برای حضور حداقلی کارکنان داشته باشد. بنابراین یک حضور حداقلی برای کارکنان دولت در این هفته مد‌نظر است.» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: «برنامه ما یک محدودیت هوشمند است. به طوری که دوشنبه هفته جاری مجدداً وضعیت شیوع و بروز بیماری را رصد می‌کنیم و اگر شهر‌هایی در وضعیت قرمز یا نارنجی باشند، اعمال محدودیت می‌کنیم و اگر شهر یا شهرستانی از قرمز به نارنجی یا زرد بدل شده‌باشد، محدودیت‌ها به همان نسبت کاهش می‌یابد.»

کاهش درون‌داد‌های سیستم مقابله با کرونا

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور گفت: «در یک هفته اخیر که پروتکل‌ها و محدودیت‌ها از سوی مردم رعایت شده‌است، شاهد هستیم که درون‌داد‌های سیستم مقابله با کرونا کاهش خوبی داشته‌اند. به عنوان مثال کاهش قابل توجه رفت و آمد‌ها چه در سطح درون‌شهری، چه در سطح برون‌شهری و چه در ساعات مختلف شبانه‌روز را شاهد هستیم. همچنین حضور و تماس اجتماعی مردم که منجر به نقض فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود نیز به میزان قابل‌توجه و چشمگیری کاهش و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته‌است.»

حریرچی ادامه داد: «با توجه به تجربه‌ای که در ۸۹ شهرستان در زمینه اعمال محدودیت‌ها داشتیم و به ترتیب با تصویب ستاد ملی کرونا، در ۴۳ و ۴۶ شهرستان، تعطیلی‌های مشابهی با شدت کمتر را در اوایل و اواسط آبان ماه تجربه کردیم، خوشبختانه اکثر این شهر‌ها از وضعیت قرمز بیرون رفته و به وضعیت نارنجی و زرد بدل شدند.»

ضرورت برخورد قاطع با متخلفین کرونایی

رئیس‌جمهور هم در سخنان خود در جلسه ستاد ملی مقابله باکرونا با قدردانی از مردم فهیم ایران برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک هفته اخیر تأکید کرد: «ناچار به افزایش محدودیت‌ها بودیم، اما باید در نظر داشته باشیم که ایجاد محدودیت راهکار اصلی نیست، بلکه یک علامت و هشدار بزرگ است و باید اقدامات بیشتری انجام پذیرد تا به اهداف خود برسیم. با همکاری مردم کاری می‌کنیم تا شهر‌های قرمز به نارنجی و زرد برگردند تا روند کنترل بیماری و همچنین فعالیت‌های اقتصادی مردم ادامه یابد.»

روحانی تغییر رفتار اجتماعی مردم را راه‌حل اصلی برای مبارزه با بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: «هیچ راه دومی نداریم و مردم باید سبک زندگی خود را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند در تجمعات شرکت نکنند و تردد‌ها به حداقل ضرورت برسد تا به نقطه مطلوب دست یابیم.»

رئیس‌جمهور همچنین به تلاش‌های وزارت بهداشت برای ساخت واکسن کرونا در داخل و خرید واکسن خارجی اشاره کرد و گفت: «بانک مرکزی موظف شده‌است، براساس درخواست وزارت بهداشت پول تأمین واکسن در داخل و خرید از خارج کشور را فراهم کند تا در زمان مناسب به واکسن مورد تأیید و دوز مورد نیاز برسیم.»

رئیس‌جمهور در ادامه بر ضرورت برخورد قاطع با متخلفین کرونایی تأکید کرد. به گفته وی باید این برخورد قاطع تا پایان بیماری ادامه یابد و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای افراد فاقد کارت و شناسه ملی مصوبه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار