کد خبر: 1029027
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
ریزش قیمت‌ها ادامه دارد
از ابتدای هفته جاری تاکنون ، بازار خودرو با پدیده پیشی گرفتن فروشندگان از خریداران مواجه بوده است.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: در ماه های گذشته، همواره در بازار تعداد خریداران بسیار فراوان بود به طوری که فروشندگان و دلالان به امید افزایش قیمت‌ها معمولا خودروها را به صورت قطره چکانی عرضه می کردند.

چند هفته ای است که تحت تاثیر کاهش نرخ ارز، بازار خودرو با رکود عمیقی فرو رفته و روزهای خود دلالان برای سودهای بادآورده به پایان رسیده به طوری که هر روز شاهدند که فاصله قیمتی محصولات در بازار آزاد با کارخانه کمتر و کمتر می شود.

نوسانات نرخ ارز سبب شده تا فاصله قیمتی برخی خودروهای داخلی پرمصرف با قیمت کارخانه ای به 5 تا 15 میلیون تومان برسد که نشان دهنده پایان دوران سودهای بادآورده برای عده ای سودجو در بازار است که ماه های متمادی حاکمیت بازار را در دست داشتند. در واقع پایان امپراتوری دلالان در بازار خودرو آغاز شده است و چاره ای جز قبول این شرایط ندارند.

با توجه تعطیلی رسمی اصناف، آگهی فروش خودرو در دنیای مجازی بسیار بیشتر از هفته های قبل شده و تقریبا کمتر معامله ای انجام می شود زیرا خریداران واقعی انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و بازگشت به نرخ های واقعی را دارند.اکنون شرایط به گونه ای پیش رفته که به اصطلاح «ماشین هست اما مشتری نیست».

رکود عمیق در بازار خودرو

یک کارشناس بازار خودرو به خبرآنلاین گفت: در 2 هفته گذشته سکوت خاصی بر بازار خودرو حاکم بود و بازار خودرو به اصطلاح به خواب خرگوشی فرورفته است.

کاظم محمدی نیکخواه تاکید کرد: اکنون هیچ معامله ای انجام نمی شود.

وی درباره ادامه‌دار بودن رکود عمیق بازار خودرو گفت: بله این شرایط ادامه‌دار خواهد بود.

محمدی نیکخواه درباره برخی اظهارات در مورد آزادسازی واردات خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار توضیح داد: هر از چندی چنین سخنانی بیان می شود و بد هم نیست اما باید گفت؛ وقتی در این شرایط پول برای واردات دارو نداریم چگونه می توان خودرو وارد کرد. البته عده‌ای بیان می کنند که واردات خودرو بدون انتقال ارز امکان پذیر شود، اگر این امکان فراهم باشد به تامین مایحتاج عمومی اختصاص می یابد و خودروی خارجی در اولویت نخواهد بود. وی تاکید کرد: خودرو در کشور ما تبدیل به کالایی سرمایه ای شده در حالی که خودرو در اصل کالایی مصرفی است.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: نه دولت در این مورد لایحه و دستوری صادر کرده و نه درمجلس به این موضوع پرداخته شده و هر از چندی این مساله بیان می شود و نظرات خود را بیان می کنند. هرچند اگر واردات اتفاق بیافتد می تواند سبب تاثیرات مثبتی نظیر ایجاد رقابت شود.

خودروی خارجی

وی درباره حباب قیمتی خودروهای خارجی اظهار کرد: اگر مبنای قیمت ها را بر اساس ارز در نظر بگیرید و نرخ واقعی دلار را احتساب کنید، می توان قیمت بسیاری از محصولات و کالاهای خارجی و حباب آنها را حساب کرد. قیمت واقعی ارز مشخص نیست و با نرخ‌های کاذب و با حباب عرضه می شود بنابراین وقتی به نرخ 31 هزار تومان می رسد، حباب دارد و اکنون به 24 هزار تومان کاهش می یابد، نشان می دهد حدود 20 تا 25 درصد حباب قیمت وجود دارد بنابراین قیمت خودرو هم به دلیل وابستگی به نرخ ارز به همان نسبت کاهش می یابد.

عرضه فراوان در کف بازار خودرو

وی درباره میزان حباب قیمتی خودروهای داخلی توضیح داد: با وجود اینکه در بازار معامله ای انجام نمی شود، عرضه خودرو در کف بازار بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت به اندازه مصرف یک سال کشور( در صورت تولید نشدن در خودروسازی)، در خانه ها و پارکینگ ها، خودرو وجود دارد.

به خریداران واقعی توصیه می کنم گران نخرند و فعلا هم خودرو خریداری نکنند

وی افزود: این شرایط سبب شده تا عرضه باشد و در مقابل تقاضایی وجود نداشته باشد. در بازار آزاد هنوز شاهد 60 تا 70 درصد حباب قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد هستیم.

البته حباب قیمتی بعضی از خودروها در بازار آزاد نسبت به کارخانه حدود 100 درصد هم می شود.

خودرو بخریم یا خیر؟

وی به کسانی که قصد خرید خودرو دارند، توصیه کرد: این اتفاق قبلا هم افتاده؛ اکنون خریدار واقعی در بازار وجود ندارد که با شرایط پایین آمدن روزانه قیمت ها به دنبال خرید باشد ، بنده به خریداران واقعی توصیه می کنم گران نخرند و فعلا هم خودرو خریداری نکنند.

با توجه به سیر نزولی قیمت ها به نظر می رسد با کاهش بیشتر تقاضا در این بازار، شاهد سرعت گرفتن ریزش نرخ ها و از بین رفتن حباب قیمت ها در هفته های آتی باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار