کد خبر: 1028310
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
مذاکرات نجات توافق به نتیجه نرسید
ملاقات مایک پمپئو با نمایندگان طالبان و دولت افغانستان بدون پیشرفت تمام شد تا وزیر خارجه امریکا دست‌کم فعلاً پرونده مذاکرات دولت مستقر کاخ سفید با طالبان را تنها با یک عکس یادگاری ببندد. این ملاقات در همان روزی انجام شد که کابل با دست‌کم ۲۳ راکت هدف حمله قرار گرفت؛ حمله‌ای که هرچند داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته، ولی دولت افغانستان، طالبان را پشت آن می‌داند.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و تیم همراه او شنبه شب در دوحه، پایتخت قطر با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه و شیخ مولوی عبدالکریم، رئیس هیئت مذاکره‌کننده با دولت افغانستان دیدار کرد. این مرتبه، برخلاف دفعات قبل، عبدالله عبدالله، نماینده دولت افغانستان هم در دوحه حاضر بود که البته جداگانه با پمپئو دیدار کرد. امریکایی‌ها در جریان مذاکرات با طالبان در دوحه که اسفند ۹۸ به یک توافق ختم شد، دولت افغانستان را مشارکت نداد، موضوعی که بار‌ها با اعتراض دولت افغانستان روبه‌رو شد. حالا در حالی که فقط حدود هشت هفته تا پایان دولت ترامپ در کاخ سفید باقی مانده، پمپئو روز شنبه برای نجات این توافق مجدداً به دوحه رفت، توافقی که حملات اخیر افغانستان و به‌خصوص راکت باران روز شنبه کابل، سایه سنگینی روی آن انداخته است. در جریان حمله راکتی روز شنبه به کابل دست‌کم ۱۱ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، ولی دولت افغانستان طالبان را مسئول می‌داند. این در حالی است که «محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر طی توئیتی دست داشتن افراد این گروه را در حملات راکتی به شهر کابل رد کرده است. این حملات صلح امریکا با طالبان را در حالی که فقط هشت هفته تا پایان دولت ترامپ مانده با پرسش روبه‌رو کرده، به خصوص که دولت افغانستان هم منتقد نحوه گفتگو‌ها بوده و حالا هم با پیروزی بایدن، احساس بهتری دارد. در کابل بحث‌هایی در این باره مطرح است که دولت ترامپ دنبال این است تا ماه ژانویه، قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید، نتیجه بخش بودن مذاکرات با طالبان را اعلام کند. با این حال، شاید دولت افغانستان دنبال این باشد، مذاکرات را تا ورود بایدن به کاخ سفید طولانی کند تا در موضع بهتری قرار بگیرد. «طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان دیروز با بازنشر تصویر ملاقات پمپئو با ملابرادر که مانند دو همتا با هم دیدار کرده‌اند، در صفحه اجتماعی خود نوشت که این رفتار با یک گروه تروریستی موجب تقویت اعتماد کاذب در این گروه می‌شود. شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور افغانستان هم گفته که طالبان انتظار دارند با تداوم خشونت از بدخشان تا غزنی، فاریاب، هلمند، قندهار، ننگرهار و کابل مردم را وادار به تسلیم کنند. اما این آرزوی طالبان هرگز برآورده نخواهد شد.

عبدالله‌: نزدیک شده بود

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در توئیتر نوشته که دو طرف درباره معاهده صلح میان امریکا و طالبان و مذاکرات درون افغانی تبادل نظر کردند. پمپئو هم در توئیتی درباره مذاکرات دوحه نوشت: «با هر دو تیم مذاکره‌کننده طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه دیدار کردم. من هر دو طرف را به خاطر ادامه مذاکره و به دلیل پیشرفتی که حاصل کردند، مورد تحسین قرار دادم. من آن‌ها را به افزایش رایزنی‌ها برای حصول به یک نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دائمی و جامع تشویق کردم.» با این حال، مذاکرات پمپئو با نمایندگان طالبان و دولت افغانستان بدون انتشار گزارشی درباره پیشرفت تمام شد، هرچند که عبدالله عبدالله، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفت که دو طرف به خروج از بن‌بست کنونی در روند گفتگو‌ها بسیار نزدیک بودند. فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان شنبه، یکم در توئیتر نوشته که در این دیدار بر لزوم برقراری آتش‌بس در حالی که گفتگو‌ها جریان دارد، تأکید شده است. بر اساس توافق امریکا و طالبان، قرار است ایالات متحده تا نیمه سال ۲۰۲۱ میلادی نیرو‌های خود را به صورت کامل از افغانستان خارج کند و به تازگی هم دولت امریکا اعلام کرده تا نیمه ژانویه سال آینده میلادی (کمی قبل از انتقال قدرت در کاخ سفید) تعداد نیرو‌های خود در افغانستان را به ۲هزار و ۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد، ولی همچنان همه چیز در ابهام است. «عبدالعلی محمدی» مشاور سابق حقوقی اشرف غنی و استاد دانشگاه درباره سرنوشت مذاکرات نوشته است: «اینکه نتیجه مذاکرات چه خواهد بود؟ ترتیبات گذار با تقسیم قدرت بین دو جانب، نوبتی کردن قدرت تا رسیدن به توافق در مورد ساختار پساصلح یا واگذاری قدرت به شخص ثالث؟ کدام‌یک؟ قطع نظر از ارزیابی هرکدام، منتظر بمانیم تا گذشت زمان پاسخ دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار