کد خبر: 1028166
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
رحیم مخدومی ضمن گلایه از کم‌کاری متولیان ادبیات انقلابی:
نویسنده حوزه ادبیات مقاومت از بسیج به عنوان خاستگاه ادبیات انقلابی و مردمی یاد کرد که کم‌کم متولد شد و کتابی که تا پیش از آن بین مردم جایگاهی نداشت، به مرور وارد مسیری شد که مردم به آن اقبال نشان دادند و به تیراژ بالا رسید، اگرچه متولیان در این حوزه کم‌کاری کردند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رحیم مخدومی از نویسندگان کشورمان درباره «بسیج و بالندگی‌هایش در عرصه داستان» در گفتگو با فارس گفت: در عرصه ادبیات داستانی، قبل از انقلاب حرفی برای گفتن نداشتیم. این مسئله هم جوانبی داشت؛ محتوای آنچه داستان‌نویس‌ها به آن می‌پرداختند، بی‌ارزش و پوچ بود و سخیف شمرده می‌شد، چراکه با تقلید از غرب نوشته شده بود.

این نویسنده با بیان اینکه یکی از انقلاب‌هایی که در عرصه ادبیات شکل گرفت «مردمی شدن ادبیات» بود، توضیح داد: پس از این انقلاب، نویسنده‌ها از دل مردم و از کوچه‌پس‌کوچه‌ها برخاستند. راوی آن‌ها مردم بودند. اگر به نویسنده‌ها نگاه کنید می‌بینید که بخش عمده نویسنده‌ها این گونه بودند، حرفه‌ای نبودند و بنا نداشتند نویسنده شوند، اما وقایع زمانه و جریان‌ها آن‌ها را به این سمت سوق داد. زمانی قلم به دست گرفتند و زمانی به سمت رزمنده شدن سوق یافتند، هر چند قرار نبود اسلحه به دست بگیرند، ولی، چون زنده بودند و با زمانه پیش می‌رفتند و حقایق را می‌دیدند، طبیعی بود که انسان حی و حاضر و به‌روز متأثر از زمانه و مردم خود باشد.
نویسنده کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» تصریح کرد: ادبیات انقلابی و مردمی که خاستگاه آن بسیج است، کم‌کم متولد و نتیجه آن این شد که کتابی که با آن محتوا بین مردم جایگاهی نداشت به مرور وارد مسیری شد که با ادبیات جدید مردمی شد. خانواده‌ها به کتاب روی آوردند و بسیاری از کسانی که با کتاب قهر بودند با آن آشتی کردند، چون خودشان در پیدایش کتاب دخیل بودند.

به گفته این مؤلف، اگرچه متولیان باید کار می‌کردند، اما در چند حوزه کم گذاشتند، ولی باز هم این آثار مرز‌ها را درنوردید و در کشور‌های مختلف ترجمه شد و تأثیرگذار بود، اما اگر متولیان کم نمی‌گذاشتند و در چند حوزه نقش ایفا می‌کردند، برای آموزش نیرو وقت و بودجه صرف می‌کردند، زمان رشد در این عرصه کوتاه‌تر می‌شد، اما این کار را نکردند و زمان زیادی طی شد تا ادبیات انقلاب و دفاع مقدس حرکت کند و در دهه۹۰ به بلوغ برسد، در حالی که این زمان می‌توانست کوتاه‌تر باشد یا در زمینه ترویج می‌توانستیم بهتر عمل کنیم تا امروز با افتخار از سرانه مطالعه یاد کنیم و با آمار‌های درخشان مواجه باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار