کد خبر: 1022196
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
امام جمعه تبریز:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به اجرای ۲۱ ساله برنامه‌های تنظیم خانواده در کشور گفت: شاهد این هستیم که نرخ باروری بسیار پایین‌تر از حد جانشینی شده که معنای آن افزایش خانواده‌های تک فرزند یا بی‌فرزند بوده و ادامه این روند نگران‌کننده است.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم   در ادامه سلسه مباحث «جنگ جمعیتی استکبار علیه ایران اسلامی»، این جنگ را خطرناک تر دانست و  اظهار کرد: کشور به سرعت به سمت پیری حرکت می  کند و سال  های آینده جزو پیرترین کشورها خواهیم بود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه مسائل خانواده و ضرورت ایجاد تحول در آن تاکیدکرد: بدون تردید کاهش جمعیت در سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت آسیب هایی را در بر خواهد داشت و این آسیب ها در سه سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی و در عرصه های سبک زندگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی خودش را نشان خواهد داد.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه آثار این آسیب ها زمانی ظاهر خواهد شد که هیچ گونه علاجی برای آن متصور نخواهد بود، افزود: محروم بودن از مشورت، محروم بودن از دوست و رفیقی که جزئی از خانواده است، ضعف در انجام کار گروهی، ضعف در برقراری ارتباط با جامعه و در نتیجه ضعف در مدیریت زندگی، ضعف در مهار اختلاف نظرها، اختلاف سلیقه ها، ضعف در یادگیری و مواردی از این قبیل تنها بخشی از آسیب هایی است که گربیان کودکان خانواده های تک فرزند را در حال حاضر و آینده خواهد گرفت.

وی گفت: می توانیم ادعا کنیم جامعه رفته رفته با نیروهای جوانی روبه رو می شود که دوران کودکی و نوجوانی خود را به خوبی نگذرانده و از مهارت های فردی و اجتماعی کمتری برخوردارند و بیشتر اوقات کودکی و بلوغ خود را در تنهایی و در فضاهایی مانند فضای مجازی گذرانده اند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه آمار طلاق در خانواده های تک فرزند بیشتر از خانواده های چند فرزند است، اظهار کرد: رغبت مادر به گرفتن طلاق در خانواده های پرجمعیت، در صورتی که به هر دلیل به دنبال طلاق باشد، کمتر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خانواده های تک فرزند با انسجام عاطفی کم، سست و با افراط و تفریط همراهند و این باعث می شود در جامعه با آسیب هایی مواجه شویم که جامعه را رفته رفته آماده پذیرش تمام تهدیدهای فرهنگی و سپس تهدیدهای امنیتی می کند.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: تمام آسیب هایی که در سطح فرد و خانواده مطرح می شود، در این مرحله موجب چالش های عظیم تری می شود.

وی اضافه کرد: به ادعای مسئولان وزارت بهداشت و درمان برنامه های تنظیم خانواده اگر به مدت ربع قرن در کشوری مستمر اجرا شود، آن کشور در بلند مدت دچار تغییرات اساسی در فرهنگ و شیوه زندگی مردم می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: جامعه ما خصوصاً جوانان ما باید به فرزند آوری روی بیاورند تا ما در آینده دچار پیری جمعیت در کشور نشویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر