کد خبر: 1020502
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
دو شیر ایرانی پس از سال‌ها به ایران بازگشتند، اما مسئولان مرکز نگهداری این شیر‌ها می‌گویند که به دلیل مشکلات ژنتیکی قادر به تکثیر این گونه منقرض شده نیستند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: شیر ایرانی با نام علمی Panthera leo persica, زیرگونه‌ای از شیر‌هایی است که در گذشته به دلیل فراوانی زیاد، در دشت‌های کشور زندگی می‌کرد و در حقیقت، نماد ملی ایرانیان بوده است که پس از نگرانی‌های چند ساله مبنی بر انقراض شیر ایرانی در کشور، بازگشت دو قلاده نر و ماده آن، تحت عنوان هیرمان و ایلدا، در سال گذشته، امید به دیدن این گونه جانوری در کشور، دوباره زنده شد.

در هشت دهه گذشته بود که شیر ایرانی منقرض شد و از آن زمان تاکنون، این موضوع با حاشیه‌های زیادی روبرو بوده است؛ به طوری که اگرچه برخی از افراد، علت عمده این انقراض را شکار‌های تفریحی شاهزادگان قاجار می‌دانند، امّا کارشناسان حوزه محیط زیست، به جز این دلیل، آلودگی آب، نبود طعمه جانوری مناسب و نابودی زیستگاه را برای این مهم عنوان کرده اند.

امیر الهامی، مدیر باغ وحش ارم، در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وجود دو قلاده شیر نر و ماده در باغ وحش ارم اظهار کرد: در حال حاضر، دو قلاده شیر نر و ماده ایرانی در باغ وحش ارم نگهداری می‌شوند که به دنبال پیگیری‌های باغ وحش ارم و مدیریت شرکت ارم سبز، انتقال این شیر‌ها در سال ۹۸ انجام شد؛ به طوری که در اردیبهشت ماه سال گذشته، شیر نر (هیرمان) , از بریستول انگلستان و شیر ماده (ایلدا) در خردادماه، از دوبلین ایرلند به باغ وحش ارم تهران منتقل شدند.

وی بیان کرد: با توجّه به این که باغ وحش ارم، عضو اتحادیه باغ وحش‌های اروپایی یا EAZA است، مطابق با توصیه‌های EEP برای نگهداری شیر ایرانی، توافق‌هایی صورت گرفت و طی یک بازدید از باغ وحش ارم در چند سال گذشته، استاندارد‌هایی مبنی بر این که جایگاه نگهداری این شیر‌ها باید دارای مشخصات خاص و زیرساخت‌هایی باشد، استاندارد‌هایی برای این منظور به ما ارائه شد.

مدیر باغ وحش ارم تصریح کرد: پس از ساخته شدن جایگاه، بازرسان اتحادیه باغ وحش‌های اروپا به ایران آمدند و از این جایگاه بازدید و آن را تایید کردند که خوشبختانه، این موضوع منجر به انتقال هر دو قلاده شیر ایرانی در بهار سال گذشته به کشور شد که در حال حاضر نیز در باغ وحش ارم نگهداری می‌شوند.

الهامی با اشاره به تاریخچه شیر ایرانی گفت: ۱۱۰ سال پیش بود که دولت ایران حدود ۱۰ قلاده از شیر‌های ایرانی را به انگلستان هدیه داد که بدنبال آن، این شیر‌ها در آن کشور تکثیر شدند و در حال حاضر نیز، در باغ وحش‌های اتحادیه اروپا به صورت پراکنده زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: ۸۰ سال قبل، شیر به طور کامل در کشور منقرض شد و از آن زمان به بعد هیچ گونه شیری در کشور زندگی نکرده است تا این که موفق شدیم دو قلاده از این گونه جانوری را به کشور منتقل کنیم و در حال حاضر نیز، تعدادی از این شیر‌های آسیایی در ایالت گجرات هند زندگی می‌کنند.

مدیر باغ وحش ارم تصریح کرد: شیر ماده (ایلدا) حدود ۴ سال سن و شیر نر (هیرمان) حدود ۹ سال سن دارد که در حال حاضر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این شیر‌ها بر اساس قوانین و مقررات اتحادیه باغ وحش‌های اروپایی برای گونه‌های انتقال یافته به کشور‌های دیگر، تحت نظر هستند؛ به طوری که سلامتی آن‌ها به طور مرتب پایش و هرچند وقت یک بار، وضعیت سلامتی آن‌ها بررسی و مورد پرسش قرار می‌گیرد که ما این کار را از طریق فرم‌های ارسالی از سوی اتحادیه انجام می‌دهیم.

الهامی در پایان با اشاره به وضعیت سلامت دو شیر انتقال یافته به باغ وحش ارم تاکید کرد: در حال حاضر، هر دو شیر نر و ماده در سلامت کامل به سر می‌برند و خوشبختانه هیچ گونه مشکلی ندارند؛ به طوری که هر یک از آن‌ها به صورت روزانه، ۱۰ کیلو غذا می‌خورند و در هفته، پنج روز تغذیه می‌شوند که این روند در تمامی باغ وحش‌های جهان عادی است.

وی در پایان، با اشاره به تکثیر این گونه جانوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، دو قلاده شیر نر و ماده بنا به دلایل ژنتیکی اجازه تکثیر ندارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
1
اگه قرار باشه که اینها اجازه تکثیر نداشته باشند که تا چندسال دیگه بعد از مرگشون دوباره هیچ به هیچ میشه

خردمندانه این بود که این شیرها بعنوان نماد ایرانیت بیش از یک جفت به ایران آورده می‌شدند و در همان ارژن شیراز تحت نظارت قرار می‌گرفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار