کد خبر: 1016089
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
خانواده‌ها از هزینه‌های بالای مدارس غیر دولتی و پیش دبستانی‌ها برای سال تحصیلی کرونایی دانش‌آموزان می‌گویند و شهریه پیش‌دبستانی ۴ تا ۸ میلیون تومان است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: تقاضای شهریه‌های میلیونی و بالای مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی کرونایی دانش‌آموزان که هنوز وضعیت حضور فیزیکی آن‌ها در کلاس‌های درس مشخص نیست و اگر وضعیت استانی قرمز باشد، آموزش‌ها کاملاً مجازی خواهد بود، به یکی از چالش‌های خانواده‌ها در سال تحصیلی جدید تبدیل شده است.

با اینکه وضعیت فعلی نشان می‌دهد در شهر‌های بزرگی همچون تهران بخشی از زمان آموزش مجازی خواهد بود، اما خانواده‌ها می‌گویند مدارس غیردولتی، شهریه کامل خود را مطالبه می‌کنند.

شهریه ۱۲.۸۰۰ میلیونی برای پایه سوم دبستان

در همین باره خانواده‌ای از تقاضای مدرسه فرزندش برای پرداخت شهریه ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای پایه سوم دبستان خبر می‌دهد و این پرسش را پیش می‌کشد، مگر آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید به شیوه مجازی نیست پس چرا باید شهریه بالا بپردازیم؟

این مدرسه در حالی شهریه بالاتر از نرخ مصوب را دریافت می‌کند که مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیر دولتی درباره نرخ شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی جدید می‌گوید: بالاترین میزان شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی برای دوره ابتدایی ۱۲، متوسطه اول ۱۴ و متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است و بالاتر از آن دیگر نداریم که این رقم با احتساب شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی است. بر این اساس میانگین افزایش شهریه ۲۳ درصد خواهد بود همچنین فعالیت‌های غیرآموزشی و هزینه‌های در نظر گرفته برای آن، بعد از شروع سال تحصیلی خواهد بود و اولیا پیش از آن مبلغی پرداخت نخواهند کرد.

شهریه ۱۳.۸ و ۱۴.۸ میلیونی برای پایه هفتم و نهم

خانواده دیگری که دو فرزندش را در پایه هفتم و نهم مدارس غیر دولتی برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کرده است از پرداخت شهریه ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای پایه هفتم و ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای پایه نهم می‌گوید که به صورت کامل از آن‌ها دریافت شده است.

وقتی شهریه خدمات ارائه نشده و سرویس مدرسه برنگشت

خانواده‌ای دیگر نیز از سرباز زدن مدرسه غیردولتی فرزندشان برای بازگرداندن شهریه خدمات ارائه نشده و سرویس سال تحصیلی گذشته گلایه دارند؛ طبق گفته آنها، فرزندشان در پایه ششم مدرسه‌ای غیردولتی تحصیل می‌کرد و امسال برای پایه هفتم در مدرسه‌ای دیگر ثبت‌نام کرده‌اند، اما مدرسه قبلی، هزینه سرویس و خدمات فوق برنامه ارائه نشده سال تحصیلی گذشته را برنمی‌گرداند، چون فرزندشان دیگر در آنجا تحصیل نمی‌کند، با وجود بار‌ها مراجعه به مدرسه هنوز نتوانسته‌اند طلب خود را دریافت کنند.

کلاس‌های درس حضوری در شرایط قرمز

موضوع دیگری که از سوی خانواده‌ها درباره تخلفات برخی مدارس غیردولتی مطرح می‌شود، تشکیل کلاس‌های درس حضوری به ویژه در پایه دوازدهم است آن هم در شرایطی که آموزش و پرورش بار‌ها تأکید کرده است که برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری در فصل تابستان به دلیل شرایط قرمز کرونایی ممنوع است.

این موارد تنها بخشی از مشکلاتی است که این روز‌ها از سوی خانواده‌ها شنیده می‌شود و مشخص نیست با وجود تأکیدات چندین باره وزارت آموزش و پرورش و آموزش و پرورش شهر تهران، چگونه برخی مدارس غیر دولتی بی توجه به این موارد، کار خود را پیش می‌برند.

جای خالی نظارت بازرسی آموزش و پرورش بر مدارس غیردولتی

آیا حضور نداشتن واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پروسه نظارت بر مدارس غیردولتی و عدم عضویت آن‌ها در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی در شکل‌گیری چنین مشکلاتی تأثیر ندارد؟ هم‌اکنون وظیفه نظارت بر این مدارس بر عهده شورای نظارت بر مدارس غیردولتی است.

این مشکل را یدااله شهبازبیگی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اینگونه توضیح می‌دهد: یکی از درخواست‌های ما این است که بازرسی آموزش و پرورش عضو ثابت در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی باشد هم‌اکنون ما در این بخش حضور نداریم و هر زمانی که شورای نظارت تشخیص دهد، بازرسی آموزش و پرورش می‌تواند بر مدارس غیر دولتی نظارت و بازدید کند.

شهریه ۸ و ۴ میلیونی دوره پیش دبستانی

مشکل دیگری که خانواده‌ها با آن مواجه هستند شهریه بالای دوره پیش دبستانی است که با احتساب امکان مجازی بودن آموزش‌ها، شهریه‌های میلیونی پیش دبستانی‌ها برخی خانواده‌ها را از ثبت‌نام در این دوره منصرف کرده است.

پدری که برای ثبت‌نام فرزندش در دوره پیش دبستانی به دو مدرسه مراجعه کرده است از شهریه بالایی می‌گوید که حتی برای آموزش حضوری نیز گران است حال چه برسد آموزش‌ها به شیوه مجازی ارائه شود.

او می‌گوید: برای ثبت‌نام پسرم به دو پیش‌دبستانی رفتم که یکی ۸ میلیون تومان و دیگری ۴.۵ میلیون تومان هزینه دریافت می‌کرد حال اگر قرار باشد کلاس درسی هم تشکیل نشود، چرا باید این هزینه سنگین را آن هم در شرایط اقتصادی فعلی جامعه متحمل شویم.

کوچ از غیردولتی به دولتی

وضعیت فعلی شرایطی را رقم زده است تا برخی خانواده‌ها تصمیم بگیرند فرزند خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و همین موضوع باعث شده برخی مدارس دولتی در برخی مناطق از تکمیل ظرفیت سخن بگویند هر چند که پروسه "جا نداریم" فقط مربوط به فصل ثبت نام امسال نیست و هر سال در فصل ثبت نام این مشکل از طریق خانواده‌ها به رسانه‌ها منعکس می‌شود.

چرایی شهریه بالا در سال تحصیلی کرونایی

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی شهریه بالای مدارس غیر دولتی برای سال تحصیلی کرونایی می‌گوید: بنده گفتگویی را با مؤسسان مدارس غیردولتی داشتم و عنوان کردم با یک شرایط متفاوت مواجه هستیم این شرایط متفاوت عملکرد همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد از جمله عملکرد مدارس غیردولتی. هزینه‌های مدارس غیردولتی در شرایط کرونا کاهش نداشته است یعنی بخشی از شهریه مربوط به اجاره فضای آموزشی است و بخش مهمی از آن بابت حقوقی که به معلم می‌دهند، اما در این شرایط اگر بناست آموزش مجازی ارائه شود، به مؤسسان مدارس غیردولتی توصیه کردم برای کاستن از هزینه‌ها تعداد کسانی که می‌توانند به این مدارس بیایند را افزایش دهند، یعنی یک مدرسه مجازی درست کنند و افراد بیشتری را با هزینه کمتر پوشش دهند تا بتوانند شرایط خود را در این وضعیت حفظ کنند.

بخشی از افزایش شهریه طبیعی است

همچنین مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره تعیین شهریه مدارس غیردولتی در وضعیت سال تحصیلی کرونایی که در شرایط قرمز و زرد دانش آموزان حضور کمتری در مدارس دارند، اظهار کرد: به هر حال مقداری افزایش شهریه طبیعی است، اما باید تحت لوای قانون باشد همچنین شهریه تمام مدارس غیردولتی در سایت آموزش و پرورش شهر تهران قابل مشاهده است؛ در مدارس غیردولتی شهریه ثابت و فوق برنامه داریم، شهریه ثابت مبلغی است که مصوب شده و بابت هر نوع خدماتی که مدرسه ارائه می‌دهد اعم از حضوری و غیرحضوری قابل دریافت است، درباره فوق برنامه‌ها در صورت ارائه خدمات از سوی مدرسه است که اولیا باید شهریه را پرداخت کنند.

ثقفی در پاسخ به این پرسش که مدارس می‌گویند فوق برنامه‌ها را به صورت مجازی ارائه می‌دهیم، عنوان کرد: فوق برنامه مثلاً بردن دانش‌آموزان به اردو است چگونه می‌توان آن را به صورت مجازی انجام داد، ممکن است برای آموزش کلاس‌های خاص مثلاً برای درس ریاضی و مواردی که می‌خواهند زمان بیشتری اختصاص دهند، از دبیر بخواهند بیشتر در فضای مجازی حضور پیدا کرده و کار بیشتری انجام دهد که این قابل قبول است، اما اگر همه هزینه‌های فوق برنامه را بخواهند به چشم اینکه کلاس فوق برنامه تقویتی برای دانش‌آموزان خواهیم داشت ببینند این نادرست و غیرقانونی است.

وی درباره اینکه خانواده‌ها چگونه می‌توانند این را تشخیص دهند وقتی نمی‌دانند فوق برنامه چه بوده و چه میزان از آن ارائه شده است همچنین بخشی از شهریه فوق برنامه سال گذشته نیز به اولیا برنگشت، افزود: بسیاری از خانواده‌ها تشخیص می‌دهند، اما به فرض اینکه نتوانند بررسی را انجام دهند واحد مدارس غیردولتی در ادارات آموزش و پرورش وجود دارد و نماینده‌ای ناظر بر مدارس غیردولتی دارند که می‌تواند به صورت شفاف بگوید در این مدرسه به ازای خدماتی که ارائه شده است باید چقدر شهریه دریافت شود و بیشتر از آن خارج از قانون بوده و مدرسه مطالبه اجباری می‌کند.

۸۰ درصد ثبت‌نام‌ها در مدارس غیردولتی مشابه سال قبل

وی درباره بازگشت برخی دانش آموزان از مدارس غیردولتی به دولتی به دلیل هزینه سنگین آموزش مجازی گفت: از اوایل تابستان به این موضوع فکر می‌کردیم که ممکن است چنین وضعیتی را داشته باشیم و راهکار‌هایی برای آن پیش بینی کردیم البته بیش از ۸۰ درصد ثبت‌نام‌های مدارس غیردولتی مشابه سال قبل است تعداد افرادی که احتمال دارد به مدرسعه غیردولتی نروند شاید کمتر از ۱۵ درصد باشد و برای آن پیش‌بینی کردیم.

ثقفی مطرح کرد: تصور می‌کنم مدارس غیردولتی روش‌هایی را انتحاب کردند تا دانش‌آموزان خود را حفظ کنند به عنوان مثال ابزار‌های خوبی در بحث تکنولوژی آموزشی برای آموزش غیرحضوری استفاده می‌کنند و این موارد برای اولیا انگیزشی خواهد بود، ظاهر قضیه این است که مشکل آنقدر بزرگ و جدی نیست.

وی گفت: خانواده‌ها اگر با مواردی مواجه شدند که هزینه‌های بیشتری مطالبه می‌شود با واحد ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش تماس بگیرند، اگر این مسائل را در دل خود نگه دارند یا در جمع خودشان مطرح کنند کمکی به حل مسئله نمی‌کند و باید کار را از روال قانونی پیگیری کنند. شماره تماس واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران ۸۸۹۶۴۰۰۶ است که آماده دریافت مشکلات خانواده‌ها هستند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار