کد خبر: 1015240
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
اقدام رسمی امارات متحده عربی در برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی که احتمالاً پیروی برخی دیگر از شیوخ عقب‌مانده منطقه را به دنبال داشته باشد، از سوی ایران، ترکیه و محور مقاومت، اقدامی حماقت‌بار و خیانت‌آمیز خوانده شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از سال‌ها مخفی‌کاری تلاش ارتجاع عرب برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، سرانجام این روابط علنی شد و امارات گوی سبقت را از دیگر اعراب ربود و چراغ اتحاد نامقدس با تل‌آویو را روشن کرد تا دیگر اعراب نیز که برای برقراری روابط دیپلماتیک با تل‌آویو له‌له می‌زنند، این جسارت در آن‌ها ایجاد شود که پشت کردن به آرمان فلسطین چندان هم سخت نیست. چنانکه عمان و بحرین از اقدام ابوظبی استقبال کرده و با اعلام موضع رسمی خود، نشان دادند برای عادی‌سازی روابط به صف شده‌اند؛ توافقی که با وساطت دونالد ترامپ انجام شد و او برقراری روابط بین دو متحد واشنگتن را تاریخی توصیف کرد. مقامات ابوظبی و تل‌آویو قرار است با سفر‌های رسمی مفاد توافق را تنظیم کرده و با حضور در کاخ سفید پای این توافق را امضا کنند. ایران و ترکیه اتحاد ابوظبی با تل‌آویو را حماقت راهبردی توصیف کرده و آن را به شدت محکوم کردند.

درحالی که گروه‌های فلسطینی از جهان عرب خواسته‌اند با اتحاد در مقابل رژیم صهیونیستی مانع اجرایی شدن طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی شوند، رژیم‌های عربی رویکرد‌ی متفاوت در پیش گرفته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که یکی از برنامه‌های سیاست خارجی‌اش نزدیکی بین اعراب و رژیم صهیونیستی بود، پنج شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل و امارات به توافقی برای عادی‌سازی کامل روابط دست پیدا کرده‌اند. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، بر اساس بیانیه مشترک امریکا، اسرائیل و امارات، «در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست ترامپ و با حمایت امارات، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در چشم‌انداز صلح رئیس‌جمهور ترامپ (معامله قرن) را معلق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشور‌ها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد». در این بیانیه آمده است: هیئت‌های اسرائیل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم، پرواز‌های مستقیم، امنیت، مخابرات، فناوری، انرژی، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست، تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد». همچنین، «امارات و اسرائیل فوراً همکاری‌های خود را در زمینه درمان ویروس کرونا و ساخت واکسن برای آن آغاز خواهند کرد. با همکاری‌های مشترک، این تلاش‌ها باعث نجات جان انسان‌ها در جهان اسلام، یهودیت و مسیحیت در سراسر منطقه خواهد شد.»

در این بیانیه مشترک آمده است: «این توافق یک دستاورد تاریخی است و صلح در خاورمیانه را تقویت خواهد کرد». محمد بن زاید، ولیعهد امارات و حاکم دبی در توئیتی نوشت: «در پی تماس تلفنی با رئیس‌جمهور امریکا و نخست‌وزیر اسرائیل، توافق شد اسرائیل الحاق اراضی فلسطینی را متوقف کند». به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ نیز در توئیتی نوشت: «امروز پیشرفتی بزرگ حاصل شد؛ توافق صلح تاریخی میان دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و امارات». ترامپ همچنین در نشست خبری گفت: «از بنیامین نتانیاهو و محمد بن زاید متشکرم و امیدوارم که به زودی برای رسمی کردن این توافق میزبان آن‌ها در کاخ سفید باشم». با این توافق، امارات بعد از مصر و اردن، سومین کشور عربی خواهد بود که روابط رسمی و علنی با رژیم صهیونیستی را آغاز می‌کند.

به گزارش شبکه المیادین، شهرداری تل‌آیو برای جشن گرفتن توافق برای عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، پنج شنبه شب پرچم‌های آن را روی ساختمان این شهرداری نورپردازی کرد. همکاری‌های اعراب و اسرائیل در بحران‌های سوریه و یمن برای مقابله با محور مقاومت به وضوح آشکار بود و با گرم شدن مناسبات سیاسی بین ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی، این همکاری‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت. گسترش روابط اعراب با رژیم صهیونیستی به معنای چراغ سبز نشان دادن به این رژیم برای توسعه‌طلبی در منطقه است تا طرح امریکا برای تشکیل «خاورمیانه بزرگ» یا همان سیاست «از نیل تا فرات» را به سرانجام برساند. همانگونه که برایان هوک، نماینده سابق دولت امریکا در امور ایران گفت که این توافق بخشی از «خاورمیانه جدید» است. هوک مدعی شد: «صلح میان اعراب و اسرائیلی‌ها بد‌ترین کابوس ایران است. هیچ‌کس بیشتر از ایران برای تشدید درگیری‌ها میان اعراب و اسرائیل تلاش نکرده است.»

نتانیاهو دوباره به امارات رفته است

امارات و دیگر رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس از سال‌ها پیش به طور مخفیانه دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند و دیدار‌هایی بین مقامات دو طرف انجام شده بود و اکنون این روابط علنی شده است و مقامات رژیم‌های عربی نشان دادند که از نزدیک شدن به تل‌آویو ابایی ندارند. اقدام امارات در به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، خنجر از پشت به آرمان قدس و فلسطین است. علنی شدن روابط امارات و اسرائیل یک شبه اتفاق نیفتاده است و این اقدام نتیجه رفت و آمد‌های چند ساله و پشت پرده مقامات تل‌آویو و ابوظبی بوده است. همچنان که دیروز برخی رسانه‌ها گزارش دادند که نتانیاهو در سال‌های اخیر، دو بار به ابوظبی سفر کرده است.

ترامپ از زمان روی کار آمدن دنبال ائتلاف منطقه‌ای بین اعراب و اسرائیل بود تا بتواند ایران را به انزوا کشانده و فشار‌ها علیه این کشور را افزایش دهد. علنی شدن عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی در این برهه زمانی با هدف رو کردن برگ برنده ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا است. ترامپ که در سیاست خارجی کارنامه درخشانی ندارد تلاش می‌کند در مدت کوتاه باقی مانده تا انتخابات، یک برگ برنده برای خود دست و پا کرده و نظر لابی صهیونیستی را برای حمایت در انتخابات ریاست جمهوری جلب کند.

هلهله اعراب

امارات با اتحاد با اسرائیل، پیشگام رژیم‌های عربی شد و دیگر اعراب هم در صف عادی‌سازی ایستاده‌اند. به گزارش شبکه المیادین، یک شاهزاده سعودی در اشاره به عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو ضمن تبریک به امارات، گفت که ابوظبی صدای عربستان سعودی است. این شاهزاده سعودی که نامش در گزارش فاش نشده است، در این خصوص گفت: «توافق امارات و اسرائیل را تبریک می‌گویم. امیدوارم این اتفاق به زودی در عربستان سعودی نیز رخ دهد». به گزارش روزنامه القدس‌العربی، وزارت خارجه بحرین هم روز جمعه در بیانیه‌ای حصول توافق مذکور را به امارات تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که آن بتواند راه را برای تحقق صلح و ثبات در منطقه باز کند. سخنگوی وزارت امور خارجه عمان هم حمایت کشورش از تصمیم امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با استقبال از این توافق، گفت: «بیانیه سه‌جانبه مشترک میان امریکا، کشور برادر امارات و اسرائیل درباره توافق بر سر توقف الحاق اراضی فلسطین و برداشتن گام‌هایی به سمت ایجاد صلح در خاورمیانه را با علاقه و اهتمام فراوان دنبال کردم و تلاش مسئولان این توافق برای دستیابی به شکوفایی و ثبات در منطقه را ارج می‌نهم». در همین راستا، سایت اسرائیلی مکان، گزارش کرد: «بحرین، عمان و سودان هم به زودی اقدام مشابه انجام داده و با اسرائیل عادی‌سازی روابط را آغاز می‌کنند». کشور‌های اروپایی هم که به دنبال پایان دادن به اختلافات اعراب و اسرائیل برای حفظ امنیت صهیونیست‌ها هستند، از این توافقنامه استقبال کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از سال‌ها پیش دنبال چنین فرصتی بود درباره عادی‌سازی روابط این رژیم با امارات مدعی شد: «امروز ما شاهد دوره جدیدی از صلح بین اسرائیل و جهان عرب هستیم». به گزارش شبکه الجزیره، نتانیاهو تأکید کرد: «من از یک نشست خبری مجازی با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و محمد بن زاید ولیعهد امارات به اینجا آمده‌ام. ما برقراری رسمی و کامل صلح بین اسرائیل و امارات متحده عربی را اعلام کردیم. این موضوع شامل افتتاح دوجانبه سفارتخانه‌ها، پرواز‌های مستقیم و بسیاری از توافق‌های دوجانبه خواهد بود». هرچند مقامات ابوظبی مدعی هستند که در راستای عادی‌سازی، رژیم صهیونیستی قرار است طرح الحاق کرانه باختری را به تعویق بیندازد، اما نتانیاهو خلاف این ادعا را مطرح کرد و گفت: «سیاست ما نسبت به کرانه باختری هیچ تغییری نکرده است و درخواست‌های زیادی برای درنگ در الحاق کرانه باختری وجود داشت، اما این مسئله هنوز روی میز است و از دستور کار من خارج نشده است». سفیر اسرائیل در امریکا هم مدعی شد: «این روزی عظیم برای صلح است». نتانیاهو همواره مترصد فرصتی بر‌ای توسعه مناسبات با رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس بود تا با نزدیک شدن به مرز‌های ایران، بتواند تحرکات تهران را رصد کند و امارات که با آب‌های ساحلی ایران فاصله چندانی ندارد، این شرایط را برای تل آویو فراهم کرده است.

واکنش فلسطینی‌ها

توافق امارات با رژیم صهیونیستی به شدت از سوی گروه‌های فلسطینی محکوم شده است. به گزارش خبرگزاری صفا، فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس توافق سازش کامل امارات با اسرائیل را محکوم کرد و گفت که این اقدام خطرناک ابوظبی پاداشی به رژیم صهیونیستی به خاطر جنایاتش علیه مردم فلسطین است. سخنگوی حماس تأکید کرد که این توافق، رژیم صهیونیستی را به جنایت بیشتر علیه مردم و مقدسات فلسطین تشویق خواهد کرد. جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای توافق رژیم صهیونیستی و امارات را محکوم و تأکید کرد: «عادی‌سازی رابطه نوعی تسلیم شدن است و باعث شدت یافتن روحیه تروریستی در رژیم صهیونیستی می‌شود». به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، تشکیلات خودگردان فلسطین هم در واکنش به اقدام امارات، سفیر خود را از ابوظبی فراخواند. یکی از رهبران جنبش فتح فلسطین تأکید کرد که سازش امارات با اسرائیل بیش از آنکه خیانت به فلسطین باشد خیانت به کشور‌های عربی است. شمار زیادی از مردم فلسطین هم دیروز در شهر‌های مختلف، ضمن برگزاری تظاهرات علیه توافق امارات و رژیم صهیونیستی، تصاویر ولیعهد ابوظبی، رئیس‌جمهور امریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را آتش زدند.

واکنش ایران و ترکیه

هرچند کشور‌هایی مثل عمان، بحرین و مصر از اتحاد امارات و اسرائیل استقبال کردند، اما در این میان کشور‌هایی هم بودند که تند‌ترین واکنش‌ها را به این اقدام نامبارک داشتند. به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه ایران روز جمعه تصمیم امارات برای برقراری رابطه رسمی با اسرائیل را «ننگین» و «خطرناک» خواند و با هشدار به اسرائیل درباره «هرگونه دخالت» در خلیج فارس، «دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه» را مسئول «تمامی عواقب» این تصمیم دانست. در این بیانیه آمده است: «این خنجری که به ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه تمامی مسلمانان وارد آمد، برعکس منجر به تقویت محور مقاومت خواهد شد و مردم فلسطین «عادی‌سازی روابط» با اسرائیل را هرگز نمی‌بخشند و خون فلسطینیان دیر یا زود گریبان خیانتکاران را می‌گیرد». در همین حال وزارت خارجه ترکیه هم از تصمیم امارات به شدت انتقاد کرد و گفت: «امارات قصد دارد مسئله اصلی خاورمیانه یعنی موضوع فلسطین را به مقابله با ایران تغییر دهد. تاریخ و وجدان مردم منطقه رفتار ریاکارانه امارات متحده را نه فراموش می‌کند نه می‌بخشد که برای منافع محدود خود به آرمان فلسطین خیانت کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار