کد خبر: 1008643
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
مدیرکل تامین اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی، تعداد کارگاه‌های فعال تحت پوشش استان را 50 هزار واحد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کارگاه‌های استان بیش از یک‌هزار و 300 میلیارد تومان به تامین‌اجتماعی بدهکارند.

جعفر سمساری با بیان اینکه با احتساب 697 هزار بیمه شده اصلی و افراد تبعی آنان بیش از دو میلیون نفر و حدود 53 درصد از جمعیت استان تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارد، اظهار داشت: بررسی آمارها در مقایسه سال 97 با سال 98 در استان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران هشت درصد و تعداد بیمه‌شدگان دو درصد افزایش یافته و کاهش ضریب پشتیبانی (نسبت بیمه‌شدگان به بازنشستگان و مستمری بگیران) به‌عنوان یکی از مولفه‌های پایداری سازمان رو به کاهش است که نیاز دارد با رونق اشتغال و جذب بیمه‌شدگان جدید این ضریب افزایش یابد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان با ارائه گزارشی از تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت اداره‌کل تامین‌اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی گفت: طی سال‌های اخیر میزان پرداخت‌های انجام شده از بابت تعهدات نسبت به درآمدهای آن فزونی داشته است.

وی در ادامه به برخی مشکلات فراروی سازمان تأمین‌اجتماعی ازجمله بیمه‌های مشمول کمک دولت اشاره نموده و افزود: به‌دلیل عدم تخصیص اعتبار، جذب بیمه‌شدگان جدید به‌ویژه قالیبافان خانگی با توجه به اینکه تبریز و آذربایجان‌شرقی قطب قالیبافی کشور می‌باشد، با محدودیت مواجه است.

سمساری با اشاره به اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای بهبود فضای کسب و کار، تسهیل پرداخت دیون و اجرای بخشودگی جرایم را ازجمله این اقدامات دانسته و خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگاه‌های استان بیش از یک‌هزار و 300 میلیارد تومان به تامین‌اجتماعی بدهکارند ولی این سازمان خدمات خود را به بیمه‌شدگان این کارگاه‌ها قطع نکرده و چرخه فعالیت هیچ کارگاهی به‌ علت بدهی به سازمان، متوقف نشده است. 

وی همچنین تعداد کارگاه‌های فعال تحت پوشش استان را 50 هزار واحد عنوان و یادآور شد: متاسفانه این واحدها با ظرفیت کامل فعالیت ندارند و این امر به‌عنوان یکی از مشکلات حوزه اشتغال استان می‌باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی، تأخیر در پرداخت بدهی‌های دولت به تامین‌اجتماعی و افزایش سالانه آن را از دیگر مشکلات این سازمان خواند و گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم، برای پیگیری تعهدات دولت با توجه به مفاد قانونی برنامه ششم توسعه، اقدام لازم را انجام دهند.

سمساری با اشاره به ارائه پیشنهاد اصلاحات پارامتریک سازمان تأمین‌اجتماعی اذعان داشت: یکی از مباحث مهم در این حوزه مربوط به تغییر در مقررات مربوط به قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور، تعیین میزان مستمری و بیمه بیکاری است.

وی، با درخواست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی کارشناسی در این زمینه  افزود: بررسی شرایط فعلی نشان می‌دهد میانگین سنی در مشاغل سخت و زیان‌آور 44 سال می‌باشد که این امر موجب شده کارگران ماهر خود را بازنشسته نمایند که قطعا در این سن، مجدداً در همان واحد یا محل دیگری جذب کار می‌شوند که موجب کاهش ظرفیت‌های اشتغال می‌شود، از این‌رو لازم است، اصلاحاتی در این ضوابط مناسب با شرایط کار و تولید کشور و نیز تطابق میزان سنوات ارفاقی با میزان سختی کار اعمال گردد.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان تغییر در ضوابط بیمه بیکاری را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شد و افزود: یکی از موضوعات دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، تعیین میزان مستمری بر مبنای میانگین حقوق مبنای کسر حق بیمه دو سال آخر بیمه‌پردازی است که این امر موجب فرار بیمه‌ای در طول دوران بیمه‌پردازی و اعمال افزایش‌های غیرمتعارف در سال‌های پایانی اشتغال می‌گردد که این امر توازن منابع و مصارف سازمان را مختل می‌نماید و بایستی ضوابطی تدوین گردد که میزان حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه در دوران بیمه‌پردازی در تعیین حقوق بازنشستگی و مستمری لحاظ گردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر