کد خبر: 1007763
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی وزارت صمت است
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار فروش استان در روزهای اخیر، گفت: مسئول تنظیم بازار در حوزه مختلف چه در محصولات کشاورزی و چه در تامین و تهیه کالاهای اساسی وزارت صمت می باشد، در استانها ستاد تنظیم بازار در استانداری هر استان تشکیل می شود

 اکبر فتحی  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ماموریت جهادسازندگی در مراحل اولیه تاسیس خود رفع محرومیت از چهره روستاها و مناطق محروم کشور بود که در همین راستا فرمان تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر تاسیس جهادسازندگی صادر شد.  

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان کشاورزی اسبق تامین امنیت غذایی بود و بیشتر در امور زراعت و باغبانی فعالیت می کرد، ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی جهادسازندگی علاوه بر پشتیبانی ماموریت مهندسی رزمی جبهه های حق علیه باطل را نیز برعهده داشت، در دوران سازندگی؛ جهادسازندگی فعالیت خود در روستاها را از سر گرفت و حقیقتاً در راستای توسعه کالبدی روستاها، رفع محرومیت و انجام زیرساخت ها در روستاها اعم از آب و برق، توسعه راه روستائی، مدرسه سازی و خانه های بهداشت کارهای زیادی انجام داد.

 فتحی، اضافه نمود: مسئولان ذیصلاح در آن مقطع به این نتیجه رسیدند که سازمان کشاورزی و جهادسازندگی در راستای امنیت غذایی می توانند از هم افزایی بیشتر و مطلوب تری برخوردار باشند، آنچه که می توانست به این هم افزایی کمک نماید عدم تجزیه بخش های عمرانی جهادسازندگی از جهادکشاورزی بود که متاسفانه این تجزیه انجام گرفت و بعد از ادغام یک سری از کارهای جهادسازندگی که جنبه عمرانی داشتند بلاتکلیف ماند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: اگر سازمانی تحت عنوان سازمان عمران و توسعه روستائی ذیل وزارت جهادکشاورزی تشکیل شود شاید بتواند خلاءهای موجود را برطرف نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود آب و منابع آبی و تاثیر آن در امر کشاورزی، گفت: در آبیاری سنتی بهره وری آب یا همان کارآیی مصرف آب بسیار پایین است، برای حل این مشکل یک سری اقدامات زیرساختی در زیربخش های مختلف کشاورزی اعم از اصلاح سیستم های آبیاری، ایجاد شبکه های آبیاری منجمله کانالهای انتقال آب، انتقال آب با لوله و اصلاح سیستم های آبیاری سنتی به آبیاری صنعتی مانند آبیاری قطره ای و بارانی بایستی انجام می شد که خوشبختانه بسیاری از این اقدامات در حال اجرا می باشد. 

مهندس فتحی، افزود: در سال 98 براساس اعلام معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، استان آذربایجان شرقی حدوداً با 6 هزار هکتار اجرا، 7 هزار هکتار در دست اجرا به عنوان یکی از استانهای شاخص در امر اجرای آبیاری های تحت فشار است، در ایجاد شبکه های آبیاری هم از محل اعتبارات رودخانه های مرزی که از صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود در 3 سال گذشته حدود بیست هزار هکتار از اراضی نواحی مرزی مجهز به شبکه های آبیاری شده اند که در طول تاریخ کشاورزی استان بی سابقه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: یک سری کارهای نرم افزاری از جمله بهزراعی و بهنژادی انجام شده است که باید ارقام مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی استان در زراعت و باغبانی استان معرفی گردند و مورد بهره برداری قرار گیرند.

فتحی، اظهار نمود: اصلاح الگوی کشت و استفاده از گلخانه ها از سایر اقدامات ضروری در راستای افزایش کارآیی مصرف آب در کشاورزی استان است که خوشبختانه کارهای خوبی در این زمینه صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار فروش استان در روزهای اخیر، افزود: مسئول تنظیم بازار در حوزه مختلف چه در محصولات کشاورزی و چه در تامین و تهیه کالاهای اساسی وزارت صمت می باشد، در استانها ستاد تنظیم بازار در استانداری هر استان تشکیل می شود که جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از از اعضای ستاد تنظیم بازار استان تابع تصمیمات اتخاذ شده در این ستاد می باشد.

مهندس فتحی ادامه داد: اگر قیمت فروش تخم مرغ در بازار از نرخ تعیین شده در ستاد تنظیم بازار بیشتر است و گران فروشی اتفاق می افتد طبیعتاً نهادهای درگیر و وظیفه مند در این امر باید ورود نموده و نرخ بازار را کنترل و تعدیل نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص محصولات اقتصادی بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: در شهرستانهای گرمسیر استان از جمله شهرستانهای جلفا و خداآفرین ایجاد باغات و احداث گلخانه ها با توجه به قرار داشتن در کنار رودخانه مرزی ارس توجیه پذیر بوده و بستر اقتصادی آن نیز فراهم می باشد. در شهرستانهای جنوبی استان با عنایت به قرار داشتن در حوضه دریاچه ارومیه و کمبود منابع آبی در این حوضه، کاشت محصولات کم آببر مخصوصاً ایجاد گلخانه ها توجیه اقتصادی داشته و بستر صادرات محصولات گلخانه ای نیز فراهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبعات منفی ویروس کرونا در بخش کشاورزی استان، گفت: بخش پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی بیشترین تاثیرپذیری را از ویروس کرونا داشته است. معدوم سازی جوجه های یکروزه یکی از اثرات منفی شیوع ویروس کرونا در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی بود که به دلیل کاهش مصرف گوشت مرغ در ایام کرونا صورت گرفت.

فتحی در خصوص نظام بهره برداری بخش کشاورزی کشور و استان نیز عنوان کرد: نظام های مختلف بهره برداری کشاورزی از گذشته های دور در کشور مرسوم بوده است. بعد از انقلاب اسلامی، نظام های بهره برداری کشاورزی عمدتاً در قالب نظام تعاونی تولید شکل گرفت که در آن برای جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی و کاهش هزینه ها در واحدهای تولیدی؛ سهم های مشخصی برای هر کشاورز با عنایت به جایگاه مالکیت و قانون ارث نظام تعاونی تولید در کشور و استان عملیاتی شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: استفاده از انواع تسهیلات کشاورزی با نرخ سود کمتر، استفاده از حقابه ها و انواع ادوات مکانیزاسیون، انجام زیرساخت های کشاورزی از جمله اصلاح سیستم های آبیاری، ایجاد شبکه های آبیاری در حوزه های تعاونی تولید از شاخص ترین سیاستهای تشویقی سازمان جهادکشاورزی استان در راستای پیاده سازی نظام بهره برداری تعاونی تولید در سطح استان و جلوگیری از کوچک شدن اراضی زراعی می باشد که مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و خاطرنشان ساختن این موضوع که مصرف آب در بخش کشاورزی کشور و استان بیش از استانداردهای رایج می باشد، گفت: ایجاد شبکه های نوین آبیاری در مزارع و باغات یکی از موثرترین راهکارهای اجرایی در راستای افزایش کارآیی مصرف آب و بهینه سازی فرآیند مصرف منابع آبی در کشاورزی استان است که خوشبختانه در طول 3 سال گذشته بیست هزار هکتار از اراضی زراعی از محل رودخانه های مرزی و یازده هزار از محل احیاء دریاچه ارومیه اجرا و عملیاتی شده اند.

مهندس فتحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق مطالعات و برآوردهای انجام یافته در یک سال گذشته، میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به نحو محسوسی افزایش پیدا کرده، میزان مهاجرت های معکوس به روستاها بیشتر شده است که این امر نشان دهنده تمایل و رغبت قشر جوان جامعه برای پرداختن به فعالیتهای کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: اگر سوددهی مناسب در بخش کشاورزی ایجاد شود، طبیعتاً سرعت توسعه کشاورزی از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و مدرن، تامین امنیت غذایی و ضریب خودکفایی کشور از واردات محصولات کشاورزی ارتقاء خواهد یافت.

وی در ارتباط با احداث باغات جدید و بازسازی باغات مخروبه استان نیز گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بعنوان یکی از 3 حوضه آبریز استان با محدودیت منابع آبی و کمبود آب مواجه هستیم، طبق مصوبه دولت امکان ایجاد باغ و تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی در حوضه دریاچه ارومیه وجود ندارد. اما اصلاح و احیاء باغات جزو اولویت های کاری سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد که سرشاخه کاری باغات گردو در راستای حمایت و پشتیبانی از طرح اصلاح و احیاء باغات استان انجام می شود.

مهندس فتحی در خصوص روند توسعه کشت محصول پسته در استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: محصول پسته نسبت به سایر درختان از میزان مصرف آب کمتری برخوردار است و سازگاری مناسبی با شرایط نامناسب خاک از جمله شوری خاک زراعی دارد، لذا کشت پسته در قالب کشت محصولات کم آب‌بر در نوسازی باغات با محصولات پرآببر اراضی حوضه دریاچه ارومیه به کشاورزان توصیه می گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به جایگاه حساس و خطیر مراکز تحقیقاتی استان در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه با حضور جناب آقای دکتر خاوازی در بالاترین مقام عالی وزارت جهادکشاورزی و توجه ویژه و خاص ایشان نسبت به مسائل تحقیقی و ترویجی، منبعد مراکز تحقیقاتی در قالب طرح یاوران تولید همگام با مروجین کشاورزی حضور فعالی در مزارع داشته و ارقام جدید و مناسب تری به بخش زراعت و باغبانی کشور و استان معرفی خواهند کرد.

 فتحی با اشاره به انتخاب روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان روبط عمومی برتر در بین روابط عمومی های جهادکشاورزی استانها در همایش روابط عمومی های وزارت جهادکشاورزی، افزود: من این موفقیت را به تمام اصحاب رسانه، خبرگزاری ها، روزنامه های استانی و خانواده بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تبریک می‌گوییم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر