کد خبر: 1004772
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
یک اقتصاددان با بیان اینکه ریشه مشکلات اقتصادی کشور در ۵۰ سال قبل است، گفت: یک بانک در فعالیت سفته‌بازی شرکت کرده به این شکل که در بازار بورس آمده و سکه را ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت اصلی خریداری کرده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بانک‌ها هیچ نوع همکاری با واحد‌های تولیدی نمی‌کنند، افزود: حجم اعتباراتی که تا سال قبل به بخش تولید داده شده ۱۵ درصد از کل اعتبارات‌شان بوده است و سایر منابع را به فعالیت‌های غیرمولد اختصاص داده‌اند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: اعتبارات بانکی را به فعالیت‌های نامولد داده‌اند که ایجاد تورم می‌کند و این پیامد مخربی برای اقتصاد دارد در حالی که هیچ نظارتی هم برعملکردشان از سوی بانک مرکزی نیست.

راغفر در ادامه اظهار داشت: یک بانک که به تازگی وارد بورس شده در فعالیت سفته بازی شرکت کرده است، به این شکل که در بازار بورس آمده و سکه را ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت اصلی خریداری می‌کند. این بانک مشغول فعالیت‌های سوداگرانه بود که مورد اعتراض فعالان بازار سکه و طلا قرار گرفت. این اقتصاددان گفت: تخلف بانک‌ها فاحش است، بسیاری از فعالیت‌هایشان را در بخش مسکن، سکه، ارز و... انجام می‌دهند و در بسیاری موارد با زد و بند با بانک مرکزی این کار را انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: همین الان اعتباراتی که بانک‌ها به بخش تولید می‌دهند با هزینه نرخ بهره بالاست، به طوری که واحد تولیدکننده نمی‌تواند هزینه بهره ۳۰ درصدی را بدهد، اما در همسایگی ایران، کشور ترکیه با نرخ ۴ درصدی به تولیدکننده وام می‌دهد. در این شرایط نمی‌توان فعالیت تولیدی توأم با رقابت انجام داد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به نقدی مبنی بر اینکه چرا بانک‌های خصوصی بدون نظارت بانک مرکزی ایجاد شد یا قوه قضائیه در این موضوع ورود نکرد، با قبول این نقد‌ها در بخش دیگری خاطرنشان کرد: ساختار اقتصاد پرمسئله ما این مشکلات را به وجود آورده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار