کد خبر: 1002180
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مدیریت شهری برای چهارمین بار خواستار اجرای طرح ترافیک در شهر تهران شده است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور به منظور حفظ فاصله اجتماعی شهروندان، از بعد تعطیلات نوروزی دستور توقف اجرای طرح ترافیک را صادر کرد، تا شهروندان با استفاده از خودروی شخصی تردد کنند.

از همان اول این تصمیم به جیب مدیران شهری خوش نیامد و تیر اول خود را برای شکست این تصمیم پرتاب کردند.

تیر اول

شهرداری تهران در گام اول بدون هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، خودسرانه اعلام کرد که از ۲۳ فروردین طرح ترافیک اجرا می‌شود و در موعد مقرر هم این کار را انجام داد.

اما عصر همان روز ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که لغو طرح ترافیک ادامه دارد و ورود به محدوده طرح ترافیک برای همه آزاد و بدون هزینه است و کسی برای ورود به طرح جریمه یا بدهکار نشده است.

تیر شهرداری به سنگ خورد و به بد جایی هم کمانه کرد. در این شرایط محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مأمور پرتاب تیر دوم شد.

تیر دوم

علیخانی مدعی شد که تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تنها به معنای برداشته شدن سقف تعداد خودرو‌های مجاز به ورود در طرح است و هر خودرویی که وارد طرح ترافیک می‌شود باید عوارض (پول) بدهد.

این تیر هم که بوی پول می‌داد به سنگ خورد، چرا که ستاد ملی مبارزه با کرونا به صراحت در مقابل این خواسته موضع گیری کرد و اعلام کرد که ورود به طرح ترافیک همچنان رایگان است.

تیر سوم

حالا نوبت معاون پرحاشیه شهردار تهران سید مناف هاشمی بود، تا پس از مدت‌ها به خیال اینکه مردم ماجرای سفر جنجالی او در سیل گلستان را فراموش کرده اند، از پشت پرده در آید و تیری نو دراندازد.

تیر سوم در پوشش اجبار مردم به استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس پرتاب شد. با این توجیه که، چون مردم در مترو و اتوبوس از ماسک استفاده می‌کنند، لذا خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، پس هم زمان با این اقدام می‌توان طرح ترافیک را اجرا کرد.

این تیر هم به سنگ خورد و ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن پذیرش استفاده اجباری مردم از ماسک در مترو تاکید کرد: اجرای طرح ترافیک همچنان لغو و رایگان است.

استفاده اجباری از ماسک فاصله اجتماعی نمی‌آورد

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در مورد استفاده اجباری از ماسک در حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: هر چند استفاده از ماسک طبق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی لازم است، اما باید توجه داشت ماسک فاصله اجتماعی ایجاد نمی‌کند و در صورت رعایت نکردن فاصله اتفاق عجیبی جهت پیشگیری از کرونا به وقوع نمی‌پیوندد. در حال حاضر علی رغم اینکه تعداد مسافران مترو و اتوبوس هنوز به آمار قبل از کرونا نرسیده، اما رعایت فاصله یک متری بسیار مشکل است و اگر طرح ترافیک دوباره اجرایی شود قطعاً اجرای فاصله اجتماعی غیرممکن خواهد بود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مخالف اجرای طرح ترافیک هستم، گفت: لغو طرح ترافیک باعث رعایت فاصله اجتماعی می‌شود.

تیر آخر در مسیر اصابت به هدف یا سنگ؟

مدیریت شهری حالا درصدد پرتاب تیر آخر خود است و دوباره محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران مامور پرتاب این تیر شده است. او طرحی آماده کرده که تصور می‌کند از حالا تصویب می‌شود.

علیخانی اعلام کرد: قرار است این بسته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که احتمالا شنبه یا یکشنبه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، به سرانجام برسد و تکلیف طرح ترافیک تهران مشخص شود و حمایت‌های لازم انجام و اجرای طرح به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ساعت کار ادارات گفت: ساعت شروع به کار ادارات ۷ صبح است و از همین رو شروع اجرای طرح‌های ترافیکی ساعت ۸ صبح در نظر گرفته شده تا کارمندان بتوانند تا قبل از ساعت اجرای طرح ترافیک با وسیله شخصی خود در محل کار حاضر شوند، همچنین بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ خروج از محدوده طرح ترافیک رایگان است.

با توجه به ساعت گذاری جدید در اجرای طرح ترافیک، شهروندان ساکن محدوده‌های ترافیکی می‌توانند برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تردد آن‌ها در محدوده طرح ترافیک رایگان باشد.

تمرکز خودرو‌ها از ساعت ۷ تا ۸ دستاورد بسته ترافیکی آقای رئیس!

ظاهرا علیخانی نمی‌داند، طرح را برای چه کاری نوشته اند و کارکرد آن باید کاهش آلودگی هوا باشد.

در این طرح، ورود به طرح ترافیک تا ۸ صبح رایگان است و این یعنی تمرکز ساعت مراجعه به مرکز شهر از ساعت ۷ تا ۸ صبح که ادارات شروع به کار می‌کنند.

بی شک اگر شهروندان بتوانند در طول روز به ادارات مراجعه کنند، از تمرکز خودرو‌ها در ساعت اولیه صبح کاسته می‌شود و بار ترافیکی در طول روز پخش می‌شود. اما با این طرح شهروندان برای اینکه هزینه‌ای ندهند، کار‌های اداری خود را به ساعت ۷ تا ۸ موکول می‌کنند.

همین یک بند از این طرح کافی است که نشان دهد، کسانی که در مدیریت شهر تهران حضور دارند، چه میزان در حوزه ترافیک و حمل و نقل کارشناس هستند و آیا اصلا می‌دانند که ترافیک را با کدام «ت» می‌نویسند؟

مسلم است که نمی‌دانند آزاد گذاشتن ورود به طرح ترافیک صرفا تا ساعت ۸ صبح موجب تمرکز حجم زیادی از خودرو‌ها تا قبل از ساعت ۸ صبح در این محدوده می‌شود و بعد از ۸ صبح هم که معابر خلوت می‌شوند، ورود به آن مستلزم پرداخت هزینه است.

در شرایطی که بعد از ساعت ۸ صبح کارمندان در محل کار خود حاضر هستند و از ترافیک معابر کاسته شده است، اگر شهروندی بخواهد در ساعت غیر پیک وارد محدوده طرح شود، باید هزینه پرداخت کند و اگر این کار نامش طرحی برای گرفتن پول نیست، چیست؟ بی شک این طرح برای کاهش آلودگی هوا یا کاهش ترافیک نیست، چرا که آثارش در ترافیک قبل از ساعت ۸ پیداست.

شواهد و قرائن حاکی از این است که تیر آخر مدیریت شهری برای کسب پول به بهانه کاهش آلودگی و ترافیک هم به سنگ می‌خورد، اما با این حال باید بار دیگر شاهد وتوی این تصمیم توسط ستاد ملی کرونا باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار