کد خبر: 1002003
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
دلار، امروز در برابر تمام همتایان خود دست به پیشروی زد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در جریان معاملات چهارشنبه، روند صعودی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارز‌ها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند.

دادگاه عالی فدرال آلمان در حکمی کم سابقه، سه ماه به بانک مرکزی اروپا مهلت داد تا برنامه خرید اوراق قرضه خود را تعدیل کند یا منتظر پایان مشارکت آلمان در این برنامه باشد. این حکم که باعث نگرانی معامله گران از اخلال در برنامه‌های بانک مرکزی اروپا شد، باعث شد تا ارز‌های اروپایی در برابر دلار در موضع ضعف قرار بگیرند.

کشور‌های جنوبی اروپا نظیر ایتالیا و اسپانیا با کشور‌های ثروتمند شمالی نظیر آلمان و هلند بر سر میزان و چگونگی اجرای بسته محرک اختلاف نظر دارند و همین باعث شده است تا بانک مرکزی اروپا از زمان آغاز بحران کرونا نتواند دست به یک اقدام حمایتی بزرگ برای تقویت بازار‌ها بزند.

جیمز بولارد، رئیس دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی آمریکا در سنت لوئیس گفت: این بار دوم است که شاهد بحران اینچنینی در منطقه یورو و ایجاد یک جو روانی سنگین هستیم و عملکرد موثر در سطح منطقه یورو برای مواجهه با بحران کرونا یک آزمون واقعی برای بانک مرکزی اروپا است.

وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.

آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است، آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشور‌ها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کار‌ها به پایین‌ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است.

در آمریکا، اما شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی سابقه ۳۰ میلیون نفر رسیده است. اکنون نیمی از ایالت‌های آمریکا محدودیت‌های رفت و آمد را کم کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان این هفته محدودیت‌ها در تمامی ایالت‌ها کاهش یابد. بسیاری از واحد‌های اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده‌اند و بخشی از کارکنان خود را به کار فرا خوانده‌اند.

دریک هالپنی - استراتژیست سرمایه گذاری در بانک میتسوبیشی - گفت: با توجه به شیوع گسترده کرونا در جهان پیامد‌های اقتصادی قابل توجه آن، ریسک بالایی برای شروع دور جدیدی از تنش‌ها بین قدرت‌های جهانی وجود دارد و وقوع چنین اتفاقی برای غرق کردن بازار‌های مالی و اقتصاد جهانی کافی خواهد بود.

تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۲۷هزار و ۹۳۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۵۸ هزار و ۳۴۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۲ هزار و ۲۷۱ نفر، انگلیس با ۲۹ هزار و ۴۲۷ نفر، ایتالیا با ۲۹ هزار و ۳۱۵ نفر، اسپانیا با ۲۵ هزار و ۶۱۳ نفر وفرانسه با ۲۵ هزار و ۵۳۱ نفر بوده است.

اریک برگر، کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش‌های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام‌تر نشود شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارز‌های امن شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهد بود و شاهد ثبت رکورد‌های جدیدی از ارز‌هایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با جهش ۰.۴۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸ دلار اعلام شد.

با تداوم بسته ماندن کسب و کارها، آمار‌های رشد به طرز کم سابقه‌ای همه را ناامید می‌کنند؛ در آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال منفی شد که این رشد منفی ۴.۸ درصدی از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ تاکنون بی سابقه بوده است. با این حال رییس بانک مرکزی آمریکا نسبت به بازگشت اقتصاد به سطح اولیه ثبات در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرده است.

اکنون بسیاری از کشور‌های اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند و نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواستار تسریع در تهیه بسته نجات شده است. هر چند سران اروپایی بر سر ایجاد یک بسته نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند، اما اختلاف بر سر جزییات آن باعث شد تا اجرایی شدن آن تا تابستان به تعویق بیافتد.

ارز‌های اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۲۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۳ درصد پایین رفت وبا عقب نشینی به کانال ۱.۰۸ به۱.۰۸۳ دلار رسید.

کریگ ارلام - تحلیل گر بازار در موسسه اواندا - گفت: در روز‌های اخیر شاهد افزایش میل معامله گران به خرید دارایی‌های پرریسکتر با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری بوده‌ایم و این میتواند بر روی نرخ برابری دلار و دیگر ارز‌های امن مقابل سایر ارز‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.

ارز‌های آسیایی

در معاملات بازار‌های ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۱۰۶.۳۴۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۵۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۱ یوان چین اعلام شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار