کد خبر: 1000911
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است مسیر امریکا برای از بین بردن قطعنامه ۲۲۳۱ و استفاده از مکانیزم ماشه دشوار است ولی ما هم باید فعالیت‌های دیپلماتیک‌مان را گسترش دهیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: فؤاد ایزدی کارشناس مسائل امریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با تسنیم، درباره طرح دولت امریکا که تحت عنوان بازگشت به برجام با هدف ممانعت از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطرح می‌شود، اظهار داشت: امریکا نمی‌خواهد به برجام بازگردد. ما یک قطعنامه‌ای به نام ۲۲۳۱ داریم که در آن قطعنامه، امریکا به‌عنوان یکی از کشور‌هایی که توافق هسته‌ای برجام را با ایران امضا کردند، لیست شده است. وی افزود: در آن قطعنامه، چون بخش عمده‌ای از آن به برجام مرتبط است، مکانیزم ماشه هم قید شده است. امریکا حرفش این است که، چون اسم ما در قطعنامه به‌عنوان یکی از کشور‌هایی که حق استفاده از مکانیزم ماشه را دارند قید شده، می‌خواهیم از این حق استفاده کنیم و اگر ما احساس کنیم در ماه اکتبر قرار است ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شود، ما به‌عنوان کشوری که حق استفاده از مکانیزم ماشه را دارد، از این حق استفاده می‌کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه این اقدام امریکا به‌معنای بازگشت به برجام نیست چرا که از برجام رسماً خارج شدند، خاطرنشان کرد: استفاده از مکانیزم ماشه که در برجام هست، یکی از مشکلات برجام بود. همین مکانیزم ماشه ما را به قطعنامه ۱۹۲۹ باز می‌گرداند و قطعنامه قبلی از بین می‌رود. در حقیقت امریکا می‌خواهد وارد ۲۲۳۱ شود تا آن را از بین ببرد.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به اینکه این تفسیر امریکا است، اما تفسیر چین و روسیه تفاوت دارد و مقامات این دو کشور معتقدند، چون امریکا خارج شده قابلیت استفاده از مکانیزم ماشه را از دست داده، اظهار داشت: نه تنها چینی‌ها و روس‌ها این را گفتند بلکه برایان هوک که مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا است، چندماه پیش در مصاحبه‌ای از وی پرسیدند آیا برنامه استفاده از مکانیزم ماشه را دارید؟ که گفت خیر، ما خارج شدیم و کشور‌هایی که هنوز در برجام هستند می‌توانند از این مکانیزم استفاده کنند. هوک حقوقدان است و مقامات رسمی امریکایی مثل وی نظر چین و روسیه را تکرار می‌کردند.

ایزدی با تأکید بر اینکه کار برای امریکایی‌ها پیچیده است، در پاسخ به این پرسش که چرا امریکا این کار را می‌کند؟ گفت: اول اینکه سیاست‌های ترامپ نسبت به ایران شکست خورده است. قرار بود جمهوری اسلامی را براندازی کنند که نتوانستند، امتیاز بیشتری نگرفتند و امتیازات برجامی هم از دست دادند، قرار بود ایران را با حمله نظامی بترسانند، اما عملی نشد. سیاست شکست خورده امریکا علیه ایران زیر سؤال است و در مناظره‌های انتخاباتی یکی از سؤالات از ترامپ درباره ایران است پس باید موضعی بگیرد و حرکتی کند که قابل دفاع باشد. وی افزود: در این شرایط ممکن است امریکا بیانیه‌ای بدهد که براساس ۲۲۳۱ از مکانیزم ماشه استفاده کردیم و همه تحریم‌ها برگشت. روسیه و چین هم می‌توانند بگویند شما از برجام خارج شدید حق این کار را ندارید. ایزدی درباره اینکه وظیفه دولت ایران در این شرایط چیست، اظهار داشت: آقای ظریف موضع‌گیری توئیتری دارد که بهتر از فعال نبودن است، اما فعالیت‌های دیگری هم باید انجام داد. امریکایی‌ها از اهرم‌های دیپلماتیک هم برای فشار روی اعضای دائم شورای امنیت و هم روی اعضای غیردائم استفاده می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار