کد خبر: 979045
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
بنا بر اخباری که قبلاً منتشر شده بود، در بین عفوشدگان اخیر قوه‌قضائیه به مناسبت ولادت پیامبر‌اسلام (ص) و امام جعفرصادق (ع)، محکومان امنیتی هم حضور داشتند؛ حالا جزئیات این عفو منتشر شده که نشان می‌دهد از اعضای احزاب معاند تا دانشجویان و خبرنگاران مجرم در این بین حضور داشته‌اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: یکی از وکلای دادگستری در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: هفت نفر از دانشجویانی که محکومیت قضایی داشتند، شامل عفو شدند که برخی از آنان عفو کامل و برخی تخفیف خوردند.

وی در ادامه گفت: فرشته طوسی فارغ‌التحصیل علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، پدرام پذیره دانشجوی مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران، علی مظفری دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، هادی کیانی فارغ‌التحصیل جغرافیای دانشگاه تهران شامل عفو کامل شدند. همچنین ادامه حبس محسن حق‌شناس دانشجوی دانشگاه تهران و روح‌الله مردانی دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه تهران شامل عفو شدند. این وکیل دادگستری همچنین می‌گوید، حکم پریسا رفیعی دانشجوی هنر‌های دانشگاه تهران نیز به یک‌سال حبس کاهش یافت.

گفتنی است حکم فرشته طوسی ۱۸ماه، پدرام پذیره هفت سال، علی مظفری هشت سال، هادی کیانی یک‌سال، محسن حق شناس دو سال، روح الله مردانی شش سال حبس بود و پریسا رفیعی نیز محکوم به هفت سال حبس شده بود که شامل تخفیف شد و حکمش به یک‌سال حبس کاهش یافت. همچنین دو نفر از محکومان امنیتی به نام‌های «عثمان مصطفی‌پور» و «محمد نظری» که بیش از ۲۰ سال در زندان حضور داشتند با درخواست رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر انقلاب از زندان آزاد شدند. «عثمان مصطفی‌پور» در شهریور سال ۷۰ در منطقه «ترگور» ارومیه بازداشت شد. براساس آنچه در برخی منابع آمده است، «عثمان مصطفی‌پور» ابتدا به اتهام معاونت در قتل به اعدام محکوم شد، اما این حکم در سال ۷۹ به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت. وی در همان سال در پرونده دوم خود به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کرد و به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. محمد نظری نیز در نهم خرداد سال ۷۳ در شهرستان بوکان دستگیر شد؛ این فرد ابتدا از سوی شعبه رسیدگی‌کننده به اعدام محکوم شده بود، اما با یک درجه تخفیف مجازات وی به حبس ابد تقلیل یافت. اعلام عفو این دو زندانی بازتاب اجتماعی زیادی در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان داشت و موجب رضایت گروه زیادی از شهروندان شد.

بنا بر خبری هم که خبرگزاری فارس منتشر کرده، در میان ۳۲ محکوم امنیتی آزاد شده شش نفر فعال رسانه‌ای هستند. برخی از این محکومان به حبس ابد محکوم شده بودند که عفو شدند و برخی از عفوشدگان نیز حبس‌های طولانی مدت تا بالای ۳۰ سال داشتند. گفتنی است قرار گرفتن نام متهمان امنیتی، رسانه‌ای و دانشجویی در میان افراد دارای شرایط عفو، خلاف رویه مرسوم قوه‌قضائیه بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار