کد خبر: 957235
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
 زباله‌ای که به چرخه غذایی ما برمی گردد
بعد از پلاستیک‌ها فیلتر سیگار یکی از مهمترین آلوده کننده‌های آب اقیانوس‌ها و خاک است. در هر ثانیه در جهان بیش از ۱۳۷۰۰۰ فیلتر سیگار در خاک رها میشود.
عليرضا سزاوار
سرويس جامعه جوان آنلاين: این ته سیگار‌ها از جنس پلاستیک نیستند و می‌توانند تا ۵۰ لیتر آب را به سرعت آلوده کنند؛ چراکه هم به توتون آغشته‌اند و مواد شیمیای دارند.

نخستین زباله‌ای است که در زیست شهری به چشم میاید، ته سیگار‌های رها شده است. یک کمپین در شهر بروکسل شامل ۲۷۰ داوطلب توانست بیش از ۱۲۰۰۰۰ ته سیگار را درعرض فقط ۳ ساعت جمع آوری کند تا در این مورد اطلاع رسانی کند.

از ۵.۶ تریلیون سیگار که هر ساله با فیلتر‌هایی از مواد کاملا شیمیایی و نوعی پلاستیک ساخته می‌شود، تقریبا دو سومش بدون هیچ نظارتی در طبیعت باقی میماند و تجزیه ان بیش از یک دهه طول می‌کشد.

فیلتر سیگار از الیافی به نام «استات سلولز» که یک پلیمر غیرقابل تجزیه و سمی ساخته شده است. رها کردن فیلتر سیگار در آب‌های روان سبب می‌شود که این فیلتر‌ها به داخل مخازن سد‌هایی که آب شرب را تامین می‌کنند وارد شوند و به دلیل عدم تجزیه‌پذیری، مواد خطرناک خود را در آب رها کنند.

بین دو تا سه هزار ماده خطرناک اعم از فلزات سنگینی، چون کروم، مس و سرب در فیلتر سیگار وجود دارد و با رهاسازی آن در طبیعت توسط پرندگان و حیات وحش مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت تنوع زیستی را به خطر می‌اندازد همچنین آبزیان فیلتر‌های سیگار رها شده در آب‌ها را مصرف می‌کنند. در نتیجه به نوعی این مواد سمی وارد چرخه غذایی انسان می‌شود و می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

اما مشکل اصلی این است که شرکت‌های دخانیات برنامه جدی برای انتخاب فیلتر‌های تطبیقی با محیط زیست را دنبال نکرده‌اند و در عوض تمام پروژه هایشان در راستای استفاده بیشتر و راحت‌تر از سیگار بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار