کد خبر: 1229798
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
بارش باران و تگرگ بی‌سابقه در ۲۰۰ سال گذشته مشهد تصویری آخرالزمانی به این شهر داد. اما آمادگی مردم و نهاد‌ها پس از سیل سه روز گذشته، مانع تلفات سیل دیروز و موجب نجات مردم و زائران شد. در این میان تلاش زائران برای نجات کبوتران حرم که از برخورد تگرگ‌های تخم‌مرغی با بال‌وپر شکسته ناتوان از پرواز بودند، مردم سراسر ایران را تحت‌تأثیر قرار داد
سجاد آذری

جوان آنلاین: تصاویری از حرکت ابر‌های غول‌پیکر به سمت مشهد منتشر و ساعت ۳ بعدازظهر آسمان شهر تاریک شده‌است. دوباره هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرده و به شهروندان تأکید شده از خانه‌های خود خارج نشوند. شهروندان که سیل چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت را دید ه‌اند این‌بار به منازل خود پناه برده و منتظر هستند بارندگی‌ها آغاز شود، البته با تعطیلی مدارس مشهد در نوبت عصر، شهر هم نسبتاً خالی از جمعیت است که به یکباره صاعقه‌های بزرگ با بارش تگرگ‌هایی به اندازه تخم‌مرغ و درشت‌تر از آن شروع و فضای خطرناکی در سطح شهر ایجاد می‌شود. در حالی که بارش سنگین باران و تگرگ شاخه‌های درختان را شکسته و شیشه برخی از ماشین‌ها را خرد کرده تصاویری از حرم مطهر رضوی منتشر می‌شود که زائران و مجاوران تلاش می‌کنند کبوتر‌های حرم را که زیر باران و تگرگ آسیب دیده‌اند، نجات دهند. این‌ها وضعیت آغاز سیل بعدازظهر روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مشهد است. 
علی عباسی، سرپرست مدیریت بحران خراسان رضوی ساعتی بعد از آغاز بارش‌ها در مشهد ضمن مصاحبه تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت این بارندگی‌ها بیان می‌کند: با توجه به اینکه پیش از این هشدار‌های لازم نیز داده شده‌بود، بارش بسیار قابل‌توجهی را در سطح مشهد شاهد بودیم که هنوز هم ادامه دارد و ظاهراً در ایستگاه‌های مختلف از ۱۸ و ۱۹ تا ۲۴ و ۲۵ میلی‌متر بارندگی ظرف ۲۵ دقیقه تا نیم ساعت در سطح شهر مشهد داشتیم که بی‌سابقه بوده‌است. وی با بیان اینکه طبیعی است آب‌افتادگی را در بسیاری از مناطق شهر مشهد داریم و آب جاری است خاطر نشان می‌کند که هنوز گزارشی در مورد اینکه مشکل خاصی ایجاد شده‌باشد، نداریم و البته ترافیک شهری را هم داریم. همه دستگاه‌های اجرایی و عملیات و مدیران در آماده‌باش کامل هستند و خیابان‌هایی که باید بسته شده‌باشد توسط پلیس مسدود شده است. 
سرپرست مدیریت‌بحران خراسان رضوی با اشاره به اینکه میانگین متوسط بارش سالانه شهر مشهد حدود ۲۴۰ یا ۲۵۰ میلی‌متر است، خاطر نشان کرد که ۲۵ میلی‌متر بارندگی حدود ۱۰ درصد بارش سالانه شهر مشهد است و همچنین بارش قبلی نیز بارش فوق‌العاده سنگینی بود و براساس بررسی‌هایی که شده این بارش، بارش ۲۰۰ ساله و احتمالاً بارش بعدازظهر شنبه نیز در همین حدود بوده‌است. آمادگی نسبی این روز‌ها مسئولان و خانه‌نشینی شهروندان مشهدی البته بعد از سیل روز چهارشنبه اتفاق افتاد که موجب فوت هشت نفر شد. «از ۱۰ روز قبل هشدار داده‌بودیم مشهد سیل می‌آید» این را محمد اصغری، کارشناس هواشناسی بعد از سیل و در شرایطی بیان کرد که برخی به او انتقاد می‌کردند چرا هواشناسی از قبل نسبت به چنین سیلی هشدار نداده یا چرا اعلام هشدار قرمز نکرده‌بود. اصغری البته پاسخ می‌دهد که یکی از تعاریف هشدار قرمز در جهان تخلیه استان است، آیا بارندگی‌ها در این حد بود! وی همچنین یادآور می‌شود که امشب هم قرار است در مشهد، قوچان، فریمان، سرخس، گل‌مکان و بجنورد سیل بیاید، منتها خیال همکاران من راحت است و تلفات انسانی به صفر می‌رسد، چون هشدار‌های لازم داده‌شده و افراد این‌بار حواسشان جمع است. 
در حالی که اصغری از بی‌توجهی به هشدار‌های ۱۰ روز پیش انتقاد می‌کند باید یادآور شویم که رهبر معظم انقلاب ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ طی بیاناتی در دیدار مسئولان و فعالان محیط‌زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز نیز هشدار‌ها داده‌بودند که «در مشهد - شهر ما - من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که در واقع مرکز تنفس شهر است، دارند افرادی آن بالا خانه می‌سازند، هتل می‌سازند، ساختمان‌های چند طبقه می‌سازند؛ این‌ها بد است، این‌ها غلط است؛ جرم بدانید این‌ها را. یکی از کار‌های اساسی جرم‌انگاری در قانون است؛ این‌ها را باید جرم دانست در قانون و این کسانی که این کار‌ها را می‌کنند تعقیب قضایی کرد. صِرف اینکه بروند قلع بنا بکنند، کافی نیست؛ که آن را هم متأسفانه در مواردی نمی‌کنند، کوتاهی می‌کنند.»
بی‌توجهی به این هشدار‌ها و کوه خواری موجب‌شده در شهری که با مشکل خشکسالی و فرونشست زمین روبه‌رو بود، اکنون بارش‌های سنگین که می‌تواند تنش آبی این شهر را برطرف کند، اسباب نگرانی مردم از سیل و ویرانی منازل باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار