کد خبر: 954426
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
نگاهی به اولویت‌های فراموش‌شده سازمان سینمایی درباره ابتذال آثار
شفاف‌سازی مالی عبارتی است که طی یک سال اخیر سازمان سینمایی زیاد روی آن مانور می‌دهد. چندروز پیش این سازمان یک گزارش مالی منتشر کرد که در آن به هزینه‌کرد‌های یک سال این مجموعه اشاره شده است، ولی به این هزینه‌کرد‌ها در قالب ارقام و اعداد کلی اشاره شده و به جزئیات آن پرداخته نشده است، اما آن چیزی که به نظر می‌رسد باید در اولویت سازمان سینمایی باشد سروسامان دادن به محتوای آثار سینمایی است و واضح است که مسئولیت اصلی این سازمان نباید در زیر رویکردهایی، چون گزارش سالانه گم یا کمرنگ شود.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:
غلبه حاشیه بر متن!
به طور کلی اینکه سازمان سینمایی اقدام به ارائه یک گزارش کلی مالی یک ساله می‌نماید کار مثبتی است، اما واضح است که مسئولیت اصلی سازمان سینمایی و انتظارات از آن چیز دیگری است.‌ای کاش سازمان سینمایی درباره این مسئله شفاف‌سازی می‌کرد که در این سال‌ها دقیقاً برای سروسامان دادن به وضعیت تولید رو به ابتذال آثار سینمایی چه تمهیداتی اتخاذ و اجرا کرده و نتیجه آن تمهیدات به طور روشن چه بوده است. در واقع خوب بود نتیجه اقدامات و تصمیمات این سازمان کیفی‌سنجی می‌شد و مردم متوجه می‌شدند که برای تقویت و ارتقای اخلاق و معنویت در آثار سینمایی چه تصمیماتی اتخاذ شده است یا برای تحکیم نهاد خانواده در فیلم‌ها یا برای مثال شفاف‌سازی تاریخ معاصر برای نسل جوان چه اتفاقاتی افتاده است.
سازمان سینمایی درباره موضوع درجه‌بندی سنی که ضعف تدوین آن انتقاد‌های زیادی را برانگیخت هنوز پس از حدود ۱۰ روز پاسخی ارائه نکرده است و خوب بود این مسئله را شفاف‌سازی می‌کرد. درجه‌بندی سنی ناکارآمدی از سوی دلسوزان نوعی رفع تکلیف تلقی شد که نمی‌تواند به طور خودکار روی محتوای آثار تاثیرگذار باشد، اما درباره شفافیت مالی هم بماند که اساساً نوع هزینه‌کرد‌ها در این گزارش نیز دارای ایرادات اساسی است که البته موضوع این مطلب نیست.

تنها ظاهرسازی نکنیم
پژمان لشکری‌پور تهیه‌کننده و مجری طرح سینما درباره شفاف‌سازی‌های مالی اخیر سازمان سینمایی به مهر می‌گوید: «نباید «ظاهرسازی» هدف اصلی سازمان سینمایی برای شفاف‌سازی را زیر سؤال ببرد. سازمان سینمایی در ماه‌های گذشته گام‌هایی درباره شفاف‌سازی مالی برداشته است، اما تا قبل از اعلام بودجه خود و زیرمجموعه‌هایش به نظر می‌رسید تا حدی جنبه شعاری داشت، اما در مورد انجام چنین کار‌هایی باید حواسمان باشد تا تنها با ظاهرسازی هدف اصلی‌مان را زیر سؤال نبریم. باید حواسمان باشد که شفاف‌سازی یک وسیله و شرط لازم برای بهبود ساختار‌ها و کیفیت‌هاست و نباید اعمال شفاف‌سازی باعث جنبه‌های منفی دیگری شود.
این کارشناس فرهنگی البته دغدغه‌های دیگری نیز درباره جنجال شفاف‌سازی سازمان سینمایی هم دارد: «وقتی نام سرمایه‌گذار فیلمی را اعلام می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که اسرار اقتصادی هر فرد در شغل و پیشه خود برای همان شخص قابل احترام و محرمانه است و بدون اجازه شخصی نمی‌شود جزئیات زندگی اقتصادی هر فرد را بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشد، افشا کرد.»

شفاف‌سازی فارغ از جار و جنجال
لشکری‌پور می‌افزاید: نکته مهم دیگری که سازمان سینمایی باید به آن توجه کند این است که در شرایط اقتصادی که امروز کشور دارد، جزئیات هزینه‌های پشتیبانی و جاری که در این آمار اخیر منتشر شده تا چه میزان است، به طور مثال در حال حاضر به دلیل نبود شفافیت این ذهنیت در میان اهالی سینما به ویژه کسانی که دستی نزدیک‌تر بر آتش دارند وجود دارد که دستمزد مدیران ارشد موسسات تابعه سازمان سینمایی تا چه میزان است و وقتی سازمان سینمایی طی این سال‌ها مدام از کمبود اعتبارات برای حمایت بیشتر از بدنه سینما و تولیدات گله‌مند بوده است، مدیران خودش تا چه میزان به اصطلاح از حقوق و مزایای بعضاً خارج از عرف و ضوابط برخوردار بوده‌اند. حسین انتظامی رئیس جدید سازمان سینمایی با این سیاست جدید می‌تواند بر این شبهه‌ها فائق آید و خدای ناکرده این‌طور نشود که پس از گذشت یک دوره و آمدن مدیران جدید در فضای سینما اخباری از برداشت خارج از عرف فلان مدیر در قالب حقوق، حق مأموریت، پاداش جشنواره و بعضاً برخورداری از وام‌های خاص منتشر شود.

شفاف‌سازی قدم اول است، نه آخر
این سینماگر ادامه می‌دهد: اعتماد بین سینماگران و مدیران زمانی به وجود می‌آید که به صورت مشخص آمار و ارقام را اعلام کنیم، طوری که بعد از چند سال خلاف آن ثابت نشود. شفاف‌سازی در واقع یک قدم برای بهبود عملکرد‌ها و مقدمه‌ای برای رسیدن به نقطه مطلوب است. بودجه‌ها باید با هدفی که سازمان سینمایی مشخص می‌کند، همسو باشد یعنی در آخر سال بررسی کنیم که چقدر از بودجه در نظر گرفته شده هزینه شده است و تا چه اندازه به هدفی که برای آن‌ها تعیین کرده‌ایم، رسیده‌ایم که اگر مثبت باشد یعنی موفق شده و گام بسیار خوبی برداشته‌ایم.
وی ادامه داد: در بندی از بودجه اعتباراتی برای فیلمسازان استانی در نظر گرفته شده است که از نظر من هر نوع رسیدگی به فیلمسازان شهرستانی کار بسیار مهم و پسندیده‌ای است، منتها در این زمینه نظارت کافی برای به هدف رسیدن این بودجه‌ها بسیار ضروری است، وگرنه طی سال‌های گذشته به عناوین مختلف تحت عنوان حمایت از فیلمسازان شهرستانی منابعی از طرف رؤسای جمهور وقت به استان‌ها تخصیص پیدا کرد، اما متأسفانه در مقام ارزیابی و اجرا به دلیل نبود نظارت این بودجه‌ها سر از جا‌هایی دیگر درآورد و مصارف بعضاً غیرفرهنگی و بی‌اثر و جاری و روزمره شد.

خوش‌بینی سیدمحمد بهشتی
اما سیدمحمد بهشتی عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و از مدیران فرهنگی ۴۰ سال اخیر کشور شفاف‌سازی بودجه سازمان سینمایی را راهکاری مثبت برای جلوگیری از فساد می‌داند و از اعلام ریز بودجه سازمان سینمایی در سال ۹۸ استقبال می‌کند.
محمد بهشتی البته توضیحی نمی‌دهد که سازمان بازرسی کشور وظیفه خود را انجام می‌دهد و اساساً محاسبه اینکه چقدر تخلف در هزینه‌کرد انجام شده بر عهده کارشناسان و متخصصانی است که وظیفه حسابرسی حرفه‌ای را دارند و اینگونه اعلام کلی مبالغ برای مردم معنایش شفاف‌سازی نیست. همین سبب می‌شود که برخی این اقدامات سازمان سینمایی را بیشتر پوپولیستی قلمداد کنند و سرپوشی برای وظایف روی زمین مانده بدانند، البته این سال دومی است که سازمان سینمایی اقدام به اعلام گزارش مالی با عنوان شفاف‌سازی می‌کند، اما به نظر می‌رسد این سازمان با ضریب دادن به انتشار گزارش مالی سالانه با فرض مثبت بودن آن اولویت و مسئولیت اصلی خود را فراموش کرده و حواشی را به متن غلبه می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار